"Mali trgovci koji nisu na vreme uspeli da se priključe „franšiznom vozu“, teško da će opstati. Takvi trgovci nisu ozbiljni partneri za proizvođače, ne mogu da dobiju povoljne cene od dobavljača, pa ni da nastupe sa dobrim cenama za potrošača".
Dragan Jovanović
Četvrtak
17.01.2013.
Neumorni preduzetnički duh Dragana Jovanovića nagnao ga je da se okuša kao primalac franšize trgovine DIS i modnog brenda Time out, izgradi tržni centar i još štošta...
 

Sa trgovačkim lancem DIS Dragan Jovanović, vlasnik firme Fortuna iz Aranđelovca, sklopio je partnerstvo pre 15 godina. U to vreme, kako on kaže, bilo je više pokušaja da se mali trgovci udruže kako bi mogli da „istrče maraton“ sa velikim trgovcima.

– Već tada smo znali da se, kao STR-ovi, moramo udružiti sa većim trgovcem da bismo opstali. DIS je baš u to vreme počeo da razvija maloprodaju i širi mrežu franšizno, a kao iskusni veletrgovac, u tom trenutku je mogao da nam pruži neophodnu podršku – kaže Jovanović.

Tokom svog uspinjanja, Fortuna je, kako kaže ovaj preduzetnik, koristila iskustvo svog davaoca franšize. Danas u svom sastavu imaju tri prodavnice u Aranđelovcu pod brendom DIS partner. – Napravili smo dobar potez kada smo postali primalac franšize, a i dobar izbor. Mali trgovci koji nisu na vreme uspeli da se „priključe tom vozu“, teško da će opstati. Takvi trgovci nisu ozbiljni partneri za proizvođače, ne mogu da dobiju povoljne cene od dobavljača, pa ni da nastupe sa dobrim cenama za potrošače. Kao samostalne trgovinske radnje ne mogu ni da isprate trendove u trgovini – kaže Jovanović.

DIS je, pored svega, ulagao u stalnu edukaciju svojih partnera, pa je Jovanović s vremena na vreme slao svoje rukovodioce na, kako kaže, više nego korisna savetovanja.

Zbog uspeha koji je postigao, danas ga opsedaju drugi veliki trgovci, nudeći mu da postane deo njihovog franšiznog sistema. Ali Jovanović nema nameru da menja „dobitnu kombinaciju“.

DIS, međutim, nije jedina kompanija sa kojom je sarađivao kroz franšizu. Do prošle godine bio je primalac franšize američkog brenda Time out. – I tržište konfekcije se teško bori sa svetskom krizom. Obim prometa, koji je tokom krize značajno opao, nije bio dovoljan da pokrije naše troškove – objašnjava Jovanović.

Desetogodišnje iskustvo u ovoj oblasti je, ipak, bilo pozitivno. – Od davaoca franšize smo dobijali robu, ofingere, kese, kompletnu opremu. Dogovarali smo se kada krećemo sa popustima, specijalnim akcijama, kakva će biti politika cena. Bili smo uključeni u nagradne igre. Kada bi se Time out pojavio u nekom od časopisa, na spisku radnji se nalazila i naša, iako smo bili franšiza. To su sve prednosti koje donosi poslovanje u okviru većeg sistema – kaže Jovanović.

Time out danas posluje direktno i ima radnju u tržnom centru u Aranđelovcu koji je, sticajem okolnosti, u vlasništvu kompanije Fortuna. Naime, sredinom prošle godine, Fortuna je u samom centru grada otvorila tržni centar na površini od 6.000 kvadrata. U okviru sopstvenog tržnog centra, Jovanovići su vlasnici i dečije igraonice, teretane, welness centra i teretane...

"Brend je veoma značajan, posebno kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena!", Dragan Jovanović.

Na slici: sa otvaranja centra Fortuna.

Za Jovanovića, najveći benefit od ulaska u franšizni sistem je poslovanje pod poznatim brendom.

Brend je veoma značajan, posebno kada poslujete u maloj sredini kakva je Aranđelovac. Ljudi se vezuju za prepoznatljiva imena. S druge strane, poštujući određena pravila koja uspostavlja davalac franšize, dolazi se i do kvaliteta proizvoda i usluge, što je za opstanak na duge staze od suštinske važnosti – kaže Jovanović.

Porodica Dragana Jovanovića ima još jednog preduzetnog člana koji je poželeo da se okuša kao primalac franšize. Naime, njegova kćerka je pre pola godine postala primalac franšize turističke agencije Odeon World Travel. – Zajedno smo razmatrali sa kim bismo mogli da radimo. Želeli smo kompaniju koja ima poznato ime i kvalitetnu ponudu. Ako pošaljemo nekoga, na primer, u Egipat, a klijent nije zadovoljan, on će pokucati nama na vrata, zato smo želeli da izaberemo nekoga u čije aranžmane možemo biti sigurni – objašnjava Jovanović.
Vesna Lapčić
saradnik
/1/
POGLEDAJTE VIŠE