13.11.2017

Od đevreka do džinsa

Turska, zemlja sa gotovo 80 miliona stanovnika, predstavlja i veliko, perspektivno tržište franšiza. Više od 150 turskih brendova franšiznu mrežu razvija i u inostranstvu.

Zahvaljujući dobrim ekonomskim izgledima i velikom broju potencijalnih potrošača, Turska je poslednjih decenija postala i „poželjna destinacija“ za franšizne sisteme sa Zapada – pre svega iz oblasti brze hrane, modne industrije i kafeterija. Ova zemlja je u proteklih 15 godina privukla više od 180 milijardi dolara direktnih stranih investicija, od čega je jedan deo došao kroz franšize svetski poznatih brendova. Iz SAD-a su to obično bili lanci brze hrane i kafeterije. Burger King je, na primer, svoj prvi restoran otvorio 1995. da bi sada imao oko 600 restorana širom Turske. I franšizni gigant McDonald’s ima oko 200 restorana, a procenjuje se da lanac kafeterija Starbucks ima oko 350 lokacija širom Truske.

Tudors, Beograd Fot. Tudors Srbija

TUDORS je jedan od turskih brendova koji franšizne poslovnice ima i u ovom regionu

Iako se pokazala kao dobar domaćin svetskim franšiznim brendovima, Turska je odnedavno i sama počela da „lansira“ franšizne sisteme u svet – od hrane do nameštaja i tekstila. Podaci Turske franšizne asocijacije (UFRAD) pokazuju da je više od 150 turskih brendova otvorilo franšizne poslovnice van matičnog tržišta, a da u ovom trenutku postoji 2.500 franšiznih lanaca sa više od 60.000 poslovnica.

Franšizni sektor u Turskoj je prošle godine dostigao vrednost od 43 milijarde dolara, dok se ove godine očekuje da će dostići vrednost od 50 milijardi dolara. Trećinu franšiznog tržišta u Turskoj čine strani brendovi.
Oslanjajući se na bogato iskustvo i znanje davalaca franšize, ovaj model daje investitorima i primaocima franšize podjednake šanse za uspeh. Franšizing je ključno rešenje i za problem nezaposlenosti, dajući mogućnosti zapošljavanja svima, od običnih radnika do top menadžera – kaže predsednik Turske franšizne asocijacije Mustafa Ajdin, objašnjavajući zašto se franšizing u Turskoj usvaja kao delotvoran model razvoja poslovanja. Pored toga, kako kaže, finansijska kriza nije uticala negativno na franšizini sektor. Naprotiv, tokom krize tržište franšiza je zabeležilo rast.

Turske franšize za ceo svet

Među najvećim turskim brendovima koji su poslovanje proširili kroz franšizing nalazi se Simit Sarayi, lanac pekara koji je počeo sa radom 2002. godine. Trenutno, ovaj brend ima oko 400 pekara u 20 zemalja, od SAD do Saudijske Arabije, gde je brend nedavno otvorio 34. radnju. Simit Sarayi od ove godine lanac pekara ima i u Srbiji, a snažnu ekspanziju je doživeo i u Velikoj Britaniji. U prošloj godini vrednost izvoza ove kompanije iznosila je 100 miliona dolara, dok je cilj za ovu godinu da izvoz dostigne 200 miliona dolara.

Strateški partner i jedan od najvećih primalaca Simit Sarayi franšize je saudijska kompanija Fawaz Alkohair Group, koja od jula ove godine ima i deset posto udela u vlasništvu turskog lanca. Inače, Fawaz Alkohair Group je primalac master franšize ovog brenda za zemlje Bliskog istoka. Taj ugovor je potpisan još 2014. godine, a kompanija je u međuvremenu otvorila 50 filijala na Bliskom istoku i u severnoj Africi. Prema ugovoru, kompanija bi u naredne četiri godine trebalo da otvori još 250 Simit Sarayi pekara u tom regionu.

Mavi Jeans, modni brend osnovan 1991. godine, svoje poslovanje razvija u SAD, Kanadi, Nemačkoj, Australiji, Rusiji i Holandiji. Da je reč o ozbiljnoj kompaniji, pokazuje i to što je nedavno započela trgovanje na istanbulskoj berzi (BIST 100). Najveće i najreprezentativnije radnje ima u Njujorku, Vankuveru, Berlinu i Frankfurtu, posluje u 50 zemlja, a odeća ovog brenda prodaje se na 5.000 lokacija.

Najveći turski brend nameštaja Doğtaş Mobilya (Dogtaš Mobilija), osnovan pre 44 godine, posluje u Evropi, Bliskom istoku i centralnoj Aziji. Brend ima 29 radnji u Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Austriji, Švajcarskoj, Kazahstanu i drugim zemljama.

Nusret Gökçe (Nusret Gokče), poznatiji kao Salt Bea, kuvar i vlasnik steak restorana Nusr-Et, proslavio je taj brend po specijalnom načinu spremanja mesa, ali pre svega po načinu soljenja. Upravo zbog toga je i dobio nadimak Salt Bea. Gokče je poslovanje započeo otvaranjem restorana u elitnom kraju Istanbula, međutim, kulinarske majstorije ovog turskog šefa, koji je u međuvremenu postao i internet senzacija, stigle su i u Dubai, a početkom ove godine i u Abu Dabi, dok je u planu da se Nusr-Et otvori u Njujorku, Londonu i Dohi.

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank