Mobile Outfitters u Pančevu
Mobile Outfitters u Pančevu / Otac i sin, Slobodan i Nenad Živković, zajedno u poslu
Utorak
05.06.2018
Zbog toga što voli inovacije i što misli da je reč o sistemu budućnosti, Nenad Živković, advokat po profesiji, odlučio je da postane primalac franšize Mobile Outfitters. Njegov model poslovanja je još po nečemu specifičan.
 

Kada je Nenadu Živkoviću, advokatu po struci, prijatelj preporučio klijenta za kojeg je trebalo da osnuje firmu i pripremi neophodnu dokumentaciju, nije ni slutio da će da uđe u još jedan posao. Naime, klijent za koga je trebalo da uradi osnivanje firme bio je Bogi Cvetković, primalac master franšize kompanije Mobile Outfitters, specijalizovane za uslugu zaštite i stilizovanja mobilnih telefona. – Iako sam se sa američkom franšizom Mobile Outfitters upoznao potpuno drugim povodom, vrlo brzo sam shvatio da je reč o dobroj poslovnoj prilici i rešio da se upustim u novi izazov. Volim inovacije, posebno ako je reč o nečemu novom i kvalitetnom od čega klijenti zaista imaju koristi, a usluga i proizvod koji pruža Mobile Outfitters – to sigurno jesu. Dakle, dobra poslovna prilika i inovativan kocept bili su ključni razlozi zašto sam vrlo brzo postao deo ovog franšiznog sistema – objašnjava Živković.

Firmu je osnovao zajedno sa svojim ocem Slobodanom u novembru 2017, a već u decembru su počeli sa radom u tržnom centru Aviv Park u Pančevu. Međutim, oni nisu otvarali sopstveni lokal, već su napravili partnerstvo sa vlasnikom prodavnice „D Mobil“, u kojoj se prodaju mobilni telefoni i propratna oprema. Vlasnik im je ustupio deo prostora gde su oni smestili svoj franšizni korner i u kom, po smenama, radi troje ljudi.

 – Želeli smo da Mobile Outfitters smestimo u Aviv park u Pančevu jer jako dobro posluje. Za naš posao je potrebno svega dva do tri kvadrata na koja bi se smestio lep pult i mašina za sečenje folija. Bilo je besmisleno da mi sami uzimamo lokal u zakup ili instaliramo neki „kontejner“ u okviru Aviv parka. Za ostrvo nije bilo mogućnosti jer je reč o otvorenom tržnom centru. Znali smo da je „D Mobil“ jedna od najboljih prodavnica mobilnih telefona u Pančevu i odlučili smo da ponudimo vlasniku partnerstvo. On je pristao da nam ustupi deo prostora i da od  svake prodaje dobija procenat od 15 do 20 odsto u zavisnosti od modela telefona. Prema njegovim rečima, više mu se isplati da prodaje i usmerava kupce na našu uslugu i proizvod nego da prodaje svoje zaštitne maske i stakla. Međutim, mi u ponudi imamo samo jednu foliju sa jasno definisanom cenom, a potrošači često traže jeftinija rešenja, tako da on ima kupce i za svoj asortiman – objašnjava Živković.

Ulaganje u prevenciju će rasti

Problem srpskog tržišta je upravo, kako kaže, to što ljudi malo ulažu u prevenciju, a onda ih saniranje štete košta daleko više. – Potrošači su često skloni da prvo gledaju cenu i kupuju najjeftiniji proizvod, a da zanemare kvalitet. Naše folije su izuzetno kvalitetne. Taj materijal je koristila američka vojska za oblaganje elisa helikoptera kako bi se manje štetile prilikom sletanja, a kasnije su folije komercijalizovane i primenjene u ovoj branši. Mogućnost da se ona odlepi je mala, ali bez obzira na to, ako se iz nekog razloga desi neko oštećenje, mi našim kupcima nudimo mogućnost da foliju zamene i da tom prilikom ne plate materijal, već samo cenu usluge – kaže Živković.

On se, ipak, vodi mišlju da će sve veći broj vlasnika savremenijih mobilnih telefona želeti da ga adekvatno i zaštiti. U Pančevu živi 120.000 stanovnika, a tržnom centru Aviv park gravitira još nekih 80.000 stanovnika okolnih mesta – iz Kovina, Vršca.

Računali smo da bar deset odsto tih ljudi nosi telefone novije generacije koji vrede više od 200 evra i da će ih biti sve više, jer postoje razne mogućnosti kupovine, posebno preko mobilnih operatera uz određene popuste i rate. Uz to, često smo viđali ljude da su im ekrani napukli, a svi znamo da su zamena stakla ili popravka ekrana skuplji od svake zaštite. Zato mislim da je Mobile Outfitters budućnost. Posebno što je brzina kojom mi pratimo tržište takva da nas prodavci klasičnih maski i stakala ne mogu ispratiti. U našoj mašini za sečenje folije se nalazi najmanje 1.500 modela koji se nedeljno dopunjavaju. Mi smo, na primer, u sistemu imali Samsung 9 dva dana pre nego što se on pojavio na srpskom tržištu. Prodavcima klasične opreme je teško da isprate sve inovacije, a i stvaranje velikih zaliha i lagerovanje opreme može da ugrozi samo poslovanje. Ukoliko se ona ne proda u roku od godinu dana, verovatno će ići u otpis zbog brzine kojom se menjaju modeli mobilnih telefona – objašnjava Živković šta je prednost Mobile Outfitters koncepta.

Foto: Mobile Outfitters, franšizni korner u Pančevu

Podrška iz SAD

Prilikom otvaranja franšize imali su pomoć i davaoca franšize zaduženog za Srbiju, ali ih je, kako naglašava, posetio i glavni menadžer za širenje franšizne mreže Mobile Outfitters-a i održao jednočasovno predavanje o marketingu. – To predavanje nam je jako značilo. Rekao nam je jednu zanimljivu stvar koja mi se jako dopala, a reč je o dve „prednosti“ Mobile Outfitters-a. Prva, negativna, jeste to što niko nije čuo za nas, a druga, pozitivna, jeste – što niko nije čuo za nas! Na to sam se, naravno, nasmejao, ali zaista ima smisla. Prvi smo, jedini na tržištu nudimo ovakav proizvod i uslugu i ukoliko, kako nam je rekao, pratimo standarde i uputstva davaoca franšize, možemo da napravimo dobar rezultat – kaže Živković.

Pored brojnih saveta, preporučeno im je i da koriste mogućnost besplatnog marketinga „na svakom koraku“. Tako su, u prodajni prostor, po preporuci američkih kolega, postavili dva televizora na kojima se konstantno pušta reklama za Mobile Outfitters kako bi privlačila pažnju potrošača. – Ja sam otišao i korak dalje, pa u šest pekara u vlaništvu mog prijatelja delimo letke koji stoje kod kase i na stolovima ispod stakla – kaže on.

Upravo svi ti korisni saveti koje je dobio jesu prednosti franšiznog poslovanja. – Najveća prednost franšizinga je, zapravo, ušteda vremena što, nažalost, ljudi u Srbiji malo cene. Naime, ako je neki sistem testiran u 20 zemalja i uspešno posluje, zašto bih ja izmišljao neki novi model poslovanja. Čak da se i odlučim na to, bilo bi mi potrebno od pet do deset godina da razvijem biznis – kaže Živković.

U Srbiji nije, kako kaže, lako biti preduzetnik. Postoji mnogo propisa, mnogi od njih su protivrečni, što privrednicima otežava razumevanje pravnog okruženja. – Meni kao advokatu je teško da mnoge stvari razjasnim, a zamislite kako je onda nekome ko nema veze s pravom. Uz to, postupci kod državnih organa su dugi, postoji negativna selekcija kadrova, nekvalitetan javni servis što za posledicu ima negativno okruženje koje koči privatni biznis – kaže Živković.

Uprkos svim teškoćama, Živković je poslovanjem svog franšiznog kornera zadovoljan i, kako kaže, prodaja je u prvih šest meseci bila iznad očekivanja. – Razmišljamo čak da otvorimo još jedno mesto u nekom drugom gradu, ali smo sada potpuno posvećeni razvoju polovanja u Pančevu – kaže on.


Vesna Lapčić
Novinar

POPULARNO NA FORUMU