Programirano za preduzetne

SmartNinja Coding School / Učimo ljude veštinama 21. veka
Sreda
17.10.2018
Tražnja za IT veštinama raste, a kao odgovor na to, pojavile su se brojne škole programiranja. Među njima je i slovenački SmartNinja, koji je svoju mrežu već proširio u 11 zemalja.
 

SmartNinja, škola za programiranje osnovana 2015. godine u slovenačkom gradu Novo Mesto, širi svoj koncept i kroz franšizu. Trenutno posluje u 11 zemalja. Ideja o pokretanju ove škole, kako kaže njen suosnivač i generalni direktor Miha Fabjan, posledica je dva problema koja su se javila na tržištu. S jedne strane, mnogo je IT kompanija koje tragaju za ljudima sa veštinama i znanjem iz ove oblasti. S druge, mnogo mladih ljudi želi da se informatički obrazuje, unapredi svoje IT veštine i znanja, da bi, u krajnjem ishodu, mogli da promene profesiju i utiču na tok dalje karijere.

Veliki je jaz između ponude i tražnje kada je reč o IT poslovima. SmartNinja je odgovor na te probleme – mi učimo ljude veštinama 21. veka. Osim toga, industrija obrazovanja je jedna od najvećih na svetu. Rast broja škola za programiranje i IT trening centara je upravo odgovor na velike promene koje se dešavaju na tržištu. Sa tehnološkim razvojem, sve više ljudi će morati da se uči ovim veštinama kako bi zadržali svoje poslove. S druge strane, mnoge kompanije će morati da prilagode biznis modele i digitalizuju svoje procese kako bi ostale konkurentne – objašnjava Miha Fabjan zašto su se opredelili baš za ovu delatnost.

U početku, ideja je bila da kurs programiranja održavaju samo u svom rodnom gradu, Novom Mestu. – Na naše iznenađenje, potražnja je bila velika i ljudi iz drugih gradova Slovenije su dolazili na kurs. To nam je bio znak da treba da razmislimo o pokretanju nečeg većeg i da potrebe prevazilaze prvobitnu zamisao da imamo samo kurs. Pokazalo se da smo dobro procenili tržište i naš biznis je profitabilan od prvog dana – kaže Fabjan.

Nakon uspešnog starta u Sloveniji odlučili su da koncept prošire i na druga tržišta. Prirodno, zbog blizine, prvo poželjno tržište je bilo Austrija, odnosno, Beč. Da bi pokrenuli firmu i okupili tim koji će raditi u školi, osnivači Miha Fabjan i Matej Ramuta su se na neko vreme čak i preselili u Austriju. Pokretanje posla je, međutim, trajalo duže nego što su očekivali, a jedan od razloga je i to što, kako sami kažu, nisu poznavali lokalno tržište. Razmišljajući o alternativama, franšizing se nametnuo kao logično rešenje. Danas, jedinice u Sloveniji i Austriji su u njihovom vlasništvu, dok su sve ostale – franšizne. Franšizing će, potvrđuje Fabjan, ostati osnovna strategija širenja i ubuduće, a za sada su zainteresovani za razvoj u evropskim gradovima.

Naš biznis model nam dozvoljava da budemo prisutni u većim, ali i u manjim gradovima. Okvirno, u gradovima sa pola miliona stanovnika – ali to mogu da budu i gradovi kao, recimo, Ljubljana, koja ima mnogo manje od toga. Mi prilagođavamo i cenovnu politiku tržištu na kom poslujemo, tako da možemo razviti poslovanje u bilo kojoj zemlji. Svakako da je prednost ako grad ima univerzitetski centar ili veću populaciju mladih ljudi od 25 do 35 godina. Iskustvo nam pokazuje i da veliki broj polaznika dolazi iz korporativnog sektora – banaka, osiguravača, telekomunikacionih kompanija te je prednost ukoliko grad ima i kompanije tog tipa – objašnjava Miha Fabjan.

Svojim primaocima franšize nude zaokružen, gotov sistem, sa osam različitih IT kurseva, koji uključuju i neke od najmodernijih tehnologija (blokčejn i kriptovalute). Za lakši ulazak u posao, primaoci dobijaju i detaljan operativni priručnik, koji, korak po korak, objašnjava na koji način treba da ustroje i organizuju školu za programiranje. Primalac franšize, kako kaže Fabjan, samo treba da prodaje kurseve na lokalnom tržištu i vodi tekuće poslovanje.

Ulazna naknada za ovaj franšizni sistem je 5.000 evra, a mesečna naknada između 15 i 20 odsto prihoda. Idealan primalac franšize je neko ko već ima svoj biznis, želeo bi da uz taj biznis pokrene i SmartNinja školu programiranja, ima ljude koji bi radili deo svog radnog vremena u školi i zapošljavaju nekoga ko se razume u digitalni marketing i menadžment projekata.

Od 11 tržišta na kojima posluje, SmartNinja ima franšize u devet država: Hrvatska (Zagreb), Bosna i Hercegovina (Banja Luka) Španija (Malaga i Barselona), Portugal, Mađarska (Budimpešta), Nemačka (Keln), Belgija (Antverpen), Letonija (Riga), Danska (Kopenhagen), Slovenija (Ljubljana) i Austrija (Beč).


Miha Fabjan, generalni direktor i suosnivač škole / „Sa tehnološkim razvojem, sve više ljudi će morati da se uči ovim veštinama kako bi zadržali svoje poslove, dok će kompanije morati da prilagode biznis modele i digitalizuju svoje procese kako bi ostale konkurentne.“
Helen Doron franšízant
Vesna Lapčić
Novinar