Prema Coca-Colinom franšiznom sistemu, matična kompanija je fokusirana na globalni marketing, inovacije i prodaju sirupa za napitke nezavisnim punionicama, dok su punionice, kao Coca-Colini franšizni partneri, zadužene za punjenje, pakovanje, skladištenje, distribuciju i prodaju na tačno određenim teritorijama
Sreda
28.12.2016.
Promene u vlasničkoj strukturi najveće punionice Coca-Cole u Africi navele su najpoznatijeg proizvođača bezalkoholnih pića da iskoristi pravo preče kupovine, a zatim krene u potragu za franšiznim partnerima.
 

Kada je u oktobru ove godine belgijsko-brazilski pivarski gigant Anheuser-Busch InBev kupio svog najvećeg konkurenta SABMiller, i u južnoafričkoj punionici Coca-Cole došlo je do „komešanja“. Ovom akvizicijom, naime, AB InBev je „nasledio“ i SABMiller-ovih 54,5% udela u kompaniji Coca-Cola Beverages Africa (CCBA), najvećoj punionici Coca-Colinih napitaka na afričkom kontinentu, koju su do tada, kao joint venture, držala tri partnera – matična The Coca-Cola Company, južnoafrički Gutsche Family Investments i britansko-južnoafrički pivar SABMiller.

Coca-Cola je odmah po akviziciji najavila da će iskoristiti pravo preče kupovine i ušla u pregovore sa najvećim proizvođačem piva na svetu, sada većinskim vlasnikom punionice CCBA. Brže nego što se očekivalo, ovih je dana, u zajedničkom saopštenju, objavljeno da je postignut dogovor „koji zadovoljava interese obe strane“ –po kojem je Coca-Cola otkupila udeo AB InBeva u južnoafričkoj punionici za 3,15 milijardi dolara.

Na taj način, Coca-Cola Beverages Africa ostaje najveća punionica na afričkom kontinentu, sa značajnim prostorom za rast, ali i već razrađenom distributivnom mrežom u zemljama Istočne i Južne Afrike – što uključuje Južnoafričku Republiku, Keniju, Ugandu, Tanzaniju, Namibiju, Etiopiju, Mozambik, Ganu, Komore i Majot. Iako se ovim dogovorom AB InBev zadržao na „pristojnoj distanci“ od tržišta bezalkoholnih pića u Africi, ne treba zaboraviti da, s druge strane, u Latinskoj Americi blisko sarađuje u poslovima punjenja s kompanijom PepsiCo, najvećim Coca-Colinim rivalom – što donekle objašnjava i opravdava želju američkog diva da ovaj segment poslovanja u Africi zadrži pod svojom kontrolom.

Zanimljivo je da je dogovor između Coca-Cole i AB InBeva uključio i kupovinu AB InBevovog poslovanja s punjenjem na teritorijama koje do sada CCBA nije pokrivala u Africi – među njima su Zambija, Zimbabve, Svazilend, Lesoto i Bocvana, ali i zemlje Srednje Amerike – El Salvador i Honduras. Cena za ovu transakciju još nije objavljena.

Sa novim teritorijama na kojima tek treba uspostaviti poslovanje, Coca-Cola dobija nov – ali vrlo poznat izazov. Naime, shodno uvreženoj praksi, Coca-Cola uglavnom poslove punjenja i distribucije svojih napitaka prepušta franšiznim partnerima. Prema ovom modelu poslovanja, poznatom i kao „Coca-Cola sistem“, matična kompanija je fokusirana na globalni marketing, inovacije i prodaju sirupa (koncentrata) za napitke nezavisnim punionicama, dok su punionice, kao Coca-Colini franšizni partneri, zadužene za punjenje, pakovanje, skladištenje, distribuciju i prodaju na tačno određenim teritorijama. U ovom trenutku, za Coca-Colu radi više od 270 kompanija širom sveta.

Nema sumnje da će isti sistem biti primenjen i u najnovijem slučaju, a kako je već najavljeno, poslovanje u pomenutim zemljama Afrike i Srednje Amerike do daljnjeg će voditi matična kompanija – sve dok se ne pronađu pogodni franšizni partneri. Pregovori sa zainteresovanima su u toku, a prema prvim najavama, među njima bi se mogli naći i postojeći franšizni partneri – Coca-Cola European Partners, Coca-Cola Icecek ili Coca-Cola Hellenic – potonja, zadužena za 28 zemalja na tri kontinenta, pokriva, između ostalih, i teritorije Srbije, Crne Gore, Bosne i Hecegovine, Slovenije, Hrvatske i Makedonije.

Na matičnom tržištu, u Severnoj Americi, Coca-Cola takođe planira da do kraja 2017. proda 39 svojih postrojenja i prepusti čak dve trećine teritorije franšiznim partnerima. Samo u poslednjih nekoliko meseci, Coca-Cola je potpisala šest ugovora i završila četiri transakcije – potvrda da će proces potpunog prelaska na franšizing biti okončan do kraja sledeće godine. Istu strategiju, Coca-Cola će preneti i na trenutno najperspektivnije tržište – Kinu, gde bi proces prelaska na franšizng trebalo da bude završen najkasnije do 2020. godine.