Na svoje franšize gledamo kao da su naša investicija i o njima vodimo računa kao o sopstvenim radnjama. Sva pravila koja postoje u ovoj franšizi isključivo su u funkciji da i franšizama „čine dobro“.
Ponedeljak
25.07.2016.
Izgradili smo prepoznatljiv brend na tržištu i ljudi znaju šta mogu da očekuju od „Dve šmizle“. Poslu, kandidatima i primaocima prilazimo jako iskreno, ističe Milica Gavrilović, vlasnica „Dve šmizle“
 

Ako bi se u najkraćem opisivao franšizni sistem prodavnice nakita „Dve šmizle“, moglo bi se reći sledeće: 14 godina iskustva u poslovanju, nekoliko desetina franšiznih radnji i franšiznih kornera u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. Uz to, kako kaže vlasnica kompanije Milica Gavrilović, „Dve šmizle“ su bile prvi brend modnog nakita u Srbiji. Međutim, konkurencija raste i u ovom segmentu poslovanja, ponuda nakita je preplavila društvene mreže, pa smo Milicu Gavrilović pitali kako drže „korak sa trendovima“, po čemu se ova franšiza izdvaja od drugih, šta savetuju svojim parterima, te hoće li uskoro zakoračiti na nova tržišta.

Ekonomska situacija je izuzetno teška i ljudi se teško odlučuju da započnu posao. Šta bi nekoga trebalo da motiviše da uzme franšizu „Dve šmizle“?

Postoji nekoliko razloga, pri čemu mislim da su gotovo podjednako važni, kojim god redosledom da ih izložim. U današnjim tržišnim okolnostima jako je važno istaći da franšizu ne naplaćujemo – dakle, ne postoje franšizne naknade. Lokal ne mora da bude veliki – od 15 do 25 kvadratnih metara je sasvim dovoljno. Uz to, potrudili smo se da opremanje lokala ne zahteva visoke investicije te možemo reći da za pokretanje posla nije potrebno mnogo novca.

Velika prednost je i što, recimo, ne prodajemo sezonsku garderobu, niti je naš nakit sezonski, iako imamo, na primer, letnje i zimske kolekcije. Međutim, mi ih pravimo tako da se ti komadi nakita mogu nositi tokom cele godine. Jako je teško poslovati kada prodajete sezonsku robu, posebno ukoliko je skuplja, jer u slučaju da je ne prodate, ostaje vam zarobljen kapital do naredne sezone, a pri tom su to već viđeni modeli. Dakle, naši proizvodi se prodaju tokom cele godine.

Takođe, svoju prednost vidimo i u tome što imamo svoju proizvodnju. Mi uvozimo repromaterijal, a sami kreiramo nakit. Nakit izrađujemo u malim serijama, postoje čak i unikati, a u određenim slučajevima, možemo da odgovorimo i zahtevima kupaca. Naši dizajneri su, a imamo ih šest, veoma maštoviti, i za neke veće ogrlice slobodno mogu da kažem da su prava umetnička dela. 

Uz to, uvek unose novine, što je izuzetno važno za poslovanje svake radnje, pa i franšiznih. Počeli smo, na primer, da proizvodimo krunice za svadbe, a ispostavilo se da, međutim, i maturantkinje žele da budu „princeze“, pa su ih i one kupovale. Osim klasičnog nakita, radimo i razne ukrasne češljeve, rajfove, a u ponudi su i modni dodaci poput torbi, novčanika, ešarpi...

Ljudi su često skloni da veruju da sami mogu bolje, pa često pitaju zašto bi uzimali franšizu i poslovali po tuđim pravilima. U tom kontekstu, zašto bi neko trebalo da se odluči da uzme franšizu „Dve šmizle“, a ne da, recimo, sam otvori svoju radnju nakita?

Zaista imamo mnogo iskustva u ovom poslu jer radimo od 2002. godine i mislim da smo prvi brend modnog nakita u Srbiji. Za to vreme izgradili smo prepoznatljiv brend na tržištu i ljudi znaju šta mogu da očekuju od „Dve šmizle“. Poslu, zainteresovanima i primaocima prilazimo jako iskreno. Na svoje franšize gledamo kao da su naša investicija i o njima vodimo računa kao o sopstvenim radnjama. Sva pravila koja postoje u ovoj franšizi isključivo su u funkciji da i franšizama „čine dobro“.

Mislim da su ljudski faktor i podrška koju im pružamo izuzetno važni, naročito za početnike u poslu. Osim standardne podrške pri opremanju i biranju prvog asortimana, početnicima su potrebni saveti i u mnogim drugi oblastima – pa im, na primer, skrećemo pažnju da urade biznis plan, naprave finansijske projekcije, savetujemo ih da li odmah da ulaze u sistem PDV-a ili ne, upozoravamo ih na razne prepreke u poslovanju. Naše iskustvo nam dozvoljava da im sugerišemo i kakva je lokacija koju su izabrali te da im skrenemo pažnju da moraju da budu na onom mestu gde se „dešavaju kupovine“ jer danas ljudi nemaju vremena da namenski idu u radnje. Naša statistika govori da je odnos stalnih kupaca i slučajnih prolaznika gotovo isti, a u poslednje vreme, u sezoni naročito, raste broj stranih potrošača u turističkim mestima.

