28.04.2017

Otvoren Subway u Hrvatskoj

Najveći lanac restorana brze usluge na svetu ponovo otvara vrata u Hrvatskoj. Prvi Subway otvoren je u Arena Centru u Zagrebu, čime i zvanično započinje rad i razvoj lanca u Hrvatskoj.

Prvi Subway u Hrvatskoj otvoren je u fudkortu Arena Centra u Zagrebu. Prostire se na 56 kvadrata i nudi standardni Subway meni – sendviče, wraps, salate, supe, kekse, kafu, bezalkoholna pića. Uz nekoliko vrsta peciva, sveže povrće, izbor mesa i sireva, kupci mogu da biraju između – tri milijarde kombinacija. Svaki dan se nudi i „specijalitet dana“ (Sub of The Day).

Subway Fot. SUBWAY Hrvatska

Dobro znam kako funkcioniše svaki proces u Subway-u i znam da Subway dobro radi gde god da otvori vrata, a naše odlično poslovanje u susednim zemljama je veliko ohrabrenje i znak da je došlo vreme da Subway otvori vrata i u Hrvatskoj.

Subway je u proteklom periodu intenzivno radio na pripremi projekta i odabiru tima koji će pokrenuti i nadalje nadgledati razvoj lanca u Hrvatskoj. Nakon internog procesa, u kojem je učestvovalo više Subway timova iz Evrope, ta je misija dodeljena timu iz Slovačke. Presudno je bilo iskustvo i rezultat Subway-a u Slovačkoj, ali i sličnost dveju zemalja, njihovih tržišta i jezika. Za Subway development agenta u Hrvatskoj izabran je Vladimir Hanula, koji je ujedno i prvi primalac Subway franšize u Hrvatskoj. Pored toga što će voditi lokal u Arena Centru, Hanula će biti zadužen i za razvoj čitavog Subway lanca na hrvatskom tržištu.

Vladimir Hanula je u SAD-u prošao obuku za development agenta, a potom dobio mogućnost da otvori sopstveni Subway i krene u dalje širenje lanca – pronađe nove partnere koji će kupiti franšizu i otvoriti Subway restorane širom Hrvatske. Nepisano je pravilo kompanije da prvi restoran na novom tržištu otvara ili iskusan Subway menadžer ili development agent – svakako neko ko je radio unutar sistema i dobro zna kako on funkcioniše, a s druge strane, spreman je da investira u sopstvenu Subway franšizu. Takva osoba će biti značajna podrška svim budućim primaocima franšize, jer, osim prethodnog iskustva na drugim tržištima i dodatne obuke, ima i lično iskustvo s novog tržišta.

Dobro znam kako funkcioniše svaki proces u Subway-u i znam da Subway dobro radi gde god da otvori vrata, a naše odlično poslovanje u susednim zemljama je veliko ohrabrenje i znak da je došlo vreme da Subway otvori vrata i u Hrvatskoj. To je ujedno i glavni razlog zašto sam odlučio da se preselim u novu zemlju i naučim novi jezik – kaže Vladimir Hanula, Subway development agent za Hrvatsku. – Verujem da je moje iskustvo i spremnost da i sam pokrenem posao na novom tržištu dobra preporuka budućim primaocima Subway franšize – dodao je Hanula.

Hanula već osam meseci živi i radi u Zagrebu i intenzivno radi na pripremama za otvaranje prvog Subway-a. Do avgusta prošle godine živeo je u Bratislavi, gde je radio u timu za razvoj Subway-a na slovačkom tržištu. Radeći kao konsultant u velikoj svetskoj real-estate agenciji, došao je u kontakt i počeo da sarađuje sa Subway-em, a zbog odlične saradnje, brzo mu je ponuđeno da se pridruži slovačkom Subway timu. Osim što je oduvek voleo sendviče po kojima je ovaj američki lanac poznat, zaintrigirali su ga Subway sistem i filozofija kompanije, pa je odluka da pređe u Subway bila logična. U tri godine rada u slovačkom Subway-u, upoznao je sve procese u restoranu – od pravljenja sendviča do marketinga.

