Sredinom 2015. Beograd je dobio prvi „car sharing“ servis – Car4Use
Sreda
12.10.2016.
Koncept „deljenja automobila“ već godinama postoji u mnogim gradovima sveta, a od prošle godine – i u Beogradu. Uz to, planira se i širenje kroz franšizu.
 

Koncept „deljenja automobila“ (car sharing) sličan je „rent-a-car“ usluzi, međutim, njegova specifičnost je što se vozilo može iznajmiti i na nekoliko minuta. I dok je klasičan „rent-a-car“ namenjen uglavnom strancima, „car sharing“ cilja na domaće korisnike, uglavnom iz većih gradova, kojima su kola neophodna za kraće destinacije ili kraći vremenski period. Istraživački centar za održivi transport Univerziteta Kalifornija u Berkliju uradio je svojevremeno (2014.) studiju koja pokazuje da „car sharing“ brzo raste širom sveta, uzimajući u obzir broj registrovanih korisnika i automobila koji se dele. Prema njihovim podacima, ova usluga se tada mogla pronaći u 33 zemlje na pet kontinenata, a procenjuje se da postoji 4,8 miliona korisnika, od kojih je 46 odsto u Evropi.

Budući da je i sama uvidela prednosti ove usluge, jer ju je koristila u Italiji, te da na tržištima u regionu nije postojao „car sharing“, Jelena Jevtović je odlučila da pokrene ovaj biznis u Beogradu. Nakon dve godine razvijanja softverskih rešenja, budući da se koncept temelji na mobilnoj aplikaciji, „deljenje automobila“ pod nazviom Car4Use sredinom prošle godine je postalo dostupno i građanima Beograda. Trenutno je u pogonu 30 automobila i Jelena Jevtović kaže da su Beograđani odlično prihvatili ovu uslugu te da imaju više od hiljadu korisnika. – Korisnici su uglavnom poslovni ljudi, različite dobi – kaže ona.

Da bi koristio njihove usluge, klijent treba prvo da se registruje na portalu Car4Use, zatim dođe u poslovnicu da se upozna sa pravilima korišćenja i ostavi svoje podatke. Posle toga više nema potrebu da dolazi kod rentijera. Naime, korisnici „on-line“ kupuju pakete (pola sata, sat, dva – u zavisnosti od potrebe), koriste ih kad god požele, a putem mobilne aplikacije imaju uvid gde se kola trenutno nalaze, odnosno, gde ih mogu preuzeti. Automobili se uz pomoć SMS poruka i otključavaju, a Car4Use trenutno razvija sistem koji će omogućiti da se kola otvaraju uz pomoć senzora. – Naša rezervisana parking mesta su u garaži šoping centra Ušće i na svim Lukoil pumpama – međutim, korisnici kola mogu da ostave u bilo kom delu grada gde je dozvoljeno parkiranje, a da nije u zoni. Naime, u svim velikim gradovima Evropske unije „deljenje automobila“ je subvencionisano – ali ne u smislu da grad daje novac, već se određena parking mesta opredele za tu namenu. Negde je dozvoljeno i da korisnici te usluge voze žutom trakom. U Beogradu još uvek nema takvih rešenja, ali trudimo se da predočimo taj problem gradu, jer ova usluga rešava i problem gradskog transporta – objašnjava Jelena Jevtović.

Ubrzo pošto je Car4Use počeo sa radom, pristigli su im prvi upiti za franšizu. Prvi je stigao iz Zagreba, gde je ovakva usluga najavljivana, ali još uvek ne postoji. U međuvremenu su dobili još nekoliko upita te su odlučili da svoj poslovni koncept ponude kroz franšizu, a trenutno tek rade na kreiranju franšiznog paketa.
Prvobitno, ideja je bila da koncept zaživi, da vidimo kako funkcioniše i da se Beograđani upoznaju sa novom uslugom. Od samog početka smo bili otvoreni za franšizu, ali idemo korak po korak. Najrealnije je da primaoce pronađemo u zemljama regiona. Za druge gradove u Srbiji nismo sigurni koliko bi koncept bio atraktivan jer je u većini, na primer, cena taksi usluga veoma povoljna. Mada, imali smo već upit iz Novog Sada, ali ne želimo da žurimo. Ako damo franšizu, vrlo je važno da primalac može da razvije posao i da od njega zarađuje – objašnjava Jevtović.


Vesna Lapčić
saradnik