Moda za mlade i preduzetne

Pored Srbije, brend TFY ima franšizne radnje u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini, a u planu je da se pojave i na tržištu Hrvatske.
Sreda
13.03.2013.
Modna kompanija Tiffany Production nastavlja da širi franšiznu mrežu u Srbiji, a u narednom periodu planira da otvori franšizne radnje i na jadranskom primorju.
 

Porodica Radoičić je pionir u proizvodnji tekstila u privatnom sektoru u Srbiji. Malu firmu Tiffany Production osnovali su još 1982. u Čačku, a trinaest godina kasnije registrovali svoju marku i lansirali brend Tiffany Production. Iako je u to vreme franšizni oblik poslovanja bio slabo zastupljen, uspeh je što su još devedesetih godina prošlog veka usvojili takav način širenja mreže.

Aleksandar Radoičić, direktor maloprodaje u kompaniji, kaže da su, jednostavno, kopirali „zapadni sistem“. Uvideli su, kako kaže, da je franšizni način poslovanja budućnost i da bez sumnje treba da se kreću u tom smeru. Angažovali su konsultanta iz Italije koji im je pomogao u postavljanju celokupnog franšiznog projekta.

Počeli su kao proizvođači džinsa, ali su ubrzo proširili asortiman. Zadržali su se, međutim, na proizvodnji odeće koja je namenjena mlađoj populaciji, tinejdžerima i ljudima od 20 do 30 godina.

Pre osam godina (2005.) kompanija je odlučila da u potpunosti promeni ciljnu grupu kupaca i preorijentiše se na nove linije proizvoda. Brend je uvrstio kolekcije namenjene poslovnim ljudima, a Tiffany Production je postao TFY. I tada su angažovali stranog stručnjaka, ovaj put iz Luksemburga, da im pomogne da promene budu uspešne. – Sa ulaskom jeftinih brendova mlađa populacija nije više mogla da cenovno „isprati“ naše proizvode. Zbog toga smo se odlučili za promene. Sada smo okrenuti poslovnim ljudima od 25 do 40 godina koji imaju izgrađen stil. Brend je danas sinonim za odeću srednjeg cenovnog nivoa sa dobrim odnosom cene i kvaliteta, budući da sav repromaterijal nabavljamo u Španiji, Italiji, Nemačkoj i manji deo u Grčkoj – kaže Radoičić.

Promene su se na franšiznu mrežu odrazile pozitivno. Veliki broj multibrend radnji, kojima je samo deo ponude bila garderoba čačanskog brenda, prerastao je u franšize TFY.

Potencijalni primalac TFY brenda treba da obezbedi lokal u centralnoj gradskoj zoni ili šoping centru. U poslednjih nekoliko godina, zbog lošeg iskustva sa pojedinim primaocima, insistiraju da je kandidat već „radio sa tekstilom“. U Beogradu, pretežno otvaraju radnje u sopstvenom vlasništvu. – Ukoliko bi se, ipak, javio neko sa lokacijom u Knez Mihajlovoj, svakako da bismo mu dali franšizu. Kada dajemo franšizu za gradove, osim u slučaju Beograda i Novog Sada, onda garantujemo da će primalac dobiti ekskluzivno teritorijalno pravo, što znači da se obavezujemo da nikom drugom nećemo dati franšizu, niti da ćemo otvoriti svoju radnju u tom gradu – objašnjava Radoičić.

Davalac angažuje arhitektu koji izrađuje projekat radnje, a pomažu i pri opremanju enterijera. - Kada primalac franšize oprema enterijer, on ima mogućnost da radi sa kompanijama sa kojima mi već sarađujemo, ali može i da sam angažuje koga želi. U tom delu ne postavljamo uslove – kaže Radoičić.

Pored toga, primalac dobija besplatnu marketinšku, kao i tehničku podršku. Svi softverski programi koje koristi kompanija Tiffany Production dostupni su i primaocima franšize. Primalac ne plaća nikakve nadoknade.

Zainteresovani im se sami javljaju, ali ih i sami pronalaze. – Obično u svakom gradu postoje dva-tri kandidata koji imaju iskustva, pa i sami obilazimo tržišta i pregovaramo – kaže Radoičić.

Franšizne prodavnice imaju u Bosni i Hercegovini, ali i Crnoj Gori. Na tim tržištima nisu dali master franšizu, već su uglavnom otvarali single unit radnje. U Bosni i Hercegovini imaju i svoju kompaniju Tiffany Production koja je, praktično, davalac franšize na tom tržištu, ali predstavlja i logistički centar. Na tim tržištima nemaju radnje u svom vlasništvu.

Nedavno su otvorili franšizne radnje u Kraljevu i Lazarevcu, a uskoro će biti otvorene još dve franšizne trgovine. – U narednom periodu planiramo da otvorimo još franšiznih radnji u Crnoj Gori na primorju. Trenutno ih ima u Budvi i Igalu. Takođe, bismo voleli da otvorimo svoju ili franšiznu trgovinu na hrvatskom primorju – najavljuje Radoičić.

U Hrvatskoj su već imali svoju radnju, ali su, kako kaže Radoičić, na to tržište ušli u lošem trenutku; kriza se već zahuktala, te je i kupovna moć građana ubrzo značajno opala.


Vesna Lapčić
saradnik