Od franšize do zajedničkog ulaganja

Imamo pripremljen model koji bi omogućio da multibrend radnje XYZ proširimo na nova tržišta u obliku franšize, ali se za sada još uvek nismo odlučili na taj potez,
Urša Murn, Sportina
Petak
21.12.2012.
Sportina Group je vlasnik master franšize mnogih robnih marki, a od pre dve godine sa pojedinim svetskim modnim kompanijama poseduje i joint venture firme.
 

Sportina Group posluje više od 20 godina kao specijalizovan modni retailer. Prisutni su na sedam regionalnih tržišta sa više od 269 prodajnih mesta i zastupaju više od 80 robnih marki svih cenovnih razreda odeće i obuće. Sa većinom imaju franšizne ugovore. O odnosu sa brendovima koje zastupaju, mogućnosti dolaska Burger King-a i Coffeeshop-a u Srbiju, potencijalu da se multibrend ranje XYZ šire franšizno razgovaramo sa Uršom Murn, generalnom direktorkom odeljenja za brendove Sportina grupe.

Čiju sve franšizu iz oblasti mode poseduje kompanija Sportina i za koja tržišta?

Franšizne brendove predstavljamo tržištu kroz dva glavna cenovna nivoa. U višem cenovnom razredu se nalaze Burberry, Boss , Emporio Armani, G- Star, Armani Jeans, u srednjem i nižem razredu su Orsay, Pimkie, Bata, Parfois, Six. Iskustvo koje smo stekli u modnom biznisu doprinelo je uspostavljanju još bliže saradnje sa značajnim evropskim brendovima kao što su Tom Tailor iz Hamburga i Tally Weijl iz Ciriha. Konkretno, naša saradnja sa brendovima sa kojima smo prvo sklopili franšizne ugovore, od novembra 2010. je postala intenzivnija, tako da se oni više ne šire kao franšize, jer smo sa tim kompanijama pokrenuli joint venture (JV) firme. Preko ovog koncepta, koji omogućava tešnju saradnju, poslednjih godina smo povećali broj Tom Tailor, odnosno Tally Weijl radnji u regionu. Trenutno imamo 98 prodajnih mesta, 60 radnji pod brendom Tom Tailor i 38 pod brendom Tally Weijl.

Možete li nam reći nešto više o detaljima odnosa sa davaocima franšize?

Detalji ugovora o franšizama razlikuju se od poslovne politike robnih marki sa kojima sarađujemo. Prema vlasnicima brendova nastupamo sa željom i namerom da ekskluzivno predstavljamo robne marke u celom regionu gde smo prisutni. Sportina ima regionalnu infrastrukturu i poželjan je partner za svaki značajniji brend koji želi da radi na ovom tržištu.

Modne kompanije se većinom odlučuju da na ovdašnjem tržištu nastupe kao franšize. Zbog čega?

Kompanije znaju da će najbolje doprineti razvoju svoje robne marke ako pronađu profesionalne partnere koji dobro poznaju specifičnosti lokalnih tržišta, u ovom slučaju, tržišta na Balkanu. I Sportina, kao predstavnik brenda na regionalnim tržištima, tesno sarađuje sa vlasnikom franšize, a na tržište pravilno prenosi filozofiju brenda. Zato, kao svoju prednost, upravo ističemo poznavanje lokalnih tržišta. Kada je reč o našem premium segmentu, franšize otvaramo u glavnim gradovima i to su naše flag-ship trgovine za ključne robne marke u premium segmentu. To nam omogućava da robnu marku predstavimo tržištu na najbolji mogući način.

Da li i Vaše multibrend radnje XYZ planirate da širite franšizno?

XYZ je naš koncept velikih radnji. U proseku, jedna takva radnja ima oko 2.000 kvadrata prodajnog prostora. Jedan deo je odvojen za franšizne „radnje-u-radnji“ koje predstavljaju brendove Armani Collezioni, Burberry, Boss, Polo Ralph Lauren i druge. U drugom, multibrend delu predstavljamo i brojne aktuelne robne marke premium segmenta, kao što su Salvatore Ferragamo, Jimmy Choo, Ice Iceberg, Just Cavalli, Tommy Hilfiger i drugi. Imamo pripremljen model koji bi omogućio da XYZ koncept proširimo na nova tržišta u obliku franšize, ali se za sada još uvek nismo odlučili na taj potez.

Kako birate kompanije čije ćete franšize uzeti?

Sportina Group ima jako dobru buying ekipu, koja stalno putuje i prati svetske trendove. Na osnovu njihovih informacija biramo određene robne marke, počinjemo pregovore i analiziramo koliko je neka robna marka zanimljiva za naš koncept poslovanja, odnosno razvoja.


Kakav je odnos sa kompanijama Burger King i Coffeeshop?

Odnos sa Burger King-om i Coffeshop-om je specifičan i ove dve franšize nisu uključene u sistem Sportine Group, ali naš razvojni menadžment je aktivan u razvijanju ovih franšiza za naša tržišta, jer vidimo velik potencijal za oba brenda.

Coffeshop lokal u Sloveniji; Moguć ulazak i na tržišta Srbije i Hrvatske

Da li bi se u skorijoj budućnosti mogao očekivati dolazak tih brendova i na srpsko, odnosno hrvatsko tržište?

Otvaranje franšize je kompleksan projekat, kojem prethodi više faza pripreme. Prvo treba analizirati tržište, proučiti sve mogućnosti za razvoj određenog brenda, naći adekvatne lokacije. U ovom trenutku možemo reći da bi nam ulazak na srpsko, odnosno hrvatsko tržište, generalno bio zanimljiv.

Svakako, tržište Hrvatske analiziramo odvojeno od tržišta Srbije, pošto će od leta sledeće godine, kada Hrvatska uđe u EU, poslovanje i protok robe biti u velikoj meri pojednostavljen.


Vesna Lapčić
saradnik