Samostalni posao uzima mnogo više vremena, ali daje svu slobodu za implementaciju ideja. Kad radite za nekoga, lakše se izgubite u gomili ljudi, a kad radite za sebe, sve zavisi od vas. Ako radite dobro, vama se priznaju rezultati, ako radite loše, sami za njih odgovarate.
Sanja Goranović
Ponedeljak
27.05.2013.
Sa konceptom španskog franšiznog lanca No+Vello Sanja Goranović se upoznala u Sarajevu. Nedugo zatim postala je primalac master franšize za tržište Slovenije.
 

Dugi niz godina Sanja Goranović je sticala iskustvo u oblasti marketinga, organizacije i prodaje. Tokom karijere nalazila se na odgovornim funkcijama u najvećim slovenačkim kompanijama koje su se bavile modom i turizmom – Lisca, Terme Čatež. Sve to preporučilo ju je za primaoca master franšize španskog franšiznog lanca No+Vello.

Za ovaj brend centra za fotoepilaciju prvi put je čula 2011. dok je bila na službenom putu u Sarajevu. Tada je već u toj zemlji uspešno poslovalo nekoliko centara. – Moj poslovni partner i ja smo stupili u kontakt sa primaocem franšize za Bosnu i Hercegovinu, Zildžovićem. On nam je jako dobro predstavio franšizu iz ličnog iskustva. Tražili smo poslovnu ideju za prodaju usluga, koje su moderne, prepoznatljive, kvalitetne i čija je tražnja velika, čak i u ekonomsko lošijim vremenima. Posle mnogo kalkulacija, poslovnih nacrta i istraživanja tržišta, odlučili smo da kontaktiramo centralu No+Vella u Španiji. Zbog našeg prethodnog dugogodišnjeg iskustva u marketingu, organizaciji i prodaji izabrali su nas kao partnera za Sloveniju – objašnjava Goranović kako je njena firma Hermosa d.o.o. zapravo postala primalac master franšize.

U julu 2012. otvara franšiznu poslovnicu. Veći deo svog vremena posvećuje poslu. Zbog loše ekonomske situacije angažovanost je, kako kaže, još važnija. – Iskreno, ne znam ni da li znam drugačije da radim. Raditi za sebe ima svoje prednosti, ali i slabosti. Samostalni posao uzima mnogo više vremena, ali daje svu slobodu za implementaciju ideja. Kad radite za nekoga, lakše se izgubite u gomili ljudi, a kad radite za sebe, sve zavisi od vas. Ako radite dobro, vama se priznaju rezultati, ako radite loše, sami za njih odgovarate – kaže Goranović.

Sa franšizama nije imala naročitog iskustva. Mada, kako kaže, postoje kompanije koje razvijaju franšizni sistem, o franšizama se u Sloveniji malo zna. - Poslovanje kroz franšizu u Sloveniji nije naročito poznato, a ni slovenačko zakonodavstvo ne poznaje takav poslovni model. Znali smo kako sistem franšize radi, kako funkcioniše, ali su to uglavnom bili sistemi velikih međunarodnih kompanija. Naravno, svaka franšiza ima svoje uslove i način rada, zato se nekad teško razlikuje distributer od primaoca franšize – objašnjava ona.

U franšiznom sistemu u kojem posluje najviše joj se sviđa razrađen koncept koji, kako kaže, jako uspešno posluje u 16 država. Budući da je usluga fotoepilacije kojom se No+Vello bavi vrlo poznata i da u toj oblasti ima mnogo konkurenata, važno je, prema njenim rečima, „iza sebe“ imati proverenu tehnologiju i tim stručnjaka koji su uvek na raspolaganju. Pored tehnologije, i način rada i protokoli su jako važni u ovoj franšizi. Zbog toga što je sve jasno definisano - rezultati su dobri, a nuspojave ne postoje. - U svakom sistemu ima prostora za napredak, tako i u našem, ali zasad smo zadovoljni, pošto znamo da se radi na unapređenju tehnologije, marketniških strategija i novih komplementarnih usluga – kaže ona.

Kao primaoci master franšize imaju mogućnost, ali i zadatak da šire franšiznu mrežu u Sloveniji, bilo otvaranjem centara u sopstvenom vlasništvu ili davanjem franšize. - Interesovanje za franšizu je zadovoljavajuće, ako uzmemo u obzir jako lošu ekonomsku situaciju, kako u svetu, tako i u Sloveniji. Trenutno pregovaramo sa više potencijalnih primalaca franšize. Deo njih je prepoznao potencijal naše franšize koristeći usluge našeg centra u Ljubljani. Neki od njih su želeli da kupe master franšizu, ali nisu bili izabrani od strane centrale u Madridu - kaže Goranović.

Do sada nije potpisan nijedan ugovor za ostale gradove u Sloveniji. Goranović kaže da su uslovi za davanje franšize standardizovani za celu franšiznu mrežu. - Sam izbor kandidata zavisi od svakog mastera i lične procene. Centri u kojima su vlasnici spremni da rade sami, posluju bolje od ostalih centara. Jedno je samo investirati, a drugo je raditi za sebe – kaže Goranović.

Ona, ipak, kaže da je poslovna klima u Sloveniji u veoma nezavidnom položaju zbog ekonomske krize. - Poslovno okruženje je jako nepovoljno za nove investicije ili proširenje poslovanja. Kreditna kriza je glavni razlog za ove probleme, pored lošeg angažovanja države koja bi trebalo da podupre nove poslovne ideje – naglašava Goranović.


Vesna Lapčić
saradnik