28.08.2017

Izazov u Indiji

McDonald’s je odlučio da zatvori 169 restorana u Indiji zbog nepoštovanja franšiznog ugovora.

Američki fast-food lanac će izgubiti više od jedne trećine svojih restorana u Indiji, gde posluje gotovo 400 McDonald’s franšiza. Biće to direktna posledica raskida franšiznog ugovora i oduzimanja licence kompaniji CPRL (Connaught Plaza Restaurants) koja je dosada vodila McDonald’s restorane u severnom i istočnom delu Indije. Odluku je donelo rukovodstvo McDonald’s-a posle „duge i iscrpljujuće borbe“, koja je trajala devet godina. U praksi, to znači da CPRL više neće moći da koristi logo, zaštitne znakove, recepte, marketinšku ni tehničku podršku američkog lanca u roku od 15 dana od pristizanja obaveštenja.

McDonald's, Indija

Iako je reputacija američkog diva u Indiji trenutno poljuljana, McDonald’s veruje da će novi franšizni partner popraviti situaciju

U korenu ovog spora, kako pišu američki mediji, stoje finanasijske nesuglasice. McDonald’s tereti CPRL za kršenje ugovornih obaveza i višegodišnje neplaćanje franšiznih naknada. Indijska kompanija se pak brani činjenicom da prodaja i profit restorana konstantno padaju, te da nisu bili u mogućnosti da vrate bankarske kredite, dok dugovi – i dalje rastu.

CPRL je još u junu privremeno zatvorio 43 restorana u Nju Delhiju jer nisu uspeli da obnove licence. U isto vreme, McDonald’s je najavio da kreće u potragu za novim franšiznim partnerom. Odluka koja dolazi iz sedišta McDonald’s-a pokazuje da američki lanac nije spreman da toleriše nepravilnosti u radu franšiza ni u jednoj zemlji, iako će spor s franšiznim partnerom, u određenoj meri, negativno uticati na reputaciju brenda i poslovanje lanca u Indiji.

Više picerija nego McDonald’s-a

Indija je druga najmnogoljudnija zemlja sveta (s velikim brojem potencijalnih potrošača), ali ona ne spada u najperspektivnija tržišta za McDonald’s. Iako je ovo tržište počeo da osvaja mnogo pre svojih najvećih „matičnih“ konkurenata, kao što su Burger King i Wendy’s – McDonald’s još uvek ne posluje dovoljno dobro. Dok Domino’s Pizza, na primer, učestvuje sa gotovo 16% udela na tržištu brze hrane u Indiji, McDonald’s je uspeo da zahvati tek 7,5% ovog tržišta. Tome u prilog ide i činjenica da je, pre poslednjih događaja, McDonald’s imao 430 poslovnica u Indiji, a Domino’s Pizza više od 1.000.

Problemi sa kojima se lanac sada suočava na indijskom tržištu, svakako bi mogli da utiču na razvoj franšizne mreže u celini, naročito u zemljama u razvoju, gde je strogo poštovanje franšiznih uslova i standarda često otežano usled slabijih prilika na lokalnim tržištima. S druge strane, očekuje se da tržište brze hrane u Indiji do 2020. poraste na više od 4 milijarde dolara. Pravo pitanje je da li će McDonald’s, kada pronađe novog franšiznog partnera, uspeti da uhvati povoljni ekonomski talas i nastavi da razvija franšiznu mrežu u Indiji.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank