03.11.2016

Češke franšize u ekspanziji

Od 124 izvorno češka franšizna sistema poslovnice u inostranstvu ima oko 30% brendova. Pojedini su zastupljeni i na zapadnim tržištima.

Među zemljama Srednje i Istočne Evrope u kojima franšizni sektor beleži konstantan rast poslednjih godina se našla i Češka. Prema poslednjem „Izveštaju o tržištu franšiza“ konsultantske kuće PROFIT system, u Češkoj posluje oko 200 franšiznih sistema – od toga, čak 124 domaća brenda. Za samo dve godine, udeo domaćih franšiza u Češkoj je, naime, porastao – sa 40% na 65%. Iako se potražnja (i popularnost) za stranim (uglavnom američkim) franšizama ne smanjuje, i češki franšizni koncepti beleže uspeh – i ne samo na matičnom tržištu. Očekivano, usled jezičke, kulturološke i ekonomske sličnosti, većina čeških sistema franšizne podružnice ima u Slovačkoj. Poslednjih godina, međutim, svoje franšize su počeli da „izvoze“ i na druga evropska tržišta, što uključuje i neka od prilično zahtevnih tržišta Zapadne Evrope.

Bagaterie Boulevard Fot. Bagaterie Boulevard

Prema „Izveštaju o tržištu franšiza“, 37 čeških franšiza ima poslovnice u 30 zemalja. Većina sistema svoje poslovanje uspešno razvija u susednoj Slovačkoj.

Sistemi koji franšize imaju u Slovačkoj, po pravilu uspešno posluju na ovom tržištu. O tome svedoče franšizni sistemi kao što je Fitness Food Menu, ketering zdrave hrane, koji na slovačkom tržištu ima 16 poslovnica, kao i lanac prodavnica za opremanje doma Orion, koji ima 22 jedinice. Među njima je i Bon Bon, lanac prodavnica čokolade, kao i Dejà Vu Boutique, lanac second-hand radnji, koji će do kraja godine otvoriti tri nove jedinice, ali i ponuditi master franšizu za slovačko tržište.

Susedna Poljska je već – druga priča. Da se poslovno okruženje u ovoj zemlji razlikuje od češkog i slovačkog, potvrđuju i u kompaniji Sunkins, pod čijim se okriljem razvija lanac nutricionističkih savetovališta „Svet zdravlja“. – U Slovačkoj je situacija veoma slična našoj. U Poljskoj, pak, ljudi reaguju na sasvim drugačije stvari. U poslednjih nekoliko meseci, međutim, čini nam se da smo i u Poljskoj uspeli da ponudimo svoje usluge tako da budu privlačne lokalnim mušterijama – kaže direktorka Marta Noskova i dodaje da trenutno imaju 16 centara u Slovačkoj i tri u Poljskoj. Osim „Sveta zdravlja“, na poljsko tržište se probila i apoteka proizvoda od konoplje Konopná lékárna, koja, preko primaoca master franšize, na ovom tržištu ima jedno prodajno mesto.

Kao primer za uspešnu ekspanziju ka Zapadu uzima se fast-food koncept u francuskom stilu Bageterie Boulevard, koji će ove jeseni prvu poslovnicu otvoriti u Drezdenu. Odabir ove lokacije nije slučajnost, kažu u kompaniji. Drezden se, naime, nalazi blizu granice sa Češkom, tako da neće biti teško voditi i nadgledati posao pre nego što se upuste u otvaranje restorana u Lajpcigu i Berlinu – što je planirano za sledeću godinu. Na nemačkom tržištu franšizu razvija i lanac pivnica The PUB.

Većina čeških sistema koji posluju u inostranstvu pripada uslužnom sektoru, a posebno su popularni gastronomski koncepti. Među njima su i „Dobra čajdžinica“ i The PUB. Očekujemo i da će se u budućnosti češki franšizni sistemi širiti na stranim tržištima, prvenstveno u oblasti usluga – kaže Lenka Novakova, menadžerka razvoja u konsultantskoj kući PROFIT system.

Izvor: Franchising.cz

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank