11.09.2017

Ugled brenda, snaga sistema

Najveću popularnost među franšiznim brendovima uživaju KFC, Dunkin’ Donuts i McDonald’s.

Postoji mnogo načina na koje se mogu „oceniti“ i rangirati franšizni sistemi. U obzir se, za početak, uzima koliko kompanija ima primalaca franšize i poslovnica koje rade pod jedinstvenim brendom franšiznog sistema. Zatim –kojim tempom franšizna mreža raste? Šta obuhvata i koliko je delotvoran sistem podrške kojim davalac franšize pomaže svojim franšiznim partnerima? Faktori koji utiču na rangiranje su brojni. Ove godine, međutim, prvi put u istoriji magazina Entrepreneur, franšizni sistemi su upoređeni i rangirani prema kriterijumima koji su odredili ko među njima ima najjači brend. Koji su to sistemi, zapravo, uspeli da se izdignu kao voljeni, prepoznatljivi, snažni brendovi?

KFC

Neprolazni šarm pukovnika iz Kentakija:
Pored specijaliteta od piletine, za prepoznatljivost KFC-a zaslužan je i njegov osnivač Harland Sanders

Lista top brendova (2017 Top Brands) sastavljena je na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najboljih američkih franšiza, a u formulu za rangiranje ušli su i faktori kao što je broj fanova i pratilaca na društvenim mrežama, veličina sistema, starost kompanije, broj godina u franšizingu, ali i opšta reputacija brenda – sve što bi moglo da ukaže na koji način su kompanije sticale lojalne klijente, kako se gradio odnos sa poklonicima i potrošačima.

Poredak prvih deset franšiza jasno pokazuje da najpopularniji brendovi „dolaze“ iz oblasti gastronomije – čak osam od deset rangiranih brendova je povezano s hranom. Na samom vrhu je Kentucky Fried Chicken (KFC), lanac poznat po specijalitetima od piletine. Pored tajne mešavine začina i ljutih pilećih krilaca, kojima KFC već decenijama privlači verne mušterije, za prepoznatljivost brenda zaslužan je i njegov osnivač Harland Sanders. Na drugom mestu je Dunkin’ Donuts, lanac koji je „proslavio“ američke krofne. Ponuda se od osnivanja kompanije (1946) umnogome promenila i proširila, pa današnji jelovnik uključuje i mafine, peciva, sendviče, tople i hladne napitke. Osim što drži drugo mesto na listi Top 500 američkih franšiza, McDonald’s je na popisu najpopularnijih brendova zauzeo treću poziciju.

Jedini brendovi koji „unose razliku“ među prvih deset jesu 7-Eleven, lanac prodavnica mešovite robe i GNC Franchising, lanac specijalizovan za prodaju vitaminskih preparata, dodataka ishrani i dijetetskih proizvoda. Da podsetimo, 7-Eleven je ove godine rangiran i kao najuspešnija američka franšiza, pored toga što je najveći franšizni sistem na svetu po broju jedinica (više od 58.000 radnji).

Manje od polovine 10 najjačih franšiznih brendova posluje u zemljama ovog regiona (KFC, McDonald’s, Subway). Međutim, brendova koji bi poslovanje razvijali i na tržištima Balkana ima još. Franšizne partnere trenutno traže lanci restorana Dairy Queen (8), Arby’s (19) i Denny’s (47). Taco Bell (7) uskoro otvara prvi restoran u Rumuniji.

Top 10 franšiznih brendova (2017):

1. KFC (piletina)
2. Dunkin’ Donuts (krofne, kafa)
3. McDonald’s (burgeri)
4. Subway (sendviči)
5. Baskin-Robbins (sladoled)
6. 7-Eleven (roba široke potrošnje)
7. Taco Bell (meksička brza hrana)
8. Dairy Queen (sladoled, brza hrana)
9. Papa John’s (pizerija)
10. GNC Franchising (suplementi, dijetetika)

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank