08.10.2012

Šta je to franšiza?

Franšizing je način na koji sopstveni posao možete da vodite pod dobro poznatim brendom! Koristi se i od strane nekih od najvećih svetskih brendova. Stoga - pokušajte da saznate šta je to franšizno poslovanje!

Sopstveni (lični) biznis - iako pod okriljem franšize i vidljiv „pod tuđim brendom“ - i dalje je i te kako lični biznis, i predstavlja jedan od najboljih načina za profitabilno poslovanje. Što je još važnije, rizik od poslovnog neuspeha u sklopu franšizne mreže je značajno niži! Dakle, franšizno poslovanje je način da se u ličnom biznisu primeni dokazani, uspešniji, poslovni model i time umanji mogućnost neuspeha.

McDonald\'s na trgu Slavija u Beogradu

Jedan od najpoznatijih primera franšize je svakako McDonald’s

Kada čujemo bilo šta na temu franšiza i franšiznih mreža, prva asocijacija su nam obično lanci restorana brze hrane – kao što su McDonald's ili Subway. Ove kompanije i jesu franšizne ikone, može se reći čak i giganti u svetu franšiznog poslovanja, ali i mimo njih egzistira čitavo jedno ogromno tržište franšiza (franšiznih mreža) – pogledajte, recimo, samo kataloge franšiza na svim našim portalima.

Kada kupite (primite, kako se to u branši uobičajeno kaže) franšizu, vi zapravo i dalje suštinski poslujete kao i ranije - na sopstveni rizik, sopstvenim resursima; međutim, ovaj put pod tuđim imenom – brendom davaoca franšize. Takav, šire poznat brend, zapravo je samo dodatna garancija za uvećanu prepoznatljivost i automatski uvećani broj klijenata, a samim tim i umanjenu mogućnost poslovnog neuspeha. Odnosno, lakšeg poslovnog uspeha!

Kada odlučite da kupite franšizu, obe strane (davalac i Vi - kao primalac franšize) potpisujete franšizni ugovor, kojim se definišu međusobna prava i obaveze. Osnovna obaveza davaoca franšize je ne samo da Vam obezbedi licencu (prava) i time omogući legalnost poslovanja pod njegovim brendom, već i da vrši konstantni transfer znanja o vođenju posla za sve vreme trajanja franšiznog ugovora. Sa druge strane, osnovna obaveza Vas, kao primaoca franšize, jeste da poštujete preneta pravila ponašanja i – plaćate franšizne naknade.

Franšiza, dakle, nije samo prodaja brenda, slogana, logotipa – to je čitav sistem poslovanja. Reč sistem i jeste ključ za razumevanje poslovnih pravila u okviru franšiznog poslovanja. Primalac franšize može da računa na sistemski prenos znanja i potpunu brigu o poslovanju – od lične obuke i obuke zaposlenih, preko prenosa marketinških i promotivnih kampanja, konstantne podrške u nabavkama i prodaji, pa sve do finansija i računovodstva.

Za svo ovo znanje, kao primalac franšize, plaćate naknadu – najčešće su to tzv. ulazna naknada, zatim redovna naknada - koju plaćate za sve vreme trajanja ugovora (može biti, recimo, iskazana u određenom procentu od ostvarenog prometa) i naknada za marketing (ova naknada koristi čitavoj franšiznoj mreži, tj. svim primaocima franšize od istog davaoca – tako što se koristi ne samo za marketing, promocije, istraživanja, već i za sveobuhvatni dalji poslovni razvoj davaoca i mreže…. Ponavljamo, ovo su najčešći oblici naknada - nekada ih ima više, ali se često dešava da se neka od naknada i ne zahteva: sve zavisi od slučaja do slučaja.

Da probamo da sumiramo: primalac franšize u vlastitom poslovanju koristi brend, iskustvo, znanja i metode razvijene od strane davaoca franšize.

