Marijuš Vločkovski
Marijuš Vločkovski / Mislim da je franšizing kao sport. Davalac franšize treba da bude trener koji će stvarati šampione, a njegov osnovni posao je da pomogne igračima da postignu uspeh u datoj disciplini.
Petak
20.07.2018.
Uspeh koji je DepilConcept postigao u Poljskoj može da posluži kao odličan primer saradnje – posebno što će DepilConcept uskoro početi sa radom i u Srbiji.
 

Saradnja u Poljskoj pokrenuta je 2011. kada je portugalski lanac za trajnu depilaciju DepilConcept pronašao primaoca master franšize koji bi, shodno ugovornim obavezama i ovlašćenjima, bio zadužen za promociju brenda, otvaranje centara za epilaciju i saradnju sa novim partnerima – pojedinačnim primaocima DepilConcept franšize.

Poljska, istina, jeste veliko tržište sa gotovo 40 miliona stanovnika, ali trajna depilacija odavno nije bila novost. Uz to, rešenost da se razvija specijalizovan biznis koji nudi samo jednu vrstu usluge – depilaciju –  u to vreme možda i nije delovala kao dobra ideja, naročito što je većina kozmetičkih salona u Poljskoj težila da ponudi što više raznovrsnih usluga. Da bi proširio mrežu centara, primalac master franšize, sada kao lokalni davalac, trebalo je da pronađe i uveri druge preduzetnike, potencijalne franšizne partnere, da će se biznis, ovako postavljen, na kraju ipak isplatiti. Pored obuke, prenosa know-how-a, pomoći pri odabiru lokacije i marketinga, jedna od najprivlačnih „stavki“ franšiznog paketa bila je i „Garancija o profitabilnosti“ – skup poslovnih znanja i preporuka koji bi primaoci dobijali na početku samog rada. Ako se ova znanja dosledno primene, DepilConcept je, naime, garantovao da će primaoci franšize imati siguran prihod, dovoljan da se već prvog meseca pokriju troškovi poslovanja.

Vrlo brzo se ispostavilo da DepilConcept nema problem da privuče mušterije, a pojedini primaoci franšize su samo šest meseci od početka poslovanja počeli da razmišljaju o otvaranju novih poslovnica.

Pod brendom DepilConcept danas u Poljskoj posluje 48 centara.

Sportisti se bore za medalje, primaoci franšize za dobit. To je njihova nagrada. Osim upornosti i rada, uspeh svakako zavisi i od „trenera“ – primećuje Marijuš Vločkovski, primalac master franšize brenda DepilConcept, zadužen za razvoj koncepta u Poljskoj. Pošto bi DepilConcept uskoro mogao da otvori prve franšizne poslovnice i u Srbiji, pitali smo ga da nam, na osnovnu sopstvenog iskustva, objasni šta se od primaoca ove franšize očekuje, a kakvu će podršku zauzvrat dobiti.

Za početak, ko je idealan primalac DepilConcept franšize?

To ne mora da bude osoba iz branše. Idealan kandidat za ovu franšizu je, zapravo, osoba koja ima puno iskustva, koja je navikla da radi i preuzme odgovornost za svoj rad. Osoba koja zna koliko truda treba uložiti u razvoj biznisa i koja je svesna da ništa nije besplatno. DepilConcept je, međutim, zainteresovan i za saradnju s vlasnicima biznisa koji već rade u branši, ali koji nemaju ni dovljno znanja ni podrške za uspeh.

Na koji način vi, kao davalac franšize u Poljskoj, pomažete svojim partnerima?

Mislim da je franšizing kao sport. Davalac franšize treba da bude trener koji će stvarati šampione, a njegov osnovni posao je da pomogne igračima da postignu uspeh u datoj disciplini. Mi na taj način pristupamo svojim franšiznim partnerima. Uvek smo tu za njih, kažemo im šta treba da rade, šta mogu da poboljšaju, za šta im je potrebna dodatna obuka.

S druge strane, pružamo i pomoć kad se javi potreba za određenim specijalizovanim znanjima ili većim ulaganjima, kao što je marketing, promocija brenda i slično. Kao što najbolji sportisti  dobijaju medalje, nagrada za primaoca franšize je, pre svega, profit koji se generiše poslovanjem. Ne treba, međutim, zanemariti ni drugu dimenziju podrške – dobar davalac franšize se najbolje prepoznaje u teškim trenucima i kad iskrsnu problemi.

Šta to, konkretno, znači?

Smatram da uistinu dobar davalac franšize može da pomogne u različitim situacijama, čak i onima koje nisu predviđene ugovorom. To, međutim, ne znači da će tolerisati lenjost primaoca franšize, ali postoje situacije u kojima je im pomoć preko potrebna. Nedavno je, na primer, jedan od naših partnera morao da otpusti radnika kojim dosta dugo nije bio zadovoljan i koji nije radio dobro, međutim, on je pobunio ostale zaposlene, tako da se poslovnica našla u problemu. U drugom slučaju, recimo, primalac franšize se našao u izuzetno teškoj životnoj situaciji i bio je prisiljen da, zbog porodičnih razloga, ugasi biznis.

Može li davalac franšize nešto da učini u takvim prilikama?

Sve zavisi od toga koliko želite da se angažujete. Mi smo rešili da ćemo pomoći koliko je god moguće. Napravili smo plan oporavka i poslali svoje ljude da pomognu poslovnicama u nevolji – ustupili smo menadžera i kozmetičara koji su uspeli da održe potreban stepen kvaliteta usluge i profitabilnosti centra. Takođe, organizovali smo i platili marketinšku kampanju kako bismo privukli nove klijente. Na kraju, uspeli smo da zaposlimo i obučimo nove radnike, održimo nivo prihoda koji će pokriti tekuće troškove poslovanja, zadržimo klijente. Čitava akcija je trajala oko četiri nedelje. I sve smo to uradili o sopstvenom trošku. Gledano s pozicije čitave mreže, takav se potez, zapravo, isplati.

Međutim, nije moguće očekivati ​​da će davalac franšize lično spašavati svaku franšiznu poslovnicu koja se nađe u nevolji...

Istina, ali u izuzetno teškim situacijama dobar davalac franšize će pomoći. To treba da dožive  kao svoju dužnost i odgovornost prema partnerima, iako takvi slučajevi često nadilaze okvire franšizne saradnje.

Šta su, zapravo, najvažnije odlike dobrog primaoca franšize?

Treba da bude svestan svojih odluka, da dobro promisli zašto pokreće biznis. Primalac franšize ne sme na svoju ruku da menja sistem poslovanja ili da selektivno primenjuje know-how. Franšizni sistem je skup najboljih poslovnih praksi, koje, kada se primene, garantuju uspeh, ali koje zahtevaju doslednu primenu i sprovođenje tačno određenih procedura na dnevnom nivou.

Konkurencija u ovoj branši je izuzetno jaka. Ima li još mesta za nove centre u Poljskoj?

Na tržištu u Poljskoj posluje nekoliko desetina hiljada različitih salona za negu lepote, i to su uglavnom male firme koje opstaju zahvaljujući redovnim i lojalnim klijentima. U takvim salonima, većinu poslova vodi jedna te ista osoba, koja je u isto vreme i kozmetičar i poslovođa, ali sa vrlo malo poslovnog iskustva. U određenom smislu, vlada mišljenje da je najvažnije imati što širi spektar usluga, i da se uz specijalizaciju jedva može preživeti.

Mi tvrdimo suprotno – salon koji ponudi „sve“, zapravo se ničim posebnim ne izdvaja na tržištu. Današnji klijenti su mnogo više informisani, obrazovaniji su i zahtevniji. Oni, stoga, očekuju temeljno, stručno znanje i zato biraju DepilConcept – tako pokazuju da traže savremeno opremljen salon s uslugom na najvišem nivou i tretmanima koji su u skladu s najnovijim trendovima i saznanjima iz oblasti kozmetike i estetske hirurgije.