U znaku brze hrane i hotela

Ponedeljak
21.03.2016
Ove godine, prema listi portala FranchiseDirect.com, među najuspešnijim franšiznim sistemima nalaze se restorani brze usluge i hoteli.
 

Nije neobično što se franšizing najviše vezuje za restorane brze usluge – po brojnosti i zastupljenosti u svetu nijedna druga branša ne može da im parira. Dovoljno je reći da svaki od poznatih svetskih brendova „brze hrane“ broji više desetina hiljada jedinica i da se mogu naći u svim delovima sveta – od Amerike do Japana. Zato se i smatra da su lanci brze usluge najviše doprineli globalizaciji i popularizaciji franšizinga, kao efikasnog načina ekspanzije na međunarodnim tržištima. To nesumnjivo potvrđuje i ovogodišnja lista najboljih svetskih franšiza – Top 100 Global Franchises – nedavno objavljena na stranicama FranchiseDirect.com.

Sajam je prilika da se svi zainteresovani upoznaju s franšiznim modelom polsovanja

Listu 100 najuspešnijih franšiza na svetu možete pronaći na FranchiseDirect

Sam vrh liste, odnosno, prvih pet mesta zauzimaju dobro znani lanci brze usluge – ove godine na „tron“ se, posle šest godina i vrlo turbulentnog perioda, vratio McDonald’s (1), a prate ga Subway (2), KFC (3), Burger King (4) i Pizza Hut (5). Gledano u celosti, među 100 najuspešnijih franšiza, najveći broj sistema pripada upravo sektoru gastronomije i ugostiteljstva – rangirana su čak 32 brenda.
Među prvih deset, našla su se i četiri hotelska lanca – Wyndham (7), InterContinental (8), Hilton (9) i Marriott (10). Poredak dva najjača franšizna bloka „preseca“ jedino trgovinski lanac 7-Eleven (5), a zanimljivo je, iako ne dolazi kao iznenađenje, da devet brendova iz samog vrha liste potiče iz Sjedinjenih Američkih Država – izdvaja se InterContinental Hotel Group, kao jedina britanska i, ove godine, najbolje kotirana evropska franšiza.

Američki sistemi, međutim, dominiraju i ostatkom liste. Sa najvećeg i najrazvijenijeg tržišta franšiza na svetu, među najuspešnije ušla su 74 brenda. Primećuje se ipak da udeo franšiza iz drugih delova sveta svake godine neznatno, ali konstantno, raste – primera radi, 2013. bilo ih je 18, ove godine rangirano je 26. Od toga, najveći broj dolazi iz Kanade (sedam), a zatim iz Francuske (šest), Španije (pet), Australije (tri), Nemačke (dve), kao i Velike Britanije, Japana i Švedske (po jedna).

Uz McDonald’s, Subway, KFC i Burger King, u zemljama ovog regiona posluju i InterContinental, Marriott, Century 21, Hertz, ActionCoach, Europcar, Yves Rocher, RE/MAX, Naturhouse, No+Vello, Cartridge World, 5àSec i Husse. Među sistemima koji planiraju da uđu na tržišta ovog regiona i već su u potrazi za primaocima franšize nalaze se tri lanca brze usluge – Arby’s, Denny’s i Subway.

FranchiseDirect prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, stepena međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises objavljuje se od 2009. godine.


Jaroslav Novák Wunderman
Nataša Bogojević
Novinar