Neophodna investicija za opremanje i iznajmljivanje lokala iznosi oko 3.000 eura. Povraćaj se može očekivati za godinu dana.
Na slici: detalj sa sajma
Ponedeljak
21.01.2013.
Turistička agencija Odeon World Travel je pre pet godina počela da širi mrežu franšizno i danas u svojoj mreži ima sedam franšiznih jedinica.
 

Odeon postoji već 20 godina. Nakon deceniju i po zajedničkog poslovanja, dva vlasnika su se razlišla, pa sada na tržitu posluju dve agencije, Odeon World Travel i Odeon Travel & Service. Nakon osamostaljenja, Mirko Bauk, vlasnik i direktor turističke agencije Odeon World Travel, odlučio je da se upusti u „franšiznu pustolovinu“. Želeo je, za početak, da najvažnija beogradska naselja dobiju svoj Odeon (u antičkoj Grčkoj i kod Rimljana, odeon je označavao zgradu u kojoj su se održavala pesnička i muzička nadmetanja). Nešto slobodnija varijanta ovog „pozorišta“, danas nudi turističke aranžmane, koji se prodaju u dve poslovnice u vlasništvu same kompanije i sedam franšiznih jedinica.

Franšize mi pružaju mogućnost da budem rasterećen po pitanju finansijskih obaveza. Namera je bila da se razgrana mreža po Beogradu, jer je prestonica veliki grad i ljudi već sad ne žele da idu s jednog kraja grada na drugi da bi uplatili turistički aranžman. Ipak, želeo sam na neki način da podelim rizik investicije, a franšize su idealan model za to – objašnjava Bauk.

Prva franšizna poslovnica otvorena je na Novom Beogradu. – Pre pet godina Novi Beograd je vapio za turističkim agencijama. Mi smo bili među prvima koji su tamo otvorili poslovnicu kroz franšizu. Primalac franšize je imao sjajan početak i posluje dan-danas – dodaje Bauk.

Sa Novog Beograda krenuli su dalje: Banjica, Crveni krst, Vidikovac, Zemun. Jedan od Odeonovih subagenata (turistička agencija koja prodaje aranžmane većeg broja različitih turističkih agencija) rešio je i sam da se u Novom Sadu oproba kao primalac franšize. Time su zakoračili i na to tržište. – Novi Sad nema kapaciteta za više od jedne franšize – kaže Bauk.

Od pre šest meseci, turističke aranžmane Odeon World Travel agencije modu da kupe i klijenti iz Aranđelovca. Agencija u ovom gradu takođe posluje kao franšiza.

Bauk kaže da se nisu sve franšizne jedinice razvijale istim tempom, ali smatra svojevrsnim uspehom što su sve „preživele“.

Bauk bi voleo da Odeon stigne i u Niš, Kragujevac i Suboticu. Međutim, dok ne nađu ozbiljnog primaoca franšize, ne žele da se upuštaju u neizvesne avanture.

O „prelasku“ granice za sada ne razmišlja. – Imamo odlične subagente u Republici Srpskoj, Banja Luci, Bjeljini, Brčkom, zatim u Crnoj Gori u Podgorici, pa čak i u pograničnim delovima Hrvatske. Nikoga ne forsiramo da postane primalac. Tržištu smo ostavili da diktira tempo razvoja – kaže Bauk.

Primaoci franšize, prema njegovim rečima, imaju obavezu da plaćaju naknadu od 1.200 evra godišnje. Pogodnost je to što novac ne moraju da daju odmah po započinjanju biznisa, već nakon godinu dana. Veći deo marže od prodaje turističkih aranžmana ostaje primaocu franšize, dok ostatak odlazi davaocu. Neophodna investicija za opremanje i iznajmljivanje lokala, bez pomenute godišnje naknade, iznosi oko 3.000 evra, potvrđuje Bauk. Povraćaj se može očekivati za godinu dana. – Preduzetnici koji bi da se bave ovim poslom mogli bi dobro da zarade, ali uslov je da se posvete poslu i izaberu dobru lokaciju – kaže Bauk.

Odeon World Travel, kao davalac franšize, ima obavezu da izbrendira objekat, nabavi uniforme, opskrbi primaoce brošurama i katalozima. Kada se oglašavaju, koji god medij da koriste, reklamiraće sve poslovnice u mreži. Kompletan marketing osmišljava i finansira centrala. Pre započinjanja posla, u njihovim prostorijama se održavaju obuke koje traju minimum mesec dana. Pored toga, sve primaoce franšize odvode na studijska putovanja da bi se upoznali sa destinacijama za koje prodaju aranžmane.


Vesna Lapčić
saradnik

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?