Ako želite dobro da upoznate brend i sistem kompanije, morate da prođete kroz sve njegove delove. Počeo sam da radim kao „sandwich artist“ – morao sam prvo da naučim kako se svaki sendvič pravi, kako bih kasnije postao „field consultant“. Bio sam odgovoran za komunikaciju sa svih sedamnaest franšiznih restorana u Slovačkoj, i svaki mesec, pratio i proveravao rad restorana – poštuju li se svi standardi i protokoli, kako se održava higijena, kakve rezultate postižu, analizirali kako se može da se poboljša profit, usluga. Uz sve to, bio sam zadužen i za obuke zaposlenih, tim bildinge i razne druge poslovne aktivnosti vezane za uspešan rad restorana – kaže Hanula i dodaje da je to deo standardne procedure i svakako jedan od razloga zašto je Subway „franšizni sistem koji funkcioniše besprekorno“, s više od 44.700 jedinica u 112 zemalja.

Foto: SUBWAY Hrvatska

U Zagrebu sam primetio određenu nevericu – verujem da je to delimično i zbog „zatišja“ koje je usledilo po najavi povratka Subway-a, ali i prethodne istorije američkog brenda u Hrvatskoj. Subway se na ovom tržištu pojavio 2006, i u to vreme, otvoreno je šest restorana. Kako Hrvatska tada nije bila u Evropskoj uniji, cene nabavke namirnica, koje se u Subway-u moraju kupovati od sertifikovanih proizvođača, drastično su komplikovale logistiku i podizale cenu krajnjeg proizvoda. Stoga je tadašnji primalac franšize 2009. zatvorio sve restorane – objašnjava Hanula.

Ulazak u EU je trasirao put za Subway. Na povratku smo počeli da radimo pre dve godine – napravili smo detaljne analize, pripremili projekte, odabrali tim i zatražili i dobili sva odobrenja iz centrale kompanije. Međutim, nismo hteli da otvorimo restoran na bilo kakvoj lokaciji, već smo insistirali na vrhunskoj lokaciji, koju smo naposletku i pronašli. Ubuduće će taj proces biti znatno brži i efikasniji, a uz naše iskustvo, po odabiru lokacije, primaocu franšize za sve ostalo – pregovore, obuku, opremanje restorana – ne treba više od dva meseca do otvaranja – kaže on.

Sledeći korak – novi partneri

Subway u Zagrebu označava početak razvoja brenda u Hrvatskoj, a kompanija planira da otvori 20 Subway restorana na ovom tržištu. Kao agent za razvoj, Hanula je već organizovao nekoliko informativnih seminara koje su mogli da pohađaju zainteresovani za Subway. U ovom trenutku već ima nekoliko ozbiljnih kandidata, kaže Hanula.

Idealni kandidati za Subway franšizu u Hrvatskoj su i korporacije i individualci. – Korporativni primalac franšize je, recimo, lanac benzinskih pumpi ili supermarketa. To su kompanije koje imaju više lokala, poslovnica, supermarketa ili promet veći od 10 miliona evra i žele da otvore više restorana. Kad, pak, govorimo o individualnim primaocima franšize, svi su dobrodošli, ali, po našem iskustvu, najbolji primaoci su oni koji „nameravaju da žive od Subway-a“. Oni koji ne ulaze u ovaj posao samo kao investitori, već koji će u tom restoranu i sami raditi, možda i sa svojom porodicom, i kojima će to biti osnovni izvor prihoda – napominje Hanula.

Sve u rukama primalaca franšize

Sama kompanija Subway nema nijedan restoran u svom vlasništvu. Svi restorani pripadaju primaocima franšize, kojih danas ima više od 21.000. Čak 70% primaoca franšize vodi više od jednog restorana. Među njima su i oni koji u svom franšiznom portfelju drže po 100 i više Subwaya.

Po pitanju kvadrature lokala ne postoje posebni uslovi. Praksa pokazuje da podjednako dobro rade i klasični lokali od 40-50 kvadratnih metara, kao i mali lokali od svega 20 kvadrata. – Prema planu razvoja, Subway u Hrvatskoj može da se otvori u svim gradovima sa više od 50.000 stanovnika, ali u obzir dolaze i primorski gradovi i turistički centri s manje stanovnika. U prvoj fazi ciljamo na Zagreb, Rijeku, Split, Dubrovnik. Samo u Zagrebu, postoji potencijal za 13 restorana – kaže Hanula.

Prva obaveza primaoca franšize biće da pronađe dobru lokaciju za restoran, u čemu može da računa na podršku Subway-a. Standardno, preporučuju se lokacije s velikim prometom u centru grada ili tržnim centrima, ali budući partneri mogu da razmišljaju i „van okvira“. Naime, 60% svih lokacija za Subway restorane spada u tzv. netradicionalne lokacije – to su mesta uz auto-put, benzinske pumpe, bolnice, ali i kazina, akvaparkovi, a primer „različitijeg“ izbora lokacije – ilustracije radi – jeste primer iz Amerike, gde je Subway otvoren unutar baptističke crkve. Svaku lokaciju mora da odobri Subway, a postoji i opcija sezonskih lokacija – letnjih i zimskih. Hanula kaže da imaju odlična iskustva iz regiona s lokacijama koja rade samo u sezoni, a kroz nekoliko meseci sezone primaoci franšize zarade za celu godinu.

Očekivana investicija za otvaranje Subway-a okvirno iznosi od 100.000 do 120.000 evra, što umnogome zavisi od veličine lokala. U tu investiciju uključeni su i cena licence, obuka, renoviranje, opremanje i početni najam lokala, dozvole, prvo punjenje, ali i budžet za prva dva-tri meseca poslovanja. Cena same licence je 7.000 evra. Međutim, treba računati da je u Hrvatskoj još uvek na snazi ​​i Kick-Start program, koji omogućava povrćaj polovine iznosa za licencu, ako primalac franšize otvori Subway u roku od godinu dana od potpisivanja ugovora. Ovo je i najčešći slučaj – primaoci franšize prvo potpisuju ugovor, a tek potom, uz podršku Subway tima, pronalaze odgovarajuću lokaciju. Ovaj program je, stoga, pogodan za takve kandidate, jer stimuliše one koji će proces otvaranja završiti u godinu dana.

Kad otvori restoran, primalac će biti u obavezi da izdvaja 8% od prometa za redovnu franšiznu naknadu (royalty) i 4,5% za marketinški fond, koji se troši isključivo na lokalni marketing.
Primaoce franšiza često zanima zašto su naknade baš u tim iznosima. Valja napomenuti da celokupnu brigu o brendu, marketingu, strategijama, kampanjama i slično – preuzima Subway. Mi radimo za sve partnere u mreži. Primalac treba da brine o svom dnevnom poslovanju, a uopšte ne treba da razmišlja o brendingu ili marketinškim kampanjama. I sami biste, da imate svoj restoran, iste ili veće iznose izdvajali na razvoj i marketing – objašnjava Hanula. – Iskustvo je takvo da se break-even, tačka u kojoj tekući prihodi postanu veći od tekućih rashoda, očekuje odmah, u prvim mesecima rada. Period za povraćaj investicije zavisi od više parametara, ali će svim kandidatima biti dat proveren finansijski model, kako bi i sami napravili procenu očekivanih rezultata – objašnjava on.

Sve informacije oko otvaranja i vođenja Subway-a u Hrvatskoj, kao i detaljnije informacije o franšiznoj saradnji dostupne su na zvaničnoj veb-stranici Subway-a u Hrvatskoj, www.subwayhrvatska.com, kao i Facebook stranici Subway Development Hrvatska.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank