Znam nekoliko primera franšiznih koncepata koji su veoma uspešni u Americi i Engleskoj, ali su propali u Hrvatskoj. Postoji mnogo razloga zbog kojih biznis može da propadne, pa i franšizni. Ali, da bi sistem uspeo, najbitnija je mogućnost da se sistem prilagodi kulturi i navikama ljudi na lokalnom tržištu, jer se te odlike razlikuju od zemlje do zemlje.
Nikola Oršanić
Na slici: skladište tonera
Subota
22.12.2012.
Pojedini poslovi cvetaju tokom krize. Prodaja obnovljivih kertridža je pun pogodak, što potvrđuje i Nikola Oršanić, vlasnik master franšize italijanske kompanije Dama service za Hrvatsku.
 

– Da, kriza je uticala na poslovanje Dama tonera kaže Nikola Oršanić, vlasnik kompanije koja je nosilac master franšize za Hrvatsku brenda REDAC® (brend je u vlasništvu italijanske kompanije Dama service S.r.l.).
Ali pozitivno!

Prvi udari krize na Balkanu su se osetili već krajem 2008. Dama toneri su, međutim, već naredne 2009. zabeležili rast poslovanja za 37 odsto. Ništa ih nije zaustavilo ni godinu dana kasnije, kada je posao porastao novih 20 odsto. Verujem da su obnovljivi kertridži dobar proizvod u vremenima krize, zato što su ti toneri za štampanje kvalitetni, a povoljniji od originalnih – kaže Oršanić.

On kaže da je franšiza bila dobro pripremljena kao jedan uspostavljen i dokazan sistem i pre krize. Postavili smo dobre osnove i spremno se suočili sa krizom i, kao što sam pomenuo, poslovali smo dobro uprkos teškoj ekonomskoj situaciji – kaže Oršanić.

Ovaj preduzetnik vidi mnogo prednosti u franšiznom konceptu poslovanja. U mom slučaju, prednost vidim u tome što je davalac franšize odgovoran za svoju stranu posla, a ja se mogu koncentrisati na prodaju i pronalaženje novih mušterija. Tako ne moram da trošim vreme na tehnička pitanja, nabavku... Davalac franšize mi je dao sve tehničke informacije i neophodni know how za pokretanje posla. Pored toga, svakih šest ili devet meseci imamo regularne seminare. Moja kompanija ekskluzivno nabavlja sav neophodan materijal za regeneraciju kertridža od davaoca franšize, čiji je, pak, zadatak da nađe najbolje proizvode, po najpovoljnijim cenama na svetskom tržištu. Kupujući direktno od davaoca, imam mogućnost da uzimam količine manje nego što bih morao ukoliko bih kupovao direktno od proizvođača. Takva mogućnost optimizuje moje zalihe, smanjuje finansijske izdatke za zalihe i optimizuje moj cash flow, što je od esencijalne važnosti tokom krize – objašnjava Oršanić.

Franšizni ugovor koji ima sa Dama service-om uključuje start-up trening i konstantnu pomoć tokom trajanja ugovora. U našem poslovanju svaki dan se dešava nešto novo zbog čega je permanentna podrška neophodna. Ta podrška se pruža kroz zaštićeni portal sa detaljima o novim kertridžima koji se pojavljuju na tržištu. Davalac franšize takođe ima tim koji je dostupan svaki dan za konsultacije e-mailom ili telefonom, i to o svim mogućim pitanjima, što je veoma korisno za naš svakodnevni posao. Kao vlasnik master franšize za tržište Hrvatske, trudim se da isti nivo usluge pružim i svojim franšizama u Hrvatskoj – ističe on.

Uprkos krizi poslovni rezultati Dama toneri bolji su iz godine u godinu: promet firme po godinama, u hilj. EUR.

Oršanić kaže da je za uspeh franšize, prema njegovom mišljenju i iskustvu, najvažnije da li franšizni koncept može da se prilagodi lokalnom tržištu. Znam nekoliko primera franšiznih koncepata koji su veoma uspešni u Americi i Engleskoj, ali su propali u Hrvatskoj. Postoji mnogo razloga zbog kojih biznis može da propadne, pa i franšizni. Ali, da bi sistem uspeo, najbitnija je mogućnost da se sistem prilagodi kulturi i navikama ljudi na lokalnom tržištu, jer se te odlike razlikuju od zemlje do zemlje. To se najbolje može videti u oblasti koja se bave hranom, odnosno restoranima, i u kojoj postoji velika ponuda franšiza – kaže on.

Veoma je važno, prema njegovim rečima, i da se pažljivo odabere kompanija i osoba koja je davalac franšize, jer čak i kad je projekat dokazano dobar na određenom tržištu, to ne znači da će nužno biti uspešan i na drugim meridijanima, naročito ako ne može da sarađuje sa davaocem franšize. Analiza potencijala tržišta je takođe, kako kaže, veoma važna:
Najvažnija stavka svakog posla je da se definiše kome želi da se prodaje proizvod ili usluga. Ukoliko nema potražnje za nekom „idejom“ na određenom tržištu, ona može da propadne – zaključuje Oršanić.

Trgovačka marka REDAC® nastala je u Italiji i u vlasništvu je Dama service S.r.l. Dama service Italia je osnovana pre 20 godina. Bavi se, pre svega, regeneracijom tonera za štampanje. Dama toneri doo, vlasnik je master franšize za Hrvatsku. Kompanija poseduje skladište i laboratoriju u kojoj se kertridži obnavljaju i ima pet franšiza u Hrvatskoj.


Vesna Lapčić
saradnik