03.03.2017

Iz Dubrovnika u svet

Za kratko vreme, Direct Booker je u Dubrovniku postao brend – ne samo kao agencija za izdavanje privatnog smeštaja, već i kompanija koja promoviše turističku ponudu čitavog regiona. Svoje su znanje sada pretočili i u franšizu.

Kada je te 2009. Nikola Grubelić iz Dubrovnika dobio stan u nasledstvo, odlučio je da ga preuredi i izdaje turistima. Iako je to bio njegov sekundarni posao, išao mu je od ruke i vrlo brzo bi popunjavao smeštaj. – Uvek sam imao viška gostiju i prosleđivao sam ih drugim rentijerima. Ljudi su brzo počeli da me doživljavaju kao nekoga ko može da im pronađe goste. Jednom prilikom sam imao grupu od deset Italijana koji su došli na sedam dana. Prosledio sam ih komšiji i za tu uslugu zaradio 2.000 kuna. Razmišljao sam tada da, ukoliko bih istu stvar ponovio 30 puta, zaradio bih svoju tadašnju godišnju platu i postao sam svoj gazda. To je zapravo bila „klica“ za nastanak Direct Bookera – objašnjava Grubelić.

Nikola Grubelić, Direct Booker Fot. Direct Booker

Primaoca naše franšize vidimo kao čoveka punog entuzijazma, lidera sposobnog da povede sa sobom ostale ljude u timu. To bi trebalo da bude osoba do 40 godina, puna energije, poletnosti i želje da napravi rezultat. Iskustvo u turizmu nije presudno. Primarni ciljevi bi trebalo da mu budu da napravi rezultat i da uživa u tome što radi.
Nikola Grubelić

Još jedna okolnost mu je išla na ruku – veliki turoperatori, još iz vremena stare Jugoslavije, propali su i privatni smeštaj je ostao „na margini“. Nikoga nije mnogo interesovalo, kako kaže, da ih, na neki način, okupi. – Rekao sam svom prijatelju Ninu Dubretiću da imam ideju za posao da okupimo rentijere privatnog smeštaja i da upravljamo tim objektima – kaže Grubelić.

Nino je u to vreme radio u osiguranju, dok je Nikola bio rukovodilac logistike. U početku nisu napuštali svoje poslove, već su radili paralelno. – Krenuli smo tako što je Nino uzeo dozvoljeni minus od 3.000 evra, a ja sam imao toliko ušteđevine od prethodne sezone – kaže Grubelić.

Od dvoje do 70 radnika

Kompanija Partner Travel, u čijem je vlasništvu brend Direct Booker, osnovana je 2013. godine. U početku su radili samo njih dvojica i pokrivali su teritoriju Dubrovnika. U ovom trenutku, 70 zaposlenih upravlja sa više od 3.000 smeštajnih jedinica. Poslovnicu, osim u Dubrovniku, imaju i u Splitu, dok su u Crnoj Gori osnovali „sestrinsku“ firmu.

Princip njihovog poslovanja je da smeštajnu jedinicu kojom upravljaju oglase na dvadesetak internet stranica od kojih su 15 vodeće, kao AirBnB, HomeAway, Booking.com... Razvili su sopstveni rezeravacioni sistem, tako da se ne može desiti prebukiranost određenog smeštaja. – Istina je da bi vlasnici smeštaja mogli i sami da oglašavaju sopstveni smeštaj, ali na dve, maksimalno tri stranice, sve preko toga bi već postalo komplikovano. Posebno što je većini ljudi to sekundarni posao. Uz to, mi im donosimo i veću zaradu, jer se njihovim objektom bavimo 12 meseci. Znamo po kojoj ceni da ponudimo smeštaj, naše poslovnice rade od osam do ponoći, zaposleni odgovaraju na svaki upit gosta, javljaju se na telefone. Uz sve to, savetujemo ih i kako da prezentuju svoj objekat – na primer, da ujutru, kad je vreme doručka, slikaju sto sa kroasanima, uveče terasu sa bocom vina na stolu, jer stranci kupuju ugođaj, a ne krevet i televizor, jer to imaju i kod kuće – objašnjava Grubelić.

Direct Booker, smeštaj

Za svoju uslugu naplaćuju pet posto od cene smeštaja, plus jedan euro po rezervisanom danu, što se ulaže u dalji razvoj poslovanja.

No, tu se njihov posao ne završava. Uz smeštaj koji su, kako kaže Grubelić, prodali po adekvatnoj ceni, oni gostu nude i druge aktivnosti i usluge na destinaciji – prevoz od aerodroma do smeštaja, izlete, mogućnost da rezerviše doručak u obližnjem restoranu ili da mu obrok donese dostava. – Dakle, mi nemamo sopstveni prevoz, ne organizujemo mi izlete, već naše goste upućujemo na ljude i servise koji se time bave, tako da, osim što obezbeđujemo sebi zaradu kroz proviziju, upošljavamo i druge turističke delatnike – kaže Grubelić.

U samoj smeštajnoj jedinici gosta „čeka“ katalog u kojem se nalazi ponuda restorana, barova, klubova, koji će im omogućiti određene pogodnosti ukoliko ih posete. Pored toga, gost može da skine i mobilnu aplikaciju, koja je, zapravo, virtuelna verzija kataloga. – Ideja je da se restorani oglase u našem katalogu i da gostu Direct Booker-a daju određen popust – kaže Grubelić.

Direct Booker, Katalog

Foto: Direct Booker, Katalog

Na taj način oni grade Direct Booker zajednicu koja, osim svih navedenih pogodnosti, ima mogućnost da ostavlja komentare o samom smeštaju, restoranima, izletima i na samoj internet stranici Direct Booker-a...

Model poslovanja koji su razvili potpuno je zaživeo u Dubrovniku, gde upravljaju svakim trećim privatnim smeštajem i gde im rentijeri praktično sami dolaze sa željom za saradnju. – Sada model želimo da razvijemo i na drugim destinacijama. Prvi test je bilo otvaranje sestrinske firme u Crnoj Gori – znači, u drugoj državi, sa drugim zakonima, mentalitetom i navikama – i pokazalo se da ovaj biznis može da bude uspešan bez obzira na te različitosti – kaže Grubelić.

Sledeći korak – franšiza

Tako su došli i do ideje da Direct Booker ponude kroz franšizu. – Kolega Nino i ja smo uvek razmišljali da bi trebalo i drugima da omogućimo da budu „sami svoje gazde“. Želeli smo da ono što smo mi stvorili „damo“ i nekom drugome. Verujemo da svugde ima ljudi koji su spremni da rade po ceo dan, daju sebe u poslu da bi stvorili nešto za sebe, svoju porodicu i okolinu, dok bismo mi na taj način širili svoj brend i ubirali određene prihode – objašnjava Grubelić.

Teritoriju Hrvatske i Crne Gore nameravaju da pokriju sami, a franšiza je dostupna za sve ostale zemlje. Postoji mogućnost uzimanja single-unit franšize (za određeni grad ili region), kao i master franšize.

Primaocu franšize nude razrađen model poslovanja, softversko rešenje koje omogućava da se sa jednog mesta upravlja svim objektima na više prodajnih kanala (internet stranica) i obuku. – Na samom početku bi idealno bilo da se počne sa dva zaposlena. Potrebna je skromna oprema – dva mobilna telefona, dva računara ili jedan, ako će se raditi u dve smene, štampač i skener. Prvi korak je da primalac akvizira smeštajne jedinice i, praktično, može da počne da radi kada sklopi posao s prvim rentijerom. Svi objekti su dobrodošli – od skromnih do luksuznih soba – naravno, ukoliko su legalani i ukoliko ih je država kategorizovala. Prednost manje luksuznih smeštaja je što se niko ne trudi da izda taj smeštaj. Na koji način dolazi do rentijera, kako im pristupa, i potom kako upravlja objektom, kao i sve ostale neophodne informacije za poslovanje, primalac će dobiti tokom dvonedeljne obuke u našim objektima – kaže Grubelić.

Direct Booker sistem

Na tržištu postoje i rentijeri koji ne žele da imaju posrednika i rade sa turističkim agencijama. Stoga je Direct Booker odlučio da im ponudi sopstveni sistem upravljanja objektima, uz određenu mesečnu naknadu. Taj sistem im ne omogućava samo da efikasno upravljaju svojim smeštajem, već i da, baš kao i Direct Booker, svojim gostima ponude i dodatne usluge na kojima mogu da zarade. – To je, takođe, jedan od izvora zarade za primaoca usluge – kaže Grubelić.

Sa koliko smeštajnih jedinica posao postaje isplativ teško je reći jer zarada varira od destinacije do destinacije. – U Dubrovniku, na jednoj smeštajnoj jedinici možemo da zaradimo 500 evra godišnje, u Splitu 270, u Crnoj Gori 250. Formula je jednostavna, broj smeštajnih jedinica puta broj prodatih dana. Cilj je da se ima što više smeštajnih jedinica – kaže on.

Direct Booker, smeštaj

Foto: Svojim biznisom direktno pokrivaju područje grada Dubrovnika, Splita, Šibenika, Zadra, Herceg Novog, Budve, Sarajeva

Paralelno, primalac gradi i mrežu dodatnih usluga – prevoza, izleta, restorana.
Primaoca vidimo kao čoveka punog entuzijazma, lidera sposobnog da povede sa sobom ostale ljude u timu. To bi trebalo da bude osoba do 40 godina, puna energije, poletnosti i želje da napravi rezultat. Iskustvo u turizmu nije presudno, ali bi bilo dobro, jer smo i mi mnogo učili i ulagali u ljude. Primarni ciljevi bi trebalo da mu budu da napravi rezultat i da uživa u tome što radi – kaže Grubelić.

Direct Booker zajednica

Internet stranica Direct Booker-a je za sada „lična karta“ kompanije, ali postoje planovi za njen dalji razvoj. – Ideja je da u sledećem koraku stvorimo Direct Booker zajednicu koja će dolaziti na našu stranicu da bukira smeštaj. Stranica bi bila samo za registrovane članove koji bi, ukoliko rezervišu preko naše stranice, dobijali popuste na smeštaj i druge usluge – objašnjava Grubelić.

Primalac zarađuje po istom principu kao i davalac franšize – pet odsto od cene smeštaja plus evro po prodajnom danu. Od toga, pola evra po prodajnom danu se izdvaja za franšiznu naknadu. Primalac franšize ima priliku da zarađuje i prodajući oglase u katalogu, a od svakog prodatog oglasa 10 odsto je naknada koja se daje davaocu franšize. Uz pomenute redovne naknade, primalac franšize plaća i ulaznu naknadu koja za single-unit franšizu iznosi 5.000 evra, a za master 20.000 evra.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank