18.09.2013

Šta je Discovery Day?

Discovery Day je uobičajen termin, ali i "običaj" u mnogim zemljama u kojima je franšizni oblik poslovanja vrlo razvijen. Najjednostavnije: Discovery Day je dan u kome, kao zainteresovani kandidat za kupovinu franšize, po prvi put "uživo" upoznajete franšizni sistem. I obrnuto!

Franšizing najčešće nije uređen zakonski, to jest ne postoji zakon kojim bi se uredio franšizing kao odnos, već se odnosi strana (davalac-primalac) uređuju ugovorom. Takav je slučaj i kod nas u regiji. Ali, i u tom slučaju (a obavezno u slučaju zakonskog uređenja), postoji jedna izuzetno važna stavka: predugovorno obaveštavanje.

Najprostije rečeno, vrlo je važno napraviti sistem kojim će potencijalni primalac franšize (kandidat) dobiti precizne, tačne, a pre svega objektivne informacije o franšiznom sistemu koji ga zanima. Kako god ova materija bila uređena - zakonom ili samim ugovorom - ona je toliko važna da je iz potrebe da se što bolje uredi nastao je i "discovery day" ili "discovery days" - "dan(i) za upoznavanje".

Dan za upoznavanje (češće je to samo jedan dan, pa ćemo govoriti u jednini), kako mu samo ime kaže, jeste dan u kome se direktno, licem u lice, sreću i "upoznaju" kandidat i franšizni sistem. Kandidat, time, iz prve ruke može da "izvrši inspekciju" i zaviri u sam sistem: kako izgleda centrala (ili prodajno mesto, uslužni centar), ko su ljudi koji ga reprezentuju, kakav opšti utisak ostavlja i slično. Svakako, to je i prilika da se mnoga pitanja postave direktno, a odgovori dobiju lično od predstavnika sistema.

S druge strane, Discovery Day je važan i za davaoca franšize: on je idealna prilika da i sistem "upozna" onoga ko je zainteresovan da sutra radi pod njegovim imenom, a samim tim ga i predstavlja pred klijentima. Dodatno, Discovery Day je često i neka vrsta "prvog testa" za kandidata. Naime, samo oni istrajniji kandidati će biti spremni da učestvuju, jer sam dolazak u centralu već podrazumeva određene troškove (najpre putne troškove, ali i sve troškove koji idu uz to).

Ne postoje određena pravila koja važe za Dan za upoznavanje - davalac franšize ih sam kreira i osmišljava. Na njemu je hoće li kandidatima pokazati centralu ili prodajno/uslužno mesto ili - oba; a ponekad i više prodajnih/uslužnih mesta. Dan za upoznavanje može biti osmišljen i tako da na njemu učestvuje više kandidata odjednom, pa da kandidati sreću predstavnike sistema jedan po jedan ili svi zajedno. Na kraju, način na koji je dan za upoznavanje organizovan će biti jedan od pokazatelja odnosa sistema prema kandidatima, odnosno, budućim primaocima.

S druge strane, kandidati od ovog dana ne treba da očekuju čuda: kao i u realnom životu, nije neobično da se sistem pripremi za ovaj vid upoznavanja. Samim tim što je sistemu važan način na koji će se predstaviti ujedno je i - mana: pripreme za ovu priliku će umanjiti mogućnost da sam sistem vidite onakvim kakav zaista jeste. Zato ovu priliku treba shvatiti manje kao "inspekciju", a više kao mogućnost da se stvorena slika o sistemu testira u direktnom kontaktu.

Igor Bogojević

franchise advisor
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank