Franšiza ne znači da ćete sve dobit na gotovo i samo ubirati novce. I te kako treba zavrnuti rukave! Ulaskom u sistem dobijete ime koje je poznato određenom broju ljudi i, da kažem, niste sami u svemu tome. Imate dobru osnovu da napravite dobar posao – ako ste sposobni.
Petak
28.10.2016.
Kao inženjer pomorskih tehnologija, Petar Duvnjak se godinama bavio nautičkim turizmom. Danas je preduzetnik i primalac franšize dućana zdrave hrane „Refužo“.
 

Pre nego što je odlučio da „uplovi“ u preduzetničke vode, Petar Duvnjak je radio po marinama, čarter kompanijama, privatnim jahtama i u prodaji jahti. Iako je nautika, kako kaže ovaj Splićanin, bila njegova „prva ljubav“, želeo je da se okuša i kao preduzetnik u nekoj drugoj branši. Ideje za posao dugo je tražio na internetu, a sve se promenilo kada je naišao na informaciju da prodavnica zdrave hrane u rinfuzi „Refužo“ – daje franšizu. Prednosti su se nizale jedna za drugom. Ne samo što je znao za ove dućane – jer je i sam kupovao u njima – već mu se i svidelo što se radi o domaćoj firmi iz Splita. – Samim tim je bilo lakše pokrenuti posao. Nisam morao ići negde van države da bi se osposobio za ovu vrstu delatnosti. To je, ujedno, smanjivalo troškove, što je, naravno, jako bitno za sve nas koji krećemo u privatne vode – priča on. – Konačno, za „Refužo“ sam se opredelio jer su bila potrebna relativno mala ulaganja u početku, a ipak, imate svoj privatni biznis – objašnjava Duvnjak šta ga je sve navelo da stupi u kontakt sa Nenadom Lampalovim i Joškom Brakusom, vlasnicima „Refužo“ koncepta.

Od ideje do dućana

Dućan je otvorio u oktobru 2015. Za pokretanje posla i kompletno opremanje, trebalo mu je tri i po meseca, ali skoro pa svakodnevnog rada, priča Duvnjak. Saradnja sa davaocima franšize tekla je, kako kaže, relativno glatko. – Davali su svoj maksimum, koliko god su mogli, budući da su se, uz moju, paralelno otvarale još tri franšizne poslovnice – objašnjava on. Dobio je, međutim, sve osnovne smernice za uređenje prostora, ali i određenu dozu slobode – trebalo je samo „da zasuče rukave i uhvati se posla“. – Najveći izazov je bio srediti sam dućan, naći svu adekvatnu opremu i dati malo duha prostoru – želeli smo da dobije na osobenosti, kako bi se kupci osećali ugodno prilikom kupovine – kaže. I zaista, ovaj dućan je zbog svojih murala, koji u najboljem svetlu odražavaju zdrav duh i filozofiju „Refuža“, brzo postao prepoznatljiv među kupcima.

Foto: Refužo

– Moram napomenuti kako mi je supruga bila velika podrška u svemu ovome. Uz sav svoj stalni posao, uspevala je pomagati i asistirati prilikom otvaranja dućana, a pomaže i danas, kad je sve manje-više uhodano – iskren je Duvnjak.

Asortiman su, kako kaže, velikim delom već odredili davaoci franšize. Sve što je trebalo znati o namirnicama i hrani koju prodaju, učili su tokom dvonedeljne obuke, ali čak i danas, godinu dana kasnije, uvek ima nešto novo da se nauči. – Asortiman je jako širok, ne može se sve naučiti u par dana. Svi bismo mi u početku hteli udovoljiti svojim kupcima i nabaviti sve te čudnovate stvarčice koje oni negde vide, o kojima pročitaju ili im neko preporuči, ali Joško nam uvek pravim savetom kaže šta stvarno ide i šta je korisno za zdravlje, a šta će nam, da tako kažem, kupiti prašinu na polici. Ipak, asortiman uvek širimo i pratimo trendove, ali opet gledamo da i to bude pristupačno većini, jer je sama ideja „Refuža“ da zdrava hrana bude dostupna svima – objašnjava Duvnjak.

Danas je sve ipak mnogo lakše. – Svi smo ojačali, stekli određeno iskustvo, a Joško i Nenad su nam uvek na raspolagnju – bilo putem telefona, mejla, individualnih ili grupnih sastanaka – ma, što se kaže, i u podne i u ponoć ih možemo kontaktirati za bilo kakav savet ili bilo šta drugo – naglašava on.

Dućan se nalazi u Vukovarskoj ulici, jednoj od najprometnijih ulica u Splitu. Lokacija svakako ima svojih prednosti, potvrđuje Duvnjak – povezuje čak četiri kvarta, a opet, nalazi se na pristojnoj udaljenosti od ostalih „Refužo“ dućana, tako da jedni drugima nisu konkurencija. – Lokacija i utiče i ne utiče na poslovanje. Mi smo ipak specijalizovan dućan i naša ciljna grupa kupaca nisu slučajni prolaznici. Naši kupci su, zapravo, ljudi koji s razlogom dolaze u dućan – nažalost, i zbog bolesti, i zbog toga što se sve više okreću zdravoj hrani – objašnjava on.

Brend, ali i trud

Kad je kupovao franšizu, bio je svestan da se time nije „pretplatio“ na siguran uspeh. Zna da to, na kraju dana, najviše zavisi od njega samog. – Franšiza ne znači da ćete sve dobit na gotovo i samo ubirati novce. I te kako treba zavrnuti rukave i, kako Nenad voli reći, „bacit se na prsa“. Ulaskom u sistem dobijete ime koje je poznato određenom broju ljudi i, da kažem, niste sami u svemu tome. Imate dobru osnovu da napravite dobar posao ako ste sposobni, a ne morate da se brinete oko dobavljača, oko same dostave robe. Za nas je, inače, velika stvar što imamo skladište za svih osam dućana, koliko ih „Refužo“ trenutno broji, tako da to olakšava posao u samom startu – priča Duvnjak. Posao, međutim, ne može da se razvija bez ličnog „sastojka“ za uspeh – za njega su to iskrenost prema kupcima i razumevanje za njihove potrebe, ali i tegobe.

„Refužo“ u Vukovarskoj ulici u Splitu

Foto: Refužo

Od truda samog primaoca franšize zavisi i to koliko će čekati da se uloženo vrati. – Prema mojoj proceni, u „Refužu“ se investicija može vratiti unutar dve godine, a „breakeven“ možda nakon nekih šest meseci. Opet, mislim da je to individualno – kaže i dodaje da se od ovog posla može pristojno živeti i da ima još potencijala za zdravu hranu i ovakve dućane. – Mislim da će uskoro svaki kvart imati po jedan dućan, kao što je u svakom portunu bilo malih dućana. Pitanje je samo koliko će ih ostati u životu... Slabo država podupire preduzetnike, pogotovo nas male i mlade. No, valjda će i to krenuti nabolje – optimističan je Duvnjak.

Za sada, u dućanu radi sam. Supruga mu je, kao i u početku, najveća podrška i pomaže kad god je to moguće. S porastom prometa i obima posla, razumljivo je što razmišlja da zaposli još jednog radnika. – Rekao bi čovek mali dućan, ali ima da se radi i naradi – papirologija, deklaracije, povrati, plaćanja... – opisuje slikovito.

Kad razmišlja o budućnosti, kaže da ništa ne isključuje i da bi rado pokrenuo još jedan posao. Optimizma, opet, ne nedostaje. – Mislim da, ako nešto stvarno želiš, uspeh ne može izostati. A ja nikad ne mislim negativno, tako da, možda, i to ima nekakve veze. Jednog dana, ko zna, možda se i vratim u svoju nautičku branšu, te razvijem neku franšizu vezanu za nautički turizam. Život je pun iznenađenja, pogotovo u nas mladih obrtnika i poduzetnika – kaže kroz osmeh.