Pravo vreme za nove korake

PKS jeste prepoznata kao nacionalni nosilac i stožer franšizinga u Srbiji, ali deo posla se mora preneti i na buduću asocijaciju. Osnaživanjem nacionalne franšizne organizacije i njenom većom prisutnošću na tržištu, okupljanjem svih činilaca koji su uključeni u franšizno poslovanje, uticaće se na veću popularizaciju kvalitetnog, proverenog i sertifikovanog franšiznog poslovnog modela.
Četvrtak
09.11.2017.
Zašto je u Srbiji potrebno osnovati franšiznu asocijaciju i franšizne akademije, reći će nam Marica Vidanović iz Privredne komore Srbije
 

Da li će ponovo biti osnovana franšizna asocijacija u Srbiji, zašto je potrebno formirati franšiznu akademiju i registar franšiza, kao i kako podstaći finansijske institucije da kreiraju proizvode za franšizni sektor, reći će nam Marica Vidanović, savetnik u Centru za bilateralnu saradnju Privredne komore Srbije.

Može li franšizing da bude podsticaj ekonomskog razvoja jedne zemlje?

Svakako! Ulaskom u franšiznu mrežu, odnosno, kupovinom franšize, nezaposlena osoba postaje samozaposlena; broj preduzeća se povećava; nadoknađuju se nedostaci inovativnosti i iskustva, a obuka je konstantna dok traje ugovorni odnos. Visoka stopa nezaposlenosti, nedostatak iskustva, neadekvatna obuka, ali i nedostatak ideja, predstavljaju izazove, odnosno, mogućnosti za razvoj franšizinga, koji može biti jedno od rešenja pojedinih problema srpske privrede.

U proteklih desetak godina, otkada se Privredna komora Srbije bavi temom franšizinga, ova institucija je bitno uticala na menjanje sveti o prednostima i mogućnostima franšiznog poslovanja u Srbiji. Ovo se najviše odnosi na edukacije, konferencije, sajamske izložbe u zemlji i inostranstvu, konsultanske usluge i pružanje asistencija za ulazak u franšizno poslovanje. Evidentno je da je u poslednje dve godine broj zainteresovanih privrednih subjekata za franšizing u Srbiji, izuzetno porastao.

Međutim, osim PKS-a ne postoje druge institucije koje su se bavile franšizingom, a Srpsko udruženje za razvoj franšizinga je bilo kratkog daha. Koliko to otežava razvoj franšizinga?

U razgovorima koje Privredna komora Srbije vodi sa Evropskom franšiznom federacijom (EFF) i Svetskim frašiznim savetom, koji okupljaju sve nacionalne asocijacije i globalno priznate eksperte ove oblasti, postoji preporuka da se aktivira ili osnuje nova nacionalna franšizna asocijacija u Srbiji. Razlog je upravo unapređenje ekonomske klime za razvoj franšiznog sektora. PKS jeste prepoznata kao nacionalni nosilac i stožer franšizinga u Srbiji i svojim aktivnostima je doprinela u prethodnom periodu da se nastave aktivnosti na razvoju ovog sektora, ali, pored PKS-a, deo posla se mora preneti na buduću asocijaciju. Osnaživanjem nacionalne franšizne organizacije i njenom većom prisutnošću na tržištu, okupljanjem svih činilaca koji su uključeni u franšizno poslovanje, uticaće se na veću popularizaciju kvalitetnog, proverenog i sertifikovanog franšiznog poslovnog modela.

Ko bi bili članovi te asocijacije?

Članovi asocijacije moraju da budu reputativni brendovi i njene članice ne treba da budu samo domaći franšizni sistemi, već i strani brendovi koji svoju mrežu šire u Srbiji. Po najnovijim preporukama Evropske franšizine federacije, članovi asocijacije treba da budu obe strane, ne samo davaoci franšize, koji su bili stožeri i nosioci franšiznog poslovanja, već i primaoci, jer bi asocijacija trebalo da bude mesto koje će okupiti obe strane i doprineti unapređenju shvatanja pozicije obe strane. Najveći problem se dešava kada su primaoci ograničeni u svom poslovanju strogim ugovorima i pravilima, što i jeste model franšiznog poslovanja, ali je suština i u tome da se mora dati i sloboda primaocima. Nove debate u svetu i zahtevi primaoca najvećih svetskih franšiza idu dotle da oni traže odgovornost davaoca za njihovo poslovanje, što nije u skladu sa logikom samog franšizinga. Zahtevi idu dotle da se traži finansijska odgovornost davalaca franšize. Stoga i treba da postoji mesto na kom će se razgovarati o svim problemima.

Šta bi još bila uloga asocijacije?

Dakle, asocijacija bi bila mesto gde bi se problemi prevazilazili i gde bi davaoci i primaoci mogli međusobno da razgovaraju i razmenjuju iskustva. U okviru asocijacije bi se sprovodile i edukacije u pogledu franšizinga, poštovanja ugovora. Ideja je da se članicama pomogne i u oblasti marketinga i promocije, obezbede povoljniji uslovi u tom domenu ili nastup na sajmovima, lakši pristup bankama.

Nacionalna asocijacija treba da bude izuzetno jaka i da bude reprezentativna za razgovore sa predstvanicima vlasti i drugih institucija. Glavni ciljevi nacionalne franšizne organizacije trebalo bi da budu zastupanje ekonomskih, socijalnih i političkih interesa franšizne industrije. U svim zemljama u regionu, na nivou EU i ostalog dela sveta, nacionalne franšizne asocijacije su upravo te koje, kroz svoju ulogu promocije, afirmacije franšiznog sektora, kao i svoju reputativnost, lobiraju za franšizni poslovni model. PKS bi, svakako, trebalo da bude uključena u rad nacionalne asocijacije, kao institucija koja je već „utabala stazu“ razvoja franšizinga, kako u Srbiji, tako i u saradnji sa ostalim važnim ino činiocima. Ono čime se rukovodimo jeste da Srbija u svetu bude prepoznata kao zemlja investicionih mogućnosti, tržišne ekonomije, otvorenih granica, spremne da se na konkurentan način uključi u evropske i svetske tokove.

Osim asocijacije, šta je još neophodno uraditi kako bi se podstakao razvoj franšizinga?

Ovo je odličan momenat u Srbiji da se pokrene uvođenje nacionalnog plana ili strategije za razvoj franšiznog sektora. Ovde najviše mislim na alate i korake koji bi olakšali put do franšiznog poslovanja, a koji je mnogo sigurniji način ulaska u preduzetnišvo.

Prvo – sistemska edukacija o franšiznom poslovanju, što podrazumeva osnivanje franšizne akademije. Veliki broj zemalja ima franšizne akademije, kao deo sistemskog, zvanično priznatog modela edukacije, koji bi svakako doprineo utvrđivanju i kreiranju kvalitetnog standarda franšiznog poslovanja.

Zatim, neophodno je formirati registar davalaca franšize u Srbiji – na ovaj način bi se uveo red na tržištu na kojem su sada prisutne franšize koje to nisu, kao i druge metode širenja poslovanja, koje se ne predstavljaju kao franšize, a zapravo to jesu. Registar davalaca franšize omogućio bi potencijalnim primaocima dobijanje osnovnih informacija o davaocima franšize i franšiznom sistemu na jednom mestu. Ovim najznačajnijim korakom bi se uvela i sertifikacija franšiznog poslovanja, tj. kreiranje standarda franšiznog poslovanja.

Šta, prema Vašem mišljenju, najviše koči razvoj franšizinga u Srbiji?

U Srbiji franšizing nije regulisan posebnim zakonom, postoji nedostatak stručnog kadra za franšizno poslovanje, i trenutno se ne uočava podrška za razvoj franšizinga od strane institucija, države, kao ni banaka, i još uvek postoji strah preduzetnika od krađe intelektualnog vlasništva. Ovo nisu činioci koji se javljaju kao prepreke samo u Srbiji, već i drugim zemljam u okruženju. Međutim, Francuska, Nemačka ili Velika Britanija, koje se mogu pohvaliti izuzetno velikim brojem franšiznih brendova, vrlo aktivnim nacionalnim asocijacijama, sertifikovanim sistemom edukacije, kao i zakonskom regulativom, takođe su prošle kroz periode adaptacije i privlačenje interesa svih odgovarajućih državnih institucija i banaka, sa ciljem unapređenja franšizing sektora.

U istraživanju tržišta, najveće ograničenje za dalje širenje franšiznog poslovanja u Srbiji, prema mišljenju primalaca franšize, jeste nedostupnost izvora finansiranja. Banke mogu imati značajnu ulogu u razvoju franšiznog poslovanja, a time i u razvoju nacionalne ekonomije. Trenutno, na srpskom tržištu finansijskih proizvoda ne postoji niti jedan proizvod koji bi bio posebno namenjen učesnicima u franšiznom poslovanju.

Trebalo bi obezbediti i bespovratna sredstva kao podršku za kupovinu franšiza, upravo zbog toga što to jeste sigurniji put ulaska u preduzetništvo, ali i podstaći uspešne domaće kompanije da kreiraju franšizu.

Vi se zalažete i za usvajanje zakonskih propisa koji bi regulisali ovu oblast. Šta su argumenti?

Pravnom regulativom se franšizno poslovanje stavlja u određene okvire u kojima se definišu osnovni odnosi između davalaca i primalaca franšize. U ovom segmentu je napravljen pomak, jer je izrađen Nacrt franšiznog ugovora, koji obuhvata i Predugovorno obaveštavanje primaoca franšize (Disclosure Law), a koji čeka na usvajanje kroz Građanski zakon.


NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?

POPULARNO NA FORUMU

Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

5 komentara
poslednji 25.01.2022.
Šta je to franšiza?

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Definicija franšizinga

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

5 komentara
poslednji 25.01.2022.
Međusobno poverenje i podrška

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Kako izabrati a ne zažaliti?

Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?

1 komentara
poslednji 30.12.2020.
Vreme je da se dobro promisli i dela

Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...

1 komentara
poslednji 23.03.2020.
Poljske franšize spremne za izvoz

Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...

1 komentara
poslednji 25.08.2016.
Kontakt

Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.

1 komentara
poslednji 12.05.2015.