Na benzinsku pumpu po namirnice?

Trenutno, Carrefour u Poljskoj ima skoro 400 franšiznih radnji. Lukoil, s druge strane, ima 115 benzinskih pumpi, od čega četiri posluju u okviru partnerskog sistema.
Sreda
30.10.2013
Na koji način i može li da opstane "brak" između dva velika sistema pokazaće projekat koji već godinu dana razvijaju kompanije Lukoil i Carrefour u Poljskoj.
 

Rezultate poslovne simbioze između dva velika sistema već određeno vreme možemo da pratimo i u Poljskoj. Franšizni sistemi - lanac benzinskih pumpi Lukoil i trgovinski lanac Carrefour - godinu dana posluju "ruku pod ruku". Ruska naftna kompanija je, naime, odlučila da u okviru svojih benzinskih pumpi u Poljskoj uspostavi lanac franšiznih radnji kompanije Carrefour (Carrefour Express). Ulaskom francuskog brenda, 22 benzinske stanice Lukoila su tako obogatile svoju osnovnu ponudu i robom široke potrošnje - Carrefour Express na benzinskim stanicama radi 24 časa dnevno i ima neuobičajeno širok asortiman robe, uključujući čak i namirnice koje se inače ne prodaju na ovakvim mestima - voće, povrće, meso, pecivo i mlečne proizvode.

Saradnja između Carrefoura i Lukoila definisana je franšiznim ugovorom. Carrefour, kao davalac franšize, ima obavezu da benzinske pumpe redovno snebdeva robom. S druge strane, Lukoil, kao primalac Carrefourove franšize, ima pravo da formira cene proizvodima, i one su uglavnom niže nego u običnim supermarketima.

- Pri izboru proizvoda koji će ući u asortiman radnji oslonili smo se na iskustvo i znanje koje već godinama stičemo razvijajući franšizni format Carrefour Express. Zahvaljujući tome, uspeli smo da napravimo i optimalan asortiman robe za kupce koji koriste usluge benzinskih pumpi - kaže Marek Lipko, direktor franšiznog razvoja kompanije Carrefour u Poljskoj.

- Želimo da privučemo klijente tako što ćemo im ponuditi novi nivo usluge. Ono što je u današnjem svetu vrlo važno je da ljudima date mogućnost da što manje vremena provedu u svakodnevnoj kupovini, a da što više budu sa svojom porodicom i prijateljima - kaže Pjotr Žuromski, direktor prodaje Lukoila u Poljskoj.

Carrefour iza sebe već ima sličan pokušaj saradnje sa drugim lancem benzinskih pumpi. Taj projekat, međutim, nije uspeo. Carrefourovi marketi sa robom široke potrošnje su se, naime, pre nekoliko godina mogli pronaći i na BP benzinskim pumpama, ali je saradnja okončana posle negativne ocene o pilot-projektu. Za vreme konferencije za novinare, upitan da navede razloge neuspeha, Fransoa Vensan, direktor franšiznog razvoja kompanije Carrefour u Poljskoj, kroz šalu je rekao da nije pristojno govoriti o bivšim partnerima pred novim partnerom. Odgovor, izgleda, treba tražiti između redova. -Ovakva vrsta saradnje pre svega zahteva posvećenost obe strane. Od toga zavisi uspeh projekta - objasnio je Vensan.

Hoće li "brak" dve kompanije opstati? Postoje naznake koje kažu da hoće. Za sada, Carrefourovi marketi unutar Lukoil benzinskih pumpi dobro posluju u nekoliko poljskih regija, dok samo u Varšavi ima šest ovakvih stanica. Pored toga, dvama kompanijama ovo nije prvi put da sarađuju na ovaj način. Po istom principu, Lukoil i Carrefour već nekoliko godina uspešno posluju u Belgiji.

Izvor: Franchising.pl


Jaroslav Novák Wunderman
Nataša Bogojević
Novinar