Bogota, Čungking, Ho Ši Min, Džakarta, Kolkata, Lagos, Lima, Manila, Najrobi, Jekaterinburg gradovi su koje je konsultantska kompanija Deloitte izdvojila kao mesta sa velikim potencijalom za investicije u trgovinu. Na slici: Kolkata, Indija
Sreda
30.01.2013.
Globalni trendovi u maloprodaji: Najveći potencijal za privlačenje investicija maloprodajnih lanaca imaju azijski gradovi, pokazuje istraživanje „Skriveni gradovi“ koje je objavio Deloitte.
 

Za razliku od prošle godine kada je ta konsultantska kuća objavila listu zemalja na koje bi trgovinski lanci trebalo da fokusiraju ulaganja, ove godine je imala nešto "svedeniji" pristup. Objašnjenje je jednostavno. Prilikom analize celokupnog tržišta neke zemlje, kompanije najčešće akcenat stavljaju na urbane sredine. - Ukoliko, na primer, investitor odluči da uloži novac u Indoneziju, najverovatnije će prvo uložiti u objekat u Džakarti, a možda će to biti i jedini grad u koji će hteti da uloži svoj novac - navodi se u izveštaju.

Na listi koju je sačinio Deloitte nalaze se Bogota (Kolumbija), Čungking (Kina), Ho Ši Min (Vijetnam), Džakarta (Indonezija), Kolkata (Indija), Lagos (Nigerija), Lima (Peru), Manila (Filipini), Najrobi (Kenija), Jekaterinburg (Rusija). Dakle, dva grada koja bi trebalo da zaokupe pažnju maloprodajnih lanaca nalaze se u Latinskoj Americi i to u oblasti Anda, dva su u Africi, jedan u Evropi i pet u Aziji.

Mada bi se na prvi pogled moglo pomisliti da ovi gradovi, razmešteni na potpuno različitim meridijanima, nemaju ništa zajedničko, sličnosti, ipak, postoje. Gotovo svi imaju veliki broj stanovnika, neretko su razvijeniji nego zemlja u kojoj se nalaze i kupovna moć njihovih građana je veća nego u ostatku zemlje. Većina ovih gradova dominira po ekonomskoj snazi u svojim zemljama. Budući da se radi o zemljama u razvoju u kojima proces migracija iz sela u gradove još uvek traje, ekonomska moć ovih urbanih sredina će rasti brže nego njihove zemlje u celini, navodi se u pomenutom izveštaju.

U Bogoti, metropoli od deset miliona stanovnika, već postoji nekoliko značajnih investitora u trgovini. U samom gradu se nalazi oko 100 šoping centara. Pet najznačajnijih maloprodajnih lanaca u glavnom gradu Kolumbije su Casino, Carrefour, Olimpica, Alkosto, LA 14.

Čungking je najnajseljeniji grad u Kini sa preko 28 miliona stanovnika (tačnije, sam grad ima oko 5 miliona, ali sa okruženjem – i čitavih 30 miliona!). Mada domaće kompanije u oblasti maloprodaje dominiraju, internacionalne su već "zagrizle" tri odsto udela na tržištu tog grada.

U Ho Ši Minu živi osam odsto ukupne populacije Vijetnama. U njemu se generiše 20 odsto bruto društvenog proizvoda i 28 odsto industrijske proizvodnje. Na tržištu dominira nacionalni trgovac Saigon Co-op.

Bruto društveni proizvod po glavi stanovnika Džakarte iznosi 10.000 dolara, što je duplo više nego na nivou čitave zemlje. To grad čini glavnim centrom moderne trgovine. Među prvih pet lanaca sa najvećim tržišnim udelom nalaze se samo dva strana lanca, francuski Carrefour i Dairy Farm iz Hong Konga.

Procenjuje se da će broj stanovnika Kolkate (ranije poznata kao Kalkuta) do 2013. narasti sa sadašnjih 14 miliona na 30 miliona. Iako, osim nemačkog lanca Metro Cash&Carry, nema drugih modernih trgovinskih lanaca, potrošnja raste, a lokalni preduzetnici kažu da ljudi vole da troše novac.

U maloprodajnom sektoru u Lagosu dominiraju kompanije sa sedištem u Južnoj Africi. Među najvećima su Shoprite, Woolworths i Massmart u većinskom vlasništvu jednog od najvećih američkih trgovinskih lanaca Walmart.

Lima generiše tri četvrtine ukupne potrošnje u celom Peruu. Svaki globalni maloprodajni lanac zainteresovan za ulaganje u Peru, zapravo misli da investira u Limi. Treba, takođe, imati u vidu da veliki deo prodaje čini trgovina "na crno" koja ne podleže nikakvoj državnoj kontroli. Tržištem dominiraju tri lanca, od kojih dva dolaze iz susednog Čilea.

U Manili se ostvari 30 odsto ukupne prodaje na Filipinima, pa je za investitore taj grad najpoželjnija destinacija u zemlji. Sa prihodom od pet milijardi dolara, SM Investment je lider u sektoru trgovine.

U Najrobiju trenutno ne posluje nijedan internacionalni trgovac. Walmart je, međutim, najavio da vodi pregovore oko iznajmljivanja prostora u tržnom centru, koji bi trebalo da bude otvoren 2014. Najrobi je, ipak, centar za mnoge multinacionalne kompanije, a ekonomija tog grada se bazira na trgovini, industriji i biznis menadžmentu. Budući da je ekonomija Kenije u porastu, očekuje se da najveći benefit od toga ostvari upravo glavni grad.

Jekaterinburg (do 1991. poznat kao Sverdlovsk) jedan je od najvažnijih finansijskih i maloprodajnih centara u regiji Urala. Maloprodajom dominiraju lokalni lanci, kao što su Kirovskyi, Monetka, Kupetz i Stomak, ali i vodeći ruski maloprodavac X5 Retail Group i Magnit. Strane trgovce predstavljaju Metro Cash&Carry i Auchan.


Vesna Lapčić
saradnik