Poklon kartice u franšizi

Američka kompanija Gift Card Monkey je pokrenula svojevrsnu berzu poklon kartica koja omogućava potrošačima da prodaju neiskorišćene ili neželjene poklon kartice, a da zauzvrat dobiju i do 95 odsto njihove vrednosti - u gotovini.
Četvrtak
12.12.2013.
Inovativni koncepti ponekad nastaju na talasu propuštenih šansi. Američka kompanija Gift Card Monkey izgradila je čitav franšizni biznis na - neiskorišćenim poklon karticama.
 

Bliži se vreme praznika, a među darovima se i na ovim prostorima sve češće nalaze takozvane „poklon kartice“. Kompanije iz mnogih branši imaju svoje poklon kartice različitih vrednosti ili sa mogućnošću da se uplati željeni iznos. Izdaju ih maloprodavci, finansijske institucije, restorani, modni brendovi ili pak sami tržni centri...

Prve poklon kartice su, međutim, nastale sredinom devedesetih u SAD-u. U toj zemlji je samo tokom 2012. prodato poklon kartica u vrednosti od 110 milijardi dolara, navodi se u istraživanju konsultantske agencije CEB TowerGroup. Zato ne čudi što veliki broj kartica, oko deset odsto, ostane neiskorišćeno. Ovu činjenicu iskoristili su upravo domišljati i preduzetni ljudi da bi izgradili sopstveni biznis, a pojedini su uspeli da razviju i čitav franšizni sistem.

Jedna od takvih kompanija je Gift Card Monkey iz Majamija. Kompanija je, zapravo, izgradila svojevrsnu berzu poklon kartica koja omogućava potrošačima da prodaju neiskorišćene ili neželjene poklon kartice, a da zauzvrat u gotovini dobiju i do 95 odsto njihove vrednosti. Zatim