Utorak
24.07.2018
Najveći svetski B2B operater za trgovinsku razmenu bez novca nedavno je počeo poslovanje u Francuskoj kao franšiza. Za australijski Bartercard ovo je drugo evropsko tržište, a planirano je dalje širenje.
 

Barter trgovina, odnosno, trgovinska razmena dobara ili usluga između kompanija, nisu retkost u poslovnom svetu. Motivi mogu da budu različiti – od nedostaka novca, „prebijanja“ potraživanja ili, jednostavno, isplativog poslovnog aranžmana. Ove razmene naročito dolaze do izražaja u vreme nedostatka likvidnosti, u šta smo mogli da se uverimo i u Srbiji tokom velike finansijske krize koja je izbila 2008. godine. U takvim vremenima, zbog nedostatka novca, preduzetnici često pribegavaju razmeni bez novca, trampeći pri tom proizvode, ali i usluge. Barter trgovina je, praktično, primenjiva u svakoj vrsti biznisa.

Da je takva vrsta trgovine potrebna i poželjna kod preduzetnika i u dobrim vremenima, pokazuju i brojne platforme osmišljene širom sveta sa ciljem da olakšaju trgovanje bez novca. Primetan je i porast startup kompanija u čijem je fokusu upravo barter razmena i povezivanje zainteresovanih preduzetnika, ali ova vrsta biznisa nije novina i neke firme posluju i više od dve decenije.

Jedna od kompanija koja posluje skoro tri decenije jeste i australijska kompanija Bartercard, koja je započela širenje u Evropi – i to putem franšize. Prva franšiza pokrenuta je u Velikoj Britaniji, a nedavno i u Francuskoj.

Nakon sklapanja novog ugovora o master franšizi, Filip Ćiniljo, generalni direktor kompanije Bartercard Europe, istakao je da je Francuska veoma ozbiljno tržište sa tri miliona malih i srednjih preduzeća i 65 miliona stanovnika, što značajno poboljšava startne pozcije ovog sistema. 

Primalac master franšize za Francusku je iskusni preduzetnik, vlasnik kompanije Business Network International, poslovne mreže sa više od 18.000 članova. To će, kako su istakli potpisnici ugovora, biti dobra osnova za dalji razvoj poslovanja. Primalac franšize će poslovanje početi u Parizu, ali je plan da se poslovnice otvore širom Francuske.

Francuska je drugo tržište u Evropi za Bartercard, a deveto u svetu.

Bartercard  su 1991. osnovali Vejn Šarp, Endru Federovski i Brajan Hol na Zlatnoj obali na istoku Australije. Tri osnivača su imala viziju da Bartercard učine najvećim operaterom za bezbednu i efikasnu trgovinsku razmenu bez novca. Po onome što su postigli, moglo bi se reći da se san osnivača o globalnom poslovanju ostvario, budući da danas ova kompanija posluje na nekoliko kontinenata, uglavnom kroz franšizni model.

Prva Bartercard franšiza je otvorena na matičnom tržištu – u Australiji i to iste godine kada su i osnovani. Dve godine kasnije prodali su prvu međunarodnu franšizu za Novi Zeland. Trenutno, Bartercard posluje u Australiji, Novom Zelandu, Tajlandu, Velikoj Britaniji, UAE, Kipru, SAD, Južnoj Africi i odnedavno u Francuskoj. Bartercard ima oko 50.000 članova koji godišnje izvrše trgovinsku razmenu u vrednosti oko četvrt miliona funti.


Helen Doron franšízant
V. Lapčić