Potencijal zrelog tržišta

Nema više mesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uslovima, koji nisu dobro ustrojeni i pripremljeni. Stoga, kompanija koja želi da nađe franšiznog partnera u Poljskoj treba da bude vrlo iskusna i kompetentna.
Gžogož Moravski, glavni urednik portala Franchising.pl i magazina Własny Biznes FRANCHISING
Utorak
15.08.2017.
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Evropi. Šta ga čini atraktivnim i kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Gžegož Moravski
 

Kako biste opisali trenutno stanje na tržištu franšiza u Poljskoj?

U poslednjih nekoliko godina, ovo tržište je zaista dostiglo punu zrelost. Krajem 2016. u Poljskoj je bio registrovan 1.171 franšizni sistem, što je zaista impresivan broj. Mreže franšiznih poslovnica konstantno rastu, iako se stopa rasta pomalo smanjuje. I dalje se nudi ogroman broj različitih koncepata, a davaoci franšize su sve obučeniji i spremniji da pruže sveobuhvatnu podršku svojim franšiznim partnerima. Kao rezultat toga, pokretanje posla kroz franšizu danas se smatra dobrom poslovnom prilikom, s većom verovatnoćom za uspeh. Kako se, međutim, tržište razvija, tako i primaoci franšize postaju sve zahtevniji, što znači da davaoci franšize moraju da imaju mnogo više iskustva i dobro se pripreme kako bi na kraju razvili i ponudili uspešan franšizni biznis.

Kakva je struktura tržišta, koji sistemi dominiraju?

U poslednjih nekoliko godina na tržištu se najviše razvilo gastronomskih i modnih franšiza. Međutim, najnoviji trendovi pokazuju da raste, na primer, broj tzv. slow food restorana, ali i prodavnice e-cigareta, škole programiranja za decu, biznisi zasnovani na internetu. Za otvaranje jedne od najpopularnijih franšiza potreban je relativno mali početni kapital, a radi se o lancu picerija Biesiadowo. Za restoran od 70 m2 treba izdvojiti 42.000 zlota (oko 10.000 evra). Ovaj brend je za samo dve-tri godine razvio mrežu od 100 restorana.

S obzirom na stepen razvijenosti i broj franšiza, koliko bi sistemi iz drugih zemalja imali šanse na tržištu Poljske?

Da, mnogim kompanijama je poljsko tržište atraktivno, pre svega zbog veličine – u Poljskoj danas živi 39 miliona ljudi, što je čini devetom najmnogoljudnijom zemljom u Evropi. Međutim, bez obzira na obim ekonomije i broj stanovnika, tržište je posebno otvoreno za biznise iz geografski bliskih zemalja i zemalja sa sličnom kulturom. Svakako, građani Srednje i Istočne Evrope, kao klijenti, ali i potencijalni primaoci franšize, imaju slične navike, dele iste vrednosti, što bi olakšalo i širenje posla u Poljskoj.

Šta bi bio najbolji način za ulazak na ovo tržište?

Strani franšizni koncepti predstavljaju 20% ukupnog tržišta franšiza u Poljskoj. Većina ima svoje podružnice ili ćerke-firme, ali za ulazak „koriste“ i primaoce franšize – zapravo, 39,5% stranih franšiza prisutno je preko svojih franšiznih partnera. Naravno, u početku većina davalaca franšize najviše vremena posveti istraživanju tržišta jer žele da znaju kako će koncept biti prihvaćen u novom okruženju. Tek sa prikupljenim podacima i mišljenjem stručnjaka, kompanije donose odluku vredi li uopšte ulaziti na tržište. Dobar način da se sprovede istraživanje tržišta i biznis testira pre nego što se razvije franšizna mreža jeste pronaći partnera na lokalnom tržištu. Ako rezultati budu pozitivni, vredi potražiti i primaoca franšize.

U Varšavi će se u oktobru održati 15. Sajam franšiza, najveći sajam ove vrste u Srednjoj i Istočnoj Evropi. To je i prilika da se predstave sistemi iz drugih zemalja. Koji bi koncepti, po Vašem mišljenju, bili zanimljivi poljskim preduzetnicima?

Poljski preduzetnici, kao potencijalni primaoci franšiza, imaju mnogo znanja i vrlo su iskusni po ovom pitanju. Mnogo su više upoznati s pravilima franšiznog poslovanja nego pre 10 godina. Kako franšizing postaje sve popularniji, nema više mesta za koncepte koji nisu testirani u stvarnim tržišnim uslovima, koji nisu dobro ustrojeni i pripremljeni. Stoga, kompanija koja želi da nađe franšiznog partnera u Poljskoj treba da bude vrlo iskusna i kompetentna.

Vrlo važan faktor za primaoce franšize biće mogućnost zarade, pa će gledati da li franšiza donosi zadovoljavajući profit, kao i za koliko će moći da vrate početnu investiciju. Primaoci franšize će takođe pažljivo proučiti šta sve ulazi u franšizni paket, a posebno će biti zainteresovani za podršku koju mogu da očekuju od davaoca franšize. Naravno, vrlo je važno da franšizni ugovor bude u skladu sa poljskim zakonodavstvom, naročito u delu koji se odnosi na zaštitu konkurencije.