06.12.2016

Naše vreme tek dolazi

Šta je potrebno za uspešan rad franšize i kako će se dalje razvijati kafe-pekara „Kralj“ na srpskom tržištu, govori Slađana Kovačević, menadžerka franšiznog razvoja

U kafe-pekari „Kralj“ mogu se pojesti kvalitetna grčka peciva i sveže salate, ali i zasladiti krofnom ili tartom, popiti ceđeni sok ili kafa. Ovaj autentični grčki koncept, međutim, nudi i dva oblika saradnje onima koji razmišljaju o pokretanju posla – franšizu i partnerstvo. Do sada u svojoj mreži imaju četiri partnera i smatraju da će ovaj koncept tek biti prepoznat na tržištu Srbije. O dosadašnjim iskustvima razgovaramo sa Slađanom Kovačević, menadžerkom za širenje franšizne mreže kafe-pekara „Kralj“.

Slađana Kovačević, Kralj Fot. PROFIT system

Ugostitelj ne može da bude svako! Postoje odlični rukovodioci, poslovođe, što ne znači da će biti dobri i u ugostiteljstvu. U ovom poslu, odnos sa ljudima je presudan – kako ste dočekali gosta, kako ste mu se osmehnuli...

Do sada ste mrežu širili kroz partnerske sisteme, recite nam nešto o iskustvu i, uopšteno, kakvi su utisci o samim kandidatima za franšizu?

Iskustva su različita. Imam utisak da ljudi još uvek ne razumeju na pravi način koncept kafe-pekara „Kralj“, što je i razumljivo, jer do sada sličan koncept nije postojao na ovom tržištu. Mi nismo klasična pekara, niti su nam pekare konkurencija, već grčki koncept u kome se nude brzi, a zdravi obroci uz šoljicu kafe ili tople čokolade. Kao što možete da vidite, u našem okruženju posluju tri pekare, i mi radimo dobro i verujem da ćemo raditi još bolje kako se potrošači budu upoznavali sa našim proizvodima. Nas i dalje, kao koncept, najviše prepoznaju i vole stranci.

Slična iskustva imamo i sa ljudima koji su zainteresovani za poslovnu saradnju i kupovinu naše franšize. Početnici u poslu često nemaju dovoljno strpljenja, a mi im kažemo da za mesec dana ne može da se postigne nikakav uspeh. Zato je važno – i na to u pregovorima skrećemo pažnju – da na samom početku obezbede dovoljno kapitala. Ne vredi počinjati posao ukoliko nema dovoljno kapitala, jer posao mora da se održi dok ne počne da vraća novac. Druga stvar je da ne odustaju od suštine ovog koncepta – a to je prodaja kafe i ceđenog soka uz pecivo. Da, naši su ljudi navikli na drugačije kombinacije, ali ovo je koncept koji donosi nešto novo i to treba istaći kao prednost. Primera radi, u našem matičnom „Kralju“, najviše se prodaju oni proizvodi kojih nema na srpskom tržištu. To je dokaz da nešto drugačije može da bude dobro prihvaćeno.

A šta je sa uticajem lokacije na poslovanje vi ste nedavno preselili kafe-pekaru na novu adresu u Beogradu?

Da, lokacija se i u našem slučaju pokazala ključnom za rast poslovanja. Već neko vreme smo bili u potrazi za novom lokacijom i prostorom. Iako smo se preselili samo nekoliko desetina metara dalje od prvobitnog lokala, prodaja je značajno porasla. Uprkos tome što je bilo leto kada smo se preselili, pazar u novom lokalu je već prvog dana bio 70% veći nego dan ranije u starom objektu. Samo prodaja kafe je skočila sa 50 na 300 šoljica dnevno. Istina, mi smo promenili i kafu koju služimo i vidimo da je gosti zaista vole, ali je sigurno i promena lokacije uticala na rast prodaje. Nadala sam se takvim pazarima, ali nisam očekivala da će razlika biti tako velika, tako brzo.

Sada smo jako zadovoljni i još jednom se pokazalo koliko je mesto na kom se lokal otvara važan za poslovanje. Postoji, naravno, mnogo detalja na koje treba obratiti pažnju, i s te strane smo vrlo otvoreni kada savetujemo i naše partnere. Daću vam jedan vrlo ilustrativan primer – nikada ne preporučujemo da uzimaju lokal u suterenu, u koji mora da se silazi, makar to bilo i samo par stepenika na dole. Iskustvo nam govori da to nisu dobra mesta za ovakav vid posla. Svakako, za ovaj koncept vrlo je važno i koliko je mesto prometno. Matični „Kralj“ se sada, recimo, nalazi na uglu dve ulice, što je sigurno dodatno uticalo na rast prometa i prodaje.

Ima li zainteresovanih i za „klasičnu“ franšizu?

Razgovaramo sa mnogo ljudi, ali nije nam cilj, niti nam je u interesu, da bilo kome damo franšizu, a da se taj lokal zatvori posle godinu dana. Na širenje franšizne mreže kafe-pekara „Kralj“ gledam kao na dugoročan proces, ne na nešto što ćemo raditi mesec ili godinu dana, jer, kao što sam rekla, srpsko tržište se tek upoznaje sa ovim specfičnim konceptom. Zato smo vrlo oprezni u daljem širenju mreže i dok ne procenimo da imamo pravog kandidata, ne želimo da žurimo. Postoje, međutim, vrlo ozbiljni kandidati sa kojima trenutno razgovaramo.

Ko je, onda, idealan kandidat?

Ugostitelj ne može da bude svako! Postoje odlični rukovodioci, poslovođe, što ne znači da će biti dobri i u ugostiteljstvu. U ovom poslu, odnos sa ljudima je presudan – kako ste dočekali gosta, kako ste mu se osmehnuli. Istina, ljudi u neke lokale dolaze i zato što su lepi, ali ako uložite mnogo novca u prostor, nećete i dobiti garanciju da će lokal dobro raditi, za šta postoje brojni primeri na tržištu. Čitav koncept mora da ima „dušu“ i dobrog ugostitelja.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank