09.05.2017

Na vrhu bez iznenađenja

Dominacija gastronomskih koncepata obeležava i ovogodišnju listu Top 100 svetskih franšiza, koju priređuje i objavljuje konsultantska kuća FranchiseDirect.

Lanci brze usluge McDonald’s (1), KFC (2) i Burger King (3) ove godine, i upravo ovim redom, „otvaraju“ listu najuspešnijih franšiza na svetu (Top 100 Global Franchises). Za McDonald’s, ovo je druga godina zaredom kako je na samom vrhu liste, potvrđujući da su sistemske promene u poslovanju – od povećanja udela franšiznih jedinica, pojednostavljenog menija do brige o kvalitetu hrane – konačno urodile plodom. Visoke pozicije na listi, navodi se u izveštaju konsultantske kuće FranchiseDirect, prva tri američka brenda zaslužila su najviše zahvaljujući rezultatima koje su postigli – van matičnog tržišta. I dok se u Americi, kao većina tradicionalnih lanaca brze usluge, bore za rast prodaje i širenje mreže, na inostranim tržištima, trend širenja se i dalje odvija u dobrom tempu, što je, kako pokazuje i ova lista, presudno uticalo na ukupnu stabilnost i profitabilnost franšiznih sistema.

Ilustracija Fot. Pixabay

Tradicionalno, na listi najuspešnijih franšiza dominiraju sistemi iz gastronomije i ugostiteljstva. Najviše je restorana brze usluge i picerija.

U top 10 i ove godine ponovo ulaze poznata imena – Subway (4), najveći lanac brze usluge na svetu, koji je krajem aprila otvorio i prvi restoran u Hrvatskoj; 7-Eleven (5), lanac prodavnica široke potrošnje, ujedno i najveći franšizni lanac na svetu po broju jedinica (gotovo 60.000 marketa širom sveta); rent-a-kar franšiza Hertz (6); lanac picerija Pizza Hut (7); kao i tri hotelska brenda – Marriott (8), Wyndham (9) i Hilton (10).

Sad se već može reći da tradicionalno, i bez velikih iznenađenja, najveći broj rangiranih sistema pripada gastronomiji i ugostiteljstvu – ove godine, ima ih čak 39. Dominiraju restorani brze usluge i picerije, a na listi se nalaze i brendovi koji franšizne partnere traže i u ovom regionu – Dairy Queen, Arby’s i Denny’s. Drugi po zastupljenosti su sistemi iz oblasti čišćenja (ima ih 12), a slede sistemi iz automobilskog sektora (šest), hotelijerstva (pet), kao i lepote i nege tela (pet). Uz činjenicu da je rangirano pet hotelskih franšiza, kuriozitet predstavlja to da su se sve našle u samom vrhu liste. Među njima i je najbolje kotirana evropska, odnosno, britanska franšiza InterContinental Hotels & Resorts (12).

Takođe, nije iznenađenje ni što većina franšiznih sistema potiče iz Sjedinjenih Američkih Država – ove ih godine ima 80. Amerika je i najveće tržište franšiza ne svetu i zemlja u kojoj se franšizing razvija gotovo 100 godina. Dok u drugim delovima sveta ovaj model poslovanja uzima maha tek u poslednjih nekoliko decenija, u Americi franšizing predstavlja pouzdan način širenja biznisa, sa preciznom regulativom i procedurama. Međutim, upravo zbog veličine, stepena razvijenosti i broja franšiznih sistema, na tržištu u SAD vlada izuzetno oštra konkurencija. Procenjuje se da u Americi posluje više od 700.000 franšiznih jedinica. Za kompanije iz drugih zemalja koje razmišljaju o ulasku na ovo tržište, stepen kompeticije i broj konkurenata svakako ovu odluku čine još težom.

Na taj korak se prošle godine odlučila švedska franšiza Husse (88), poznata po kućnoj dostavi hrane za pse i mačke. Husse je i jedan od 20 franšiznih sistema koji su dospeli na listu 100 najuspešnijih, a da ne potiču iz SAD. Već godinama unazad, Husse je i jedina franšiza iz svoje branše koja ulazi na ovu listu. Švedski sistem danas ima više od 1.100 primalaca franšize u više od 40 zemalja, a franšiznu mrežu razvija i u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Makedoniji.

Osim pomenutog britanskog InterContinentala i švedskog Husse, među najuspešnije svetske franšize ove godine ušli su i brendovi iz Francuske (Carrefour, Casino, Auchan, Europcar, Yves Rocher, Paris Baguette), Japana (Kumon), Španije (Dia, No+Vello, Naturhouse, Pressto), Kanade (Yogen Fruz, H&R Block, Tim Hortons, Pita Pit, Tutor Doctor), Nemačke (Vom Fass) i Australije (Cartridge World).

FranchiseDirect prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, stepena međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises objavljuje se od 2009. godine.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank