Kompletna investicija za pokretanje Signarama centra za izradu reklama, što uključuje trening u Sjedinjenim Američkim Državama, mašine, nameštaj, poslovni softver... praktično „ključ u ruke“, iznosi oko 160.000 dolara. Robert Bilić
Utorak
05.02.2013.
Nakon što je deset godina bio primalac franšize McDonald’s u Hrvatskoj, Robert Bilić je postao vlasnik master franšize američke Signarame
 

Do 2008. Robert Bilić je bio primalac franšize McDonald's u Splitu. Kako objašnjava, u to vreme, američki lanac brze hrane je imao svoju kompaniju u Hrvatskoj. Od 16 restorana, sedam je poslovalo kao franšiza. Međutim, McDonald's je promenio globalnu strategiju i to se direktno odrazilo na tržište Hrvatske. Naime, objašnjava Bilić, sve restorane su vratili pod svoje okrilje, i onda da ih „u paketu“ prodali kao master franšizu.

Iz restorana brze hrane, Bilić se otisnuo u potpuno nove vode. Kompanija Signarama je jedan od najvećih franšiznih lanaca za izradu reklama. Pre četiri godine, nakon što je u svoj lanac „privezala“ desetine drugih lokacija, stigla je i u Split. Robert Bilić je znao da se najbolje šanse za uspeh nalaze u uhodanoj franšizi koja već ima zavidno iskustvo u vođenju posla.

– Analizirao sam više franšiza, ali sam izabrao Signaramu jer su ostavili najbolji utisak na mene. Nasumice sam zvao postojeće primaoce franšize, i oni su, očito, bili vrlo zadovoljni – otkriva Bilić. Svake godine, kako kaže, ostvari rast, tako da je zadovoljan postignutim rezultatima. - Nedavno sam uspeo da povratim investiciju, a za break-even mi je bilo potrebno četiri meseca - dodaje.

U Hrvatskoj, međutim, za sada posluje samo njegov centar u Splitu. - Do sada nisam tražio nove primaoce franšize, a i oni koji se jave nemaju novca da finansiraju takav biznis. Kompletna investicija, što uključuje trening u Sjedinjenim Američkim Državama, mašine, nameštaj, poslovni softver... praktično „ključ u ruke“,iznosi oko 160.000 dolara – kaže Bilić.

Mesečna naknada koju mora da izdvoji primalac franšize iznosi šest odsto od prometa.

Bilić kaže da je jako zadovoljan podrškom koju mu pruža davalac franšize. S vremena na vreme, primaoci franšiza iz celog sveta, kao i ljudi iz korporacije i dobavljači, iskoriste sajmove da bi se okupili, razmenili iskustva i korisne informacije. Takođe, pokrenuli su i interni forum na kojem primaoci franšize pomažu jedni drugima. Praksa je i da se za primaoce master franšize organizuju konferencije na kojima razgovaraju o pojedinačnim iskustvima u poslovanju. Poslednja konferencija je održana u Nici u Francuskoj, a Bilić dodaje da ni 20.000 kilometara udaljenosti nije sprečilo jednog primaoca franšize da dođe sa Novog Zelanda.

Više od petnaest godina u franšiznom biznisu: Kata i Robert Bilić
Slika preuzeta sa www.robertbilic.com

Biliću je nedavno u poseti bio kolega iz Sjedinjenih Američkih Država koji mu je dao korisne savete. - Njihov trening je prvenstveno usmeren na biznis stranu, a ne na to kako ću nešto odštampati ili napraviti neki proizvod. Da sam išao samostalno, imao bih manji ulog, ali bih verovatno kupio neadekvatnu opremu i ne bih znao šta je važno i na čemu treba da bude fokus. Ne bi me niko pitao o poslu, niti bi mi davao savete. Verovatno bih odavno propao – iskren je Bilić.

Signarama, poslovni koncept koji se razvija već 25 godina, u svojoj mreži ima 900 lokacija u više od 50 zemalja. Kompanija se bavi izradom najrazličitijih reklama: od svetlećih, preko reklama na automobilima, tendama i izlozima, sve do panoa, banera i slično. Signarama je deo kompanije United Franchise Group koja okuplja nekoliko franšiza čije su usluge namenjene biznis sektoru (izrada reklama, organizovanje događaja, outdoor oglašavanje...). Grupa trenutno u svojoj mreži ima 1.400 franšiznih jedinica širom sveta. Zapošljava oko 200 ljudi, a kancelarije se nalaze u Sjedinjenim Američkim Državama, Velikoj Britaniji i Australiji.


Vesna Lapčić
saradnik