Kada biste samostalno pokretali ovaj posao, podrazumeva se da biste morali da sami birate nakit, nalazite dobavljače, kreirate asortiman, a uzmimanjem franšize „Dve šmizle“ dobijate sve na jednom mestu, uz proveren dizajn i kvalitet. Mi primaocima pomažemo prilikom prvog punjenja, savetujemo ih kojeg nakita treba da imaju više, a kojeg manje. Nakon nekoliko meseci, radimo dodatno prilagođavanje jer tržište samo iskristalizuje šta su potrebe i onda nakit posebno selektujemo prema zahtevima lokalnih kupaca.

Zbog toga što imamo jako dobru prezentaciju nakita on-line i na društvenim mrežama, ponekad naši primaoci franšize ne moraju da troše vreme i novac, već nakit mogu da poruče i telefonom.

Kada spominjete on-line prodaju, konkurencija je sva jača na tom polju, posebno ako imamo  u vidu nakit koji  devojke ili žene same prave i prodaju preko društvenih mreža. Kakav je Vaš odgovor na nove trendove?

Istina je da danas na tržištu postoji mogo devojaka i žena koje same prave nakit i koje su darovite. Za ovaj posao neophodni su kako znanje i tehnika, tako i umeće i talenat. Međutim, i dizajneri koji dođu kod nas tek kroz godinu dana rada postaju „oni pravi“. Tako da oni koji imaju oštro oko znaju da naprave razliku u ponudi.

Inače, moram da istaknem, naša on-line prodavnica beleži sve bolje rezultate.

Da biste izabrali neki brend, zaista morate da verujete u njega. Za 14 godina rada verujem da smo se dokazali i da uvek idemo stepenik više u odnosu na konkurenciju. I stalno nudimo neke novitete. Nedavno smo, što takođe pokazuje ozbiljnost u pristupu našem poslu, štampali dvojezični priručnik (srpski i engleski) kako treba nositi nakit i ophoditi se prema njemu – da li se sme kvasiti, da li sme da se upotrebljava parfem i slično...

Kada savetujete da neko otvori franšiznu radnju, a kada franšizni korner?

Franšizni korneri su pogodni za one koji već imaju neke svoje radnje iz srodnih branši – parfimerije, prodavnice kožne galanterije, butici, i to naročito u baš malim mestima gde otvaranje samostalne radnje ne bi bilo isplativo. Njima naša franšiza može značajno da unapredi poslovanje. Postoje primeri, da su pojedini naši franšizni korneri vremenom „rasli“ i da po količini izloženog nakita pariraju pojedinim prodavnicama „Dve šmizle“.

Franšizne radnje, pokazalo se, mogu da opstanu u manjim gradovima. Da podsetim, naše dve poslednje franšizne radnje otvorene su u Ivanjici i Aranđelovcu, a od ranije, „Dve šmizle“ rade, na primer, i u Inđiji, Zrenjaninu. Zapravo, jako je važno da onaj ko uzme franšizu bude posvećen poslu. Idealno je ako sam i radi i potpuno je u tome. No, čak iako mu to nije osnovni posao, mora da bude u toku i nadgleda posao, ne sme ga prepustiti samo radnicima ili nekom ko nije dobro upućen. Par puta se pokazalo da upravo zbog toga franšiza nije uspela i maksimalno se trudimo da takve situacije predupredimo i pažljivo odaberemo kandidate.

Ima li kakvih novosti po pitanju novih tržišta ili franšiza u Srbiji?

Što se tiče većih gradova u Srbiji, ostao je upražnjen jug zemlje, pre svega Niš, gde smo nekada imali franšizu, ali se upravo iz pomenutih razloga ona zatvorila. Primalac nije bio dovoljno uključen u poslovanje.

Stiglo nam je mnogo upita iz Slovenije i Hrvatske i jako bismo voleli da otvorimo franšizu na tim tržištima. Bili smo na korak da otvorimo franšizu u Makedoniji, ali je devojka imala problema oko zakupa prostora u tržnom centru. Rekli smo joj da sačeka jesen, jer tokom leta nije pametno pokretati posao u gradu, pošto su ljudi na odmorima.

I u tome se ogleda prednost ove franšize, nama zaista nije cilj da otvorimo radnju po svaku cenu i bilo gde, već se mora pokazati razumnom odluka da se krene u posao. Od jeseni bi trebalo da počemo saradnju sa par preduzetnika iz Švajcarske. Oni su, za početak, odlučili da samo kupuju od nas nakit – dakle, nije reč o franšizi, ali svakako da postoji mogućnost da se ta saradnja razvije i u tom pravcu.