Osnovni principi saradnje u franšizi

1. Davalac franšize je vlasnik zaštitnog znaka (robne marke, žiga…) i brenda franšizne mreže.

2. Davalac franšize je uspešnost svog poslovnog koncepta dokazao u praksi - profitabilnošću i prepoznatljivošću brenda.

3. Primalac franšize je i dalje samostalni preduzetnik, tj. posluje u svoje ime i za svoj račun - poseduje sopstveni privredni subjekt. Njegov interes i zarada je dobit iz poslovanja.

4. Osnovne investicije za primaoca franšize čine troškovi otvaranja i opremanja prodajnog mesta i nabavka robe.

5. Primalac franšize je vlasnik imovine prodajnog mesta.

6. Davalac franšize treba da nauči primaoca franšiza kako da pravilno posluje - tj. da izvrši transfer znanja (tzv. know-how)

7. Korisnik franšize plaća franšizne naknade. Najčešće plaća redovnu mesečnu franšiznu naknadu za korišćenje znanja (ili u obliku konkretnog novčanog iznosa; ili kao deo, odnosno procenat od ostvarenog prometa; ili, pak, indirektno – kroz maržu na robu koju nabavlja od davaoca franšize)

8. Primalac franšize određuje cenu robe i usluga u/na svom prodajnom mestu. Dobit (ako je bude), dakle, ne zavisi samo od ostvarenog prometa, već i od marže na proizvode.

9. Uobičajeno je da primalac franšize ima uticaja na vrstu, asortiman i količinu robe koju plasira na svom prodajnom mestu

10 Principi saradnje davaoca i primaoce franšize definisani su i uređeni franšiznim ugovorom, a uputstva o poslovnom postupanju – u operativnom priručniku.

Popularnost franšizinga uglavnom leži u podršci koja se nudi preduzetniku, odnosno u tzv. back-end-u, koji ovakva forma poslovanja nudi po definiciji: iza sebe imate uspešan model, njegovo iskustvo i snažniju logistiku. Broj poslovnih jedinica u franšiznim sistemima stoga i raste iz godine u godinu – iako u većini zemalja ekonomija ima zapravo obrnut trend. Preduzetni već danas mogu da izaberu za lični biznis jednu od sijaset dostupnih opcija, a da je nivo potrebnih investicija u potpunosti prilagođen njihovim kapacitetima – od investicija reda veličine par hiljada evra (manja partnerska agencija osiguranja ili banke, ili, recimo, manji restoran…), pa do par stotina hiljada evra (za supermarket ili, recimo, benzinsku pumpu).

Franšizing je dokazani poslovni model, koji uspešno koriste stotine hiljada primalaca u različitim industrijskim granama. Franšizing nudi slobodu u upravljanju vlastitom firmom, ali istovremeno i snažno obavezuje: obaveze primalaca jasno su i precizno definisane ugovorom. Time je primalac, odnosno čitava franšizni sistem, obavezan da primenjuje sijaset definisanih poslovnih procesa – od nabavke roba (najčešće samo od davaoca), načina na koji se vrši usluga i uslužuju klijenti, pa sve do načina na koji se vrši oglašavanje biznisa. Ali upravo to i čini glavnu olakšicu u poslovanju – lakše je fokusirati se isključivo na razvoj!

Konačno, za koga je franšizing prava poslovna opcija?

Svi oni koji ne vole i ne žele da im se nametnu nikakva poslovna pravila, svi oni koji imaju više smelosti i dovoljno finansijskih sredstava za poslovne eksperimente i lakše podnošenje poslovnog neuspeha – svakako nisu „prve mušterije“ za neku od franšiza. Ali svi ostali treba da razmisle o nekoj od mnogobrojnih franšiza koje se danas nude: neuporedivo je lakše, sigurnije i izvesnije razvijati preduzetnički duh pod kišobranom već dokazanog poslovnog sistema. A razvoj i uspeh su ono što se računa.

PROFIT system

Šta je to franšiza?

Do sedaj ni komentarjev na članek. Naj bo tvoj prvi.

Forum 40 tem, 73 komentarjev

želite več?

newsletter Franchising.si

If you see this, leave this form field blank