11.10.2016

Neizlečivi preduzetnici

Biljana i Milomir Ždrale su oduvek u poslovima u kojima je zarada zavisila samo od njihovog učinka. Tako su i postali partneri i primaoci franšize nekoliko svetskih kompanija.

Biljana i Milomir Ždrale su, praktično, oduvek radili poslove u kojima nije bilo unapred garantovane zarade. Počeli su kao terenski komercijalisti za jednu firmu iz Nemačke još 1995. Nisu imali fiksnu platu, zarada je zavisila od njihovog učinka, što im je u potpunosti odgovaralo. – Nismo želeli da nam iko nameće tzv. „stakleni plafon“, to jest, sumu koju možemo da zaradimo – priča Biljana Ždrale.

Biljana Ždrale Fot. B. Ždrale

Mislim da odluka – raditi kao primalac franšize ili sam – svakako zavisi od sistema vrednosti svakog pojedinca. Nama više prija da možda i malo manje zaradimo nego da sami gradimo posao od nule, ali da se, zato, svakodnevno razvijamo uz pomoć partnera, jer su nam na raspolaganju ista znanja kao i našim kolegama u svetu.

Posle dve godine dobili su ponudu od konkurenta da razviju tržište u Ukrajini. I ta ponuda je bila vezana za sistem nagrađivanja isključivo po učinku, dakle, bez fiksne plate.

Preduzetništvo ih je privuklo jer najviše odgovara njihovom karakteru. – Sopstveni posao nam omogućava da sami planiramo svoje radno i slobodno vreme, zarade i način života. Ni suprug ni ja, jednostavno, ne možemo da zamislimo da radimo od 9h do 17h i nekoga pitamo kada možemo na godišnji odmor. Pošto sam psiholog po obrazovanju, zaista smatram da postoje različiti tipovi ličnosti i što se preferenci u poslu tiče. Neki su neizlečivi preduzetnici – kaže ona.

Po povratku u Srbiju, počeli su da se bave onim što najbolje znaju – da rade na povećanju prodaje (prodajni konsalting), ali sada za druge klijente. – Određeno vreme smo radili sami, ali smo ubrzo shvatili da „tamo negde“ postoje metodologije i know-how koji bismo mi, kada bismo sami krenuli da razrađujemo, dostigli za 30-40 godina jer je toliko i tim kompanijama trebalo da se razviju do nivoa na kome su sada – objašnjava Ždrale.

Godine 2013. odlučili su da uzmu licencu Mercuri International, konsultantske kompanije iz oblasti prodajnog konsaltinga, koja je pre oko 50 godina osnovana u Švedskoj. Danas je ova kompanija prisutna u više od 40 zemalja sveta. – U početku je Mercuri International bio suvlasnik u zajedničkoj kompaniji MICE Mercuri International u Srbiji, ali smo je u međuvremenu mi otkupili i postali jedini vlasnici. Zauzvrat centrali plaćamo godišnju naknadu – objašnjava Biljana Ždrale prirodu poslovnog odnosa.

Uvereni u snagu proverenog znanja, Biljana i Milomir Ždrale su se u međuvremenu sertifikovali i za izvođenje CELEMI poslovnih simulacija i postali njihov ekskluzivni partner u Srbiji. Naime, investicioni fond BURE je vlasnik i Mercuri International i CELEMI programa. – Za CELEMI, recimo, ne plaćamo godišnju naknadu, ali plaćamo određeni iznos po svakom učesniku radionice koju izvodimo koristeći njihove materijale i metodologiju – objašnjava Ždrale.

Saradnja sa inostranim partnerima, prema njenim rečima, donosi ogromne prednosti. Iako je reč o partnerskoj saradnji, odnosno, kupovini licence, prednosti su gotovo iste kao i kada je reč o franšiznom modelu saradnje – prenos iskustva i znanja i prepoznatljiv brend.

Pošto ovi sistemi već imaju dugogodišnje iskustvo u radu na globalnom nivou, mogli su da nam u velikoj meri pomognu da ne napravimo neke početničke greške, koje bismo inače sigurno pravili. Mislim da odluka – raditi kao primalac franšize ili sam – svakako zavisi od sistema vrednosti svakog pojedinca. Nama više prija da možda i malo manje zaradimo nego da sami gradimo posao od nule, ali da se, zato, svakodnevno razvijamo uz pomoć partnera, jer su nam na raspolaganju ista znanja kao i našim kolegama u svetu. Osim toga, moć globalnih robnih marki je velika i treba je iskoristiti– naglašava ona.

Gagliardi

Međutim, ovaj preduzetnički par se nije zaustavio samo na pomenutom biznisu, već je 2014. njihova firma Milti Company postala primalac franšize modnog brenda Gagliardi za Centralnu i Istočnu Evropu, i to na njihovu incijativu. – Želeli smo da dovedemo robnu marku koja će uspeti da popuni vakuum koji već duže vreme postoji na tržištu Srbije – radi se o muškoj odeći koja izgleda veoma skupo i ekskluzivno, napravljena od vrhunskih materijala, ali po cenama i trostruko manjim od konkurenata – kaže Biljana Ždrale.

Modni brend Gagliardi, nastao je pre oko 50 godina na mediteranskom ostrvu Malti. – Ovaj brend decenijama uživa ugled u svetu mode. Pored prirodnih mešavina najfinijih materijala koja se koriste za izradu odela za muškarce, Gagliardi je poznat kao brend koji kombinuje tradicionalno engleski vid elegancije sa mediteranskim šarmom i nonšalancijom – objašnjava Ždrale.

Za sada pod ovim brendom posluje jedna radnja u Beogradu, ali je u planu otvaranje novih prodavnica naredne godine. Budući da su primaoci franšize za čitavu Centralnu i Istočnu Evropu, imaju mogućnost da dalje daju pojedinačne (single-unit) franšize, i to u svim zemljama koje pokrivaju, pa je u planu da u narednom periodu značajnije prošire prodajnu mrežu.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank