Predanost partnera jača franšizu

Branko Paunović i Josip Musa
Branko Paunović i Josip Musa / Primaoci Direct Booker franšize za područje Zagreba
Sreda
20.06.2018
Direct Booker, agencija za iznajmljivanje privatnog smeštaja, širi svoju mrežu primalaca franšize u Hrvatskoj, a poslovanje je pokrenuo i u Srbiji.
 

Turistička agencija Travel Factory, čiji su vlasnici Branko Paunović i Josip Musa, postala je primalac Direct Booker franšize za Zagreb. Ova dva preduzetnika ne ulaze u posao bez iskustva. Naime, već čitavu deceniju, kao vlasnici druge turističke agencije Fun Factory, rade u organizaciji zabavnih putovanja, uglavnom za mlade. Pre tri godine su sklopili i strateško partnerstvo sa Hrvatskim železnicama kako bi organizovali putovanja vozom u gradove regije. Na tim vikend-putovanjima okupljali bi od 600 do 1.000 učesnika. Cilj im je bio da, kako kažu, ponovo ožive putovanje vozom. Međutim, svoju šansu su prepoznali u još jednom segmentu turističkog biznisa. – Poslednjih godina Zagreb beleži uzlazni turistički trend, a primetili smo da se mnogi iznajmljivači interesuju za saradnju. Zato smo odlučili da proširimo ponudu – objašnjavaju Paunović i Musa.

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku Hrvatske, Zagreb je u 2015. godini postigao 1,6 miliona ukupnog broja noćenja, od čega je oko 70% ostvareno u hotelskom smeštaju. U narednoj godini, prema podacima Instituta za turizam,  ostvareno je dva miliona noćenja i 1,1 milion dolazaka turista, što je, u odnosu na period od pre četiri godine, porast broja dolazaka od 50%, a noćenja od 60%, iznose ove podatke preduzetnici iz Zagreba.

U prilog dobrim rezultatima govore i trendovi u smeštaju. Noćenja u hotelima za pet godina su porasla za 33%, to jest za trećinu. Hosteli su narasli 2,4, a noćenja u privatnom smeštaju za čak 4,5 puta. Rastu broja noćenja, naravno, prethodio je i rast ukupnog broja smeštajnih kapaciteta, pa je, tako, u razdoblju od četiri godine Zagreb svoj ukupni broj postelja povećao 41%, od čega najviše u hostelima i privatnom smeštaju koji su 2012. godine ipak još bili u začetku – objašnjavaju situaciju na tržištu Paunović i Musa.

Prema njihovom mišljenju, Zagreb, kao i ostatak Hrvatske, deo tog uspeha duguju i ulasku u Evropsku uniju, čime je jedna, relativno nepoznata, srednjoevropska država odjednom postala atraktivna turistička destinacija. Osim toga, učinjeni su napori da se Zagreb razvije kao city break destinacija u koju se dolazi na najviše tri noćenja. – Ti isti iznajmljivači, zbog sve žešće konkurencije, nedostatka vremena ili potrebne veštine u oglašavanju i prodaji svog smeštaja, sve više prebacuju posao na posrednike. Vođeni time, analizirali smo tržište Zagreba i Hrvatske te naišli na postojeću agenciju, Direct Booker, koja se već dugi niz godina uspešno bavi tim poslom na području Dubrovnika i Dalmacije. Nakon što smo stupili u kontakt sa jednim od vlasnika kompanije te nakon inicijalnog sastanka i upoznavanja, prepoznali smo potencijal franšiznog modela „ključ u ruke“, pa smo odlučili preuzeti franšizu za područje Zagreba – opisuju kako je tekao proces ulaska u franšizing.

Svidelo im se, kako kažu, što osim same prodaje smeštajnih jedinica, Direct Booker, svojim radom i zalaganjem, iznajmljivačima nudi čitav set usluga – podršku u boljem uređenju smeštajnih jedinica, savetovanje oko prodaje, praćenje konkurentnosti objekata na tržištu, automatizovano zatvaranje kalendara, naplatu rezervacija, komunikaciju s gostom i slično. – Uz ponudu privatnog smeštaja, Direct Booker svojim korisnicima nudi široku turističku ponudu, pa tako možemo izdvojiti organizovanje transfera, privatnih izleta i sličnih usluga, kojima je cilj bio ponuditi gostu ne samo kvalitetnu uslugu smeštaja, već celokupnu ponudu dodatnih aktivnosti na jednom mestu. U tome vidimo priliku za širenje naše postojeće agencije Fun Factory – objašnjavaju oni celokupnu ideju.

Nisu hteli da eksperimentišu te da prave sopstveni poslovni model, već su uzeli provereni franšizni model sa višegodišnjim iskustvom. Želeli su da odmah dobiju znanje i podršku u svakom koraku prodajne aktinosti, kao i gotova softverska rešenja za automatski unos rezervacija i ažuriranja kanala. – Zajedničkim snagama možemo učiniti mnogo više te uprkos lošim iskustvima s birokratijom i sporošću pravnog sistema, mladim ljudima želimo poručiti da ne odustaju i da ne odlaze iz Hrvatske, već da probaju s novim i kreativnim idejama te istraju u njima. Ono čega nikada ne manjka jesu kvalitetni mladi ljudi s inicijativom – naglašavaju Paunović i Musa. 

Foto: Direct Booker, centralna kancelarija u Dubrovniku

U „matičnom“ Direct Booker-u su vrlo zadovoljni širenjem mreže, a posebno ih raduje ulazak na novo tržište – Srbiju. – Kao brend i franšiza ulazimo na drugačije tržište, gde turizam nije na „visokom nivou“, i gde mnoge stvari nisu zakonski posložene kao što su u Hrvatskoj ili Sloveniji. Ovo je svojevrstan izazov, kako za nas, tako i za ekipu iz Srbije. Ova saradnja nas, međutim, veseli jer ćemo mnogo toga naučiti i dobiti odgovore na mnoga pitanja – znaćemo procedure i rešenja kad budemo ulazili na druge slične teritorije. Srbija je kao destinacija jako interesantna, te verujem da naš koncept tamo može kvalitetno poslovati. Uvereni smo da ćemo zajedno napraviti dobar posao i postaviti dobre temelje za rast franšize i Direct Booker brenda – kaže Nikola Grubelić, suvlasnik Direct Booker-a.

Jedno tržište je u međuvremenu i ugašeno – Sarajevo, a Grubelić objašnjava da je do prekida saradnje došlo zbog finansijske krize u koju su zapali primaoci franšize, zbog čega nisu mogli da obavljaju posao, što je na kraju i dovelo do raskida ugovora. – Uzrok je loše upravljanje kompanijom i loša organizacije posla, te, pre svega, slabo istraženo tržište i prilagođavanje uslovima rada na takvome tržištu. Ono što smo mi, kao davaoci franšize, naučili iz ove saradnje jeste da je najvažnije pažljivo odabrati primaoca franšize, jer bez obzira na to koliko je naš posao dobro organizovan, ako odabrana osoba nije „idealna“ ili „prava“ za ovaj posao – jako teško će ponoviti naš uspeh. Takođe, na osnovu saradnje s kolegama iz Sarajeva došli smo i do zaključka da moramo češće i temeljnije sprovoditi kontrolu i bolje pratiti rad naših primalaca franšize – objašnjava Grubelić.


Helen Doron franšízant
Vesna Lapčić
Novinar