Benetton menja strategiju

Jačanje veze s franšiznim partnerima i povezivanje „fizičkih“ prodavnica s onlajn prodavnicama – ključne su novine Benetton-ove strategije razvoja
Četvrtak
09.03.2017.
Italijanski modni brend uvodi „poboljšanu verziju“ franšizinga. Šta će biti tačke oslonca nove strategije?
 

Na prvom međunarodnom franšiznom sastanku, koji je početkom marta održan u sedištu kompanije United Colors of Benetton u blizini Treviza, italijanski modni gigant je okupio više od 350 partnera i investitora i predstavio novu strategiju razvoja. Pod slikovitim nazivom Franchising 2.0, iz Benetton-a su najavili da će franšizing od sada biti okosnica širenja maloprodajne mreže, ali i da će saradnja između matične kompanije i partnera biti – mnogo bliskija. U praksi, kako objašnjavaju menadžeri Benetton-a, to znači da će kompanija raditi na kvalitetnijem prenosu znanja, a partneri dobiti priliku da neposredno učestvuju u razmeni iskustava i primera dobre prakse sa matičnom kompanijom.

Novi model, naime, predviđa i da prodavnice u direktnom vlasništvu kompanije postanu neka vrsta „oglednih laboratorija“, koje će testirati poslovne modele pre nego što se preporuče partnerima, a partneri će u saradnji sa regionalnim menadžerima raditi na podizanju kvaliteta usluge i ukupnog „korisničkog iskustva“.

Želimo da se fokusiramo na kupca, njegove zahteve, potrebe i želje – kaže izvršni direktor Benetton-a Marko Airoldi i dodaje da će upravo zbog toga partneri i primaoci franšize moći da očekuju kvalitetniji transfer znanja i snažnu podršku matične kompanije pri otvaranju radnje, vođenju poslovnice i smeni sezonskih kolekcija – što su tri najvažnija trenutka u ovoj branši.

Nova, „poboljšana verzija“ Franchising 2.0 podrazumeva, takođe, i jačanje digitalnih kanala prodaje. – Treba da pokažemo da onlajn prodaja nije neprijateljska teritorija. Prodaja preko interneta raste, to je činjenica, i svesni smo da sve više ljudi, pre nego što uđe u prodavnicu, prvo poseti sajt – kaže Kristijan Pracoli, direktor franšiznog razvoja. Povezivanje „fizičkih“ sa onlajn prodavnicama, stoga, sledeći je korak u razvoju. Tako će, u vrlo bliskoj budućnosti, prodavac putem mobilne aplikacije moći da sazna koje komade odeće je kupac gledao ili kupovao onlajn, da bi, na osnovu toga, znao koje veličine, boje ili kombinacije može da mu preporuči i tako pomogne u izboru.

Sve navedene promene podržane su već i jednom „starom“ novinom. Benetton od 2014. razvija specifičan koncept radnje „On Canvas“, gde se pomoću jednostavnih modularnih konstrukcija u prostoru mogu stvarati zasebne celine, primenjivati drukčiji načini izlaganja robe, dok se raspored može menjati u zavisnosti od veličine lokala, kolekcija ili godišnjih doba. Više od 230 Benetton-ovih prodavnica u svetu je već usvojilo ovaj koncept – među njima, i radnje u Hrvatskoj i Srbiji. – Ova fleksibilnost je naša snaga – kaže Marko Mesini, direktor distribucije i prodaje.

Redefinisanje odnosa sa partnerima i evolucija franšiznog odnosa ne treba da čudi. Od 5.000 radnji, koliko danas posluje pod Benetton-ovim brendom, čak 3.600 pripada partnerima, 400 primaocima franšize. „Indirektni kanali“ generišu i 65% prihoda kompanije. Međutim, relativno mali procenat „čistih“ franšiza (10%) ukazuje na to da širenje maloprodajne mreže kroz klasični franšizing nije do sada bilo u fokusu kompanije. Prema novoj strategiji, to bi trebalo da se promeni. Do 2020, naime, procenat franšiznih radnji bi mogao da bude i do 40%.