Američke franšize za celi svet

Sreda
12.09.2018
Časopis Entrepreneur i ove godine objavljuje listu 200 globalno najuspešnijih američkih franšiza. Ko je u samom vrhu?
 

Širenje franšizne mreže na više od jednog tržišta predstavlja ozbiljan izazov – od pronalaženja adekvatnog lokalnog partnera (primaoca franšize), preko davanja podrške „iz daleka“, sve do stremljenja da brend i sistem funkcionišu u različitim kulturama, na različitim jezicima i u različitim ekonomskim uslovima. Prema broju kompanija koje posluju van tržišta SAD, reklo bi se da se američke franšize vrlo dobro nose s ovim izazovima – a one koji to rade najbolje, i ove godine su rangirane na Entrepreneur-ovoj godišnjoj listi 200 svetski najuspešnijih franšiza made in USA.

Ova „specijalizovana“ lista sastavlja se na osnovu Entrepreneur-ove godišnje liste 500 najuspešnijih američkih franšiza (Entrepreneur's 2018 Franchise 500®), a presudno je da kompanije traže nove primaoce franšize van Sjedinjenih Država, kao i da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inostranstvu. Kad se u obzir uzmu i drugi relevantni pokazatelji – potrebne investicije, naknade za franšizu, stepen podrške primaocu, veličina sistema, tempo rasta, finansijska moć i stabilnost sistema, dobija se poredak koji pokazuje koje to američke franšize trenutno „vladaju“ svetom.  

McDonald's (1) i 7-Eleven (2) su na samom vrhu liste. Ova dva brenda su, da podsetimo, rangirana i kao dva najuspešnija sistema u SAD (prema listi Entrepreneur's 2018 Franchise 500).  Za popularni lanac brze usluge, dominantna pozicija ne dolazi kao iznenađenje –  gotovo da ne postoji čovek na planeti koji McDonald's ne doživljava kao „američku ikonu“, a sa više od 21.000 franšiznih restorana širom sveta, McDonald's  je svakako jedna od najjačih američkih franšiza. S druge strane, lanac supermarketa 7-Eleven je najveći svetski franšizni sistem sa neprikosnovene 62.000 poslovnica, pri čemu 54.000 posluje na tržištima van SAD.

Za ovim brendovima slede isto tako dobro poznate „američke ikone“ KFC (3) i Pizza Hut (4), brendovi kompanije YUM! Brands, koji imaju više od 15.500 i 8.700 restorana širom sveta, respektivno. Iako se početkom godine suočio sa ozbiljnom krizom u Velikoj Britaniji, gde je, usled nestašice piletine, bio primoran da zatvori na desetine restorana, KFC i dalje čvrsto stoji na međunarodnoj „sceni“. Kada se, međutim, uporede pozicije koje KFC i Pizza Hut zauzimaju na „svetskoj“ (200 Top Global Franchises) i „domaćoj“ listi (Entrepreneur's 2018 Franchise 500), primećuje se da se poredak znatno razlikuje – KFC je ove godine bio na 233. mestu, Pizza Hut na 47. poziciji. Amerika je, ističu analitičari, izuzetno konkurentno i zahtevno tržište sa velikim brojem novih gastronomskih brendova, ali i novom generacijom zahtevnijih potrošača, koji su poslednjih godina pomrsili konce gotovo svim „dobrim, starim“ fast food američkim brendovima, i nije neobično što su se čak i najveći sistemi borili za povećanje prometa i prodaje. Ova situacija, međutim, ne remeti status niti stabilan tempo širenja na tržištima van SAD.

Isto bi se moglo reći i za Subway (5), najveći franšizni lanac restorana na svetu, koji je poslednjih godina više fokusiran na širenje van matičnog tržišta. Pre nekoliko meseci, međutim, svetske medije je preplavila vest o tome da Subway u Americi zatvara 500 restorana, prenebregavajući činjenicu da pod ovim brendom i dalje posluje više od 26.000 restorana na domaćem tržištu i 18.000 na drugim tržištima sveta. Subway, kako su u tom trenutku najavili iz kompanije, planira da u narednim godinama otvori 1.000 novih restorana van Amerike.

Kumon (6) i RE/MAX (7) su brendovi koji, uz 7-Eleven, na ovu listu „unose razliku“, samim tim što su jedini brendovi među prvih deset koji ne pripadaju oblasti gastronomije i ugostiteljstva. Kumon, lanac škola matematike i veštine čitanja, ima više od 24.300 franšiznih poslovnica van Amerike, dok RE/MAX, div među agencijama za nekretnine, ima više od 3.800 poslovnica u inostranstvu.

Među najboljih deset, najzad, ulaze i Dairy Queen (8), Dunkin' Donuts (9) i Baskin- Robbins (10), koji su svetu uspešno „prodali“ svoje verzije sladoleda, krofni i kafe. Baskin-Robbins ima 5.450 franšiznih poslovnica u inostranstvu, Dunkin' više od 3.400, a Dairy Queen više od 2.400.  


N.B.