L'Arome Srbija / Nakon godinu i po dana poslovanja u Srbiji, parfimerije L’Arome otvorene su u Novoj Pazovi, Inđiji, Vršcu, Batajnici, Kruševcu, Kragujevcu, Beogradu (Borča), Vranju.
Petak
22.06.2018
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
 

Nakon što su deca odrasla, a njoj dosadilo da bude samo domaćica, Vedrana Kosanović je odlučila da pokrene sopstveni posao. – Odluka da se upustim u privatni posao nije bila teška. Moj suprug je preduzetnik, bavi se proizvodnjom, a deca su već stasala – sin ima 29, a ćerke 17 i 11 godina, tako da sam želela da nešto sada uradim za sebe – kaže Vedrana, koja je, inače, fizioterapeut po struci.  

Analizirajući tržište, uvidela je da parfemi na točenje postaju sve popularniji. Ipak, nije želela nešto uobičajeno niti da se poigrava s kvalitetom proizvoda koje će prodavati. Istražujući na internetu, saznala je za L’Arome, izvorno hrvatski koncept koji svoje parfeme u potpunosti proizvodi u Francuskoj. Upravo ju je to opredelilo da stupi u kontakt sa davaocima franšize. – Kada sam poslala upit Davoru Bagiću, vlasniku koncepta L’Arome, nisam imala velika očekivanja. Odgovor je, međutim, stigao već posle dva dana. Bila sam presrećna. Vrlo brzo smo se dogovorili da otvorim L’Arome u Novoj Pazovi, gde i živim – priča Vedrana.

U početku su se dogovorili da otvori samo jednu radnju i to se desilo u decembru 2016. godine. – Nakon što sam opremila radnju, Davor i Zrinka Bagić su došli u posetu u Srbiju da vide kako prodajno mesto izgleda. Uverili su se da sam sve uredila po L’Arome standardima, bili su vrlo zadovoljni jer je radnja zaista delovala veoma luksuzno. Tada su mi i predložili da preuzmem čitavo tržište Srbije, to jest, da postanem primalac master franšize. Dali su mi tri meseca da razmislim. Bili su vrlo korektni. Nisu tražili da platim ulaznu naknadu, već da novac uložim u određenu količinu parfema – objašnjava Vedrana Kosanović.

Ubrzo je i njoj na vrata pokucao čovek koji je želeo da otvori L’Arome u Batajnici, s tim, što je i on, kako kaže, želeo da postane primalac master franšize. – Davor i Zrinka su i u ovoj situaciji bili izuzetno fer, i kako sam ja bila prvi primalac franšize u Srbiji, dali su mi pravo prvenstva. Ja sam već razmišljala da uložim u robu i pošto sam znala da postoji potencijal za širenje mreže, odlučila sam se na taj korak – da postanem primalac franšize za teritoriju Srbije – priča Vedrana.

Nakon svega godinu i po dana poslovanja u Srbiji, parfimerije L’Arome imaju primaoce pojedinačnih franšiza i u Inđiji, Vršcu, Batajnici, Kruševcu, Kragujevcu, Beogradu (Borča), Vranju. Zanimljivo, primaoci su najčešće muškarci koji se ne libe i da rade u samim radnjama. – Mnogo sam se dala za ovaj posao, i želim da budem na usluzi svojim primaocima franšize, odgovorim na svaki poziv. Razvili smo veoma korektne odnose, baš kao što ja imam sa Davorom i Zrinkom. Ono što je važno da primaoci znaju jeste da moraju da ulože napor i da rade da bi došli do nekog uspeha – poručuje ona.

Primaocu pojedinačne franšize obezbeđena je teritorijalna ekskluzivnost jer, kako kaže Vedrana, ne želi da parfimerije L’Arome jedna drugoj budu konkurencija. – Ukoliko je reč o manjem gradu, onda se daje franšiza za ceo grad. Kada je reč o većim gradovima, poput Beograda, onda to zavisi od veličine opštine. Neke su zaista velike i razuđene, poput Novog Beograda ili Palilule, i svakako da na takvim opštinama ima prostora za više primalaca. Što se tiče lokacija, tržni centri svakako imaju prednost, ali sam, recimo, primetila da su zainteresovani iz Beograda veoma oprezni kada je ulazak u tržne centre u pitanju. Pretpostavljam da je razlog visina zakupa. U svakom slučaju, parfimerija bi trebalo da bude na prometnoj lokaciji – objašnjava ona.

Lokal može da bude veličine od deset do 25 kvadrata, što nije presudno za uspešno poslovanje. – U Kruševcu, na primer, primalac radi u deset kvadrata i prostor je maksimalno iskorišćen. Osim toga, nalazi se u šetačkoj zoni, preko puta opštine i drugih institucija, i nije čudo što je jedan od najboljih u mreži – kaže Vedrana.

Svaki primalac u početku dobija listu od 350 parfema sa koje bira najmanje 60, pri čemu se svaki uzima u količini od po pola litre. Preporuka je da se izabere 40 ženskih i 20 muških parfema. Uz to, primaoci kupuju amfore u kojima se parfemi čuvaju i izlažu u radnji, kao i ambalažu različite veličine u koju se oni sipaju na licu mesta. L’Arome parfemi se mogu kupiti u ambalaži od 15 ml, 30 ml, 50 ml i 100 ml.

Primalac franšize ne plaća nikakve franšizne naknade, niti su nakon prve porudžbine uslovljeni količinama koje moraju da naruče na mesečnom nivou. – Ne želim nikoga da opteretim količinama koje treba da poruči ukoliko njemu to nije potrebno. Trudim se da uvek imam robu na lageru, a ako je nemam, da do primaoca stigne u roku od deset dana. Ovo je zemlja Srbija, tržište je veoma čudno. Kada sam ja otvarala radnju u Novoj Pazovi, računala sam na to da je to grad sa razvijenom privredom i velikim brojem privrednika, ali se ispostavilo da oni nisu naša ciljna grupa, iako mi imamo vrhunski proizvod. Oni koji imaju novca ne kupuju parfeme na točenje, ne zato što misle da nisu dobri, već zato što to nije u skladu sa njihovim životnim stilom – to im je, da kažem, na neki način ispod časti. Naši kupci su ljudi srednjeg staleža koji žele da imaju kvalitetan parfem po pristojnoj ceni – kaže Vedrana Kosanović.

Kao prednosti ovog franšiznog sistema ona navodi nekoliko stvari. Među prvima je što svi primaoci L’Arome franšize, pored parfema, u radnjama mogu da prodaju i proizvode koji su kompatibilni sa njima – nakit, galerijsku robu, satove, što neki od primalaca već i rade. – Svi sadašnji primaoci su otvorili L’Arome parfimerije, a pojedini su dodali još neku robu. To nije problem. U mojoj radnji, na primer, prodajem nakit i satove. Jedini uslov je da ne bude drugih parfema – ističe ona.

S druge strane, postoji mogućnost da oni koji već imaju prodavnice sa kompatibilnom robom otvore shop-in-shop L’Arome parfimeriju.

Ipak, kao najveću prednost L’Arome franšiznog sistema Vedrana izdvaja sam proizvod – parfem. – Mi se po tome zaista razlikujemo od konkurencije, koja nije nimalo naivna. Međutim, probala sam sve te parfeme i upoređivala ih sa istim L’Arome parfemima i – razlika je vidljiva. Drugi obično kupe samo originalnu parfemsku bazu u Francuskoj i dalje parfem prave sami, a L’Arome u potpunosti prave iskusni parfimijeri u Francuskoj. Alkohol, koji čini najveći deo parfema, i koji mi koristimo, nije običan medicinski alkohol, već specijalno napravljen denaturalizovani alkohol. Od samog nastanka kompanije L’Arome pa do danas, kvalitet parfema je konstantan i to naši kupci prepoznaju. Zato i imamo mnogo stalnih kupaca – kaže Vedrana.

Iako, kako kaže, nije krenula sa velikim očekivanjima, zadovoljna je poslovanjem i širenjem mreže. – Očekujem da će broj saradnika rasti. Uvek me raduje kada se jave kandidati iz novih gradova – dodaje na kraju.


Zrinka Bagić i Vedrana Kosanović / Saradnja zasnovana na međusobnom poverenju
Vesna Lapčić
Novinar