S malo rizika do održivog biznisa

Momčilo Adamov / Sara Fashion je regionalna kompanija koja vrlo dobro poznaje prilike i mogućnosti na ovim tržištima. U tom smislu, investicija za pokretanje posla je daleko manja od uobičajenog, a naša franšiza dostupna velikom broju ljudi.
Sreda
07.03.2018.
Makedonski lanac Sara Fashion, u kojem se prodaju čarape, donji veš, pidžame, kupaći kostimi i brojni modni dodaci, u ovoj godini planira snažnu ekspanziju u regionu. Mrežu će širiti i kroz franšizing.
 

Brend Sara Fashion možda nije toliko poznat potrošačima van Makedonije, ali je on u toj zemlji sinonim za kupovinu čarapa, ali i donjeg veša, kupaćih kostima, pidžama. Kompanija je prošle godine proslavila 18 godina poslovanja tokom kojih je „isplela“ zavidnu mrežu prodavnica u Makedoniji, sopstvenih i franšiznih. Naime, na matičnom tržištu posluje čak 60 maloprodajnih objekata, među kojima ima oko 20 franšiznih. Godine 2013. poslovanje su započeli i u Srbiji, gde su otvorili pet sopstvenih radnji – u Beogradu, Novom Sadu i Jagodini, dok su tri franšizne radnje otvorene u Novom Sadu, Nišu i Vranju.

Sa sticanjem „punolestva“ kompanija je postavila i nove ciljeve. Tokom 2018. žele da se intenzivnije šire u zemljama regiona. Budući da već imaju veliko iskustvo u franšizingu, to će, između ostalog, biti jedan od modela širenja u Adriatik regionu.

Sve je počelo od čarape

Zaštitini znak Sara Fashion brenda jesu čarape – od malenih nazuvica do hulahopki i to za decu, žene i muškarce. Sama prodaja je i krenula upravo s čarapama. U tom segmentu, sarađuju sa vodećim turskim brendom u ovoj oblasti – Penti, koji je i jedan od najvećih proizvođača čarapa u Evropi. Taj brend ujedno predstavlja i premijum segment ponude u radnjama Sara Fashion. Pored toga što je zastupnik brenda Penti u Makedoniji i Srbiji, Sara Fashion je i primalac ove turske franšize i u Beogradu je otvorila i vodi dve monobrend radnje Penti. U svakom slučaju, reč je o višegodišnjem i čvrstom partnerstvu.

Sara Fashion ima i sopstveni istoimeni brend pod kojim se prodaju čarape, ali i drugi proizvodi. Deo asortimana sami proizvode, a deo se proizvodi u uslužnim šivarama (radionicama).

Razvijajući koncept i šireći mrežu, Sara Fashion je proširivala i asortiman te se danas u njihovim radnjama mogu kupiti i pidžame, donji veš i određeni aksesoari – sve u zavisnosti od perioda godine, bilo da su to kupaći kostimi ili grejači za uši, rukavice, kape, kućne papuče. – Čarape čine 50 odsto naše ponude, ali one se, na primer, slabije prodaju u letnjim mesecima. Tada u našim radnjama dominantni postaju kupaći kostimi pod našim brendom. Koncept je vrlo pažljivo osmišljen tako da ne postoji „prazan hod“ kada je prodaja u pitanju. Ova činjenica je upravo važna za sve one koji bi želeli da postanu deo našeg franšiznog sistema – objašnjava Momčilo Adamov, menadžer maloprodaje kompanije Sara Fashion u Srbiji.

Franšiza sa malo rizika

Franšizni sistem su počeli da razvijaju pre više godina. Prva franšizna radnja otvorena je u Skoplju, a danas ih, kao što je već pomenuto, ima širom Makedonije, a odnedavno i u Grčkoj. U Srbiji je razvoj, prirodno, krenuo sa juga, tako da su prve franšize otvorene u Nišu i Vranju.

U ovom trenutku Sara Fashion ne predviđa nikakve franšizne naknade. Od primaoca franšize se očekuje da prostor uredi po uputstvima i na osnovu projekta davaoca franšize. Ukoliko partner želi, davalac franšize može da uredi njegov prostor po sistemu „ključ u ruke“. – Sara Fashion je regionalna kompanija koja vrlo dobro poznaje prilike i mogućnosti na ovim tržištima. U tom smislu, investicija u sam enterijer je daleko manja u poređenju sa onim što je, na primer, zahtev stranih modnih brendova. Radnje su moderno uređene, ali za razumnu količinu novca, za ne više od 100 do 150 evra po kvadratnom metru. Želeli smo da naša franšiza bude dostupna velikom broju ljudi – objašnjava Adamov.

Optimalna veličina radnje je od 30 do 50 kvadrata, ali postoje i primeri malih lokala od svega 15 kvadrata, kao i većih, koji imaju i do 100 kvadrata. – U našoj mreži zabeležili smo razne uspešne primere i oni najviše zavise od lokacije na kojoj su otvorene radnje, ne od veličine radnje. Primalac franšize iz Niša, recimo, ima lokal u pešačkoj zoni, veći od 70 kvadrata, a isto tako, imamo primaoca franšize u Skoplju koji u jednom gradskom naselju ima lokal od svega 15 kvadrata. Obojica vrlo dobro rade – objašnjava Adamov.

Prodavnicu Sara Fashion moguće je otvoriti u bilo kom gradu u Srbiji, bez obzira na veličinu. – U Makedoniji postoje dva mala mesta poznata po vinima – Negotino i Kavadarci, koji imaju ukupno oko 55.000 stanovnika. U njima imamo jednog primaoca franšize koji je otvorio čak pet radnji! To govori da Sara Fashion može da radi i u mestu sa oko 10.000 stanovnika – kaže Momčilo Adamov.

Što se tiče nabavke robe, davalac franšize nudi dve mogućnosti – klasični franšizing, koji podrazumeva kupovinu robe ili, pak, depozitni franšizing – gde se roba plaća tek po prodaji, pri čemu se, međutim, polaže bankarska garancija ili depozit u visini od 70 odsto vrednosti robe koja se nalazi u lokalu. U mreži su zastupljena oba vida saradnje, a na primaocu franšize je da se odluči koji mu više odgovara.

– Kada primalac ima dovoljno iskustva, kao što je slučaj sa primaocem franšize koji ima radnje u Nišu i Vranju, onda se obično odlučuje za kupovinu robe. Kao pogodnost, s naše strane dobija veći rabat. S druge strane, postoje i primaoci koji biraju depozitni franšizing. Oni nisu vlasnici robe u lokalu, plaćaju samo ono što prodaju, mogu da vrate robu koju ne prodaju, što predstavlja veliki komfor, naročito za početnike u poslu. Svakako da mi savetujemo šta bi trebalo da poruči i koju količinu robe, pratimo prodaju i dopunjujemo lager. Iako je ova opcija vrlo lagodna za primaoca franšize, to ne znači da on ne treba da uloži napor kako bi prodao što više, jer će time i njegova zarada da bude veća. Inače, njegova marža je 40 odsto. U svakom slučaju, obe opcije su na stolu i za sve buduće primaoce franšize – kaže Momčilo Adamov.

Takođe, svaki primalac u svakom trenutku može da se prebaci s jednog načina poslovanja na drugi, ukoliko proceni da mu je povoljniji. – Mi, kao davaoci, ne favorizujemo nijedan – ističe Adamov.

Posebni zahtevi u pogledu iskustva ili prethodnog znanja ne postoje. Adamov kaže da se često ispostavi i da ljudi koji nisu imali iskustva sa maloprodajom postižu odlične rezultate jer usvajaju svaki savet koji dobiju. Ujedno, Sara Fashion za nekoga može biti i prilika da se samozaposli. – Zamislite da neko ima određenu količinu novca koja nije naročito velika, nije zaposlen i, eventualno, ima lokal. Ovo bi bila idealna franšiza za takvog primaoca, posebno što je rizik mali. Iskustvo nije neophodno, jer ćemo pružiti obuku i primaocu i njegovom osoblju – kaže Adamov.

Sve marketinške kampanje se rade na globalnom nivou i primalac franšize je dužan da prati sve akcije kompanije. Davalac franšize uvek obaveštava partnere i komunicira sa njima o tome kakvu akciju bi trebalo sprovesti. – On može da ima inicijativu za marketing na lokalnom nivou, ali za svaku vrstu akcije mora da dobije odobrenje od davaoca franšize – kaže Adamov.

U veletrgovinu pod drugim brendom

Pored velike maloprodajne mreže, Sara Fashion ima razvijen i segment veleprodaje, kako u Makedoniji tako i u Srbiji. Međutim, da ne bi pravili konkurenciju sopstvenim radnjama, pažljivo su osmislili način veleprodaje. Dok u Sara Fashion radnjama prodaju proizvode pod istoimenim brendom i brendom Penti, za veleprodaju postoje drugi brendovi poput Red Star čarapa ili Tamara donjeg veša. Samo mali deo asortimana Penti, kako kaže Adamov, odlazi u veleprodaju.

Proizvodi u Sara Fashion radnjama su pristupačni i dostupni svim potrošačima, a kvalitet je, prema rečima Adamova, odličan i u rangu sa pojedinim daleko poznatijim i skupljim brendovima u ovom segmentu. – U tom smislu, nemamo preterano veliku konkurenciju. Cenovno smo veoma povoljni, kvalitet je odličan, naši kupci su i poslovni ljudi i oni manje kupovne moći. U stanju smo da u skladu sa tražnjom prilagodimo i asortiman, što je takođe jedna od naših prednosti – kaže Adamov.


Sara fashion / U ovom trenutku Sara Fashion ne predviđa nikakve franšizne naknade. Od primaoca franšize se očekuje da prostor uredi po uputstvima i na osnovu projekta davaoca franšize. Ukoliko partner želi, davalac franšize može da uredi njegov prostor po sistemu „ključ u ruke“.
Vesna Lapčić
saradnik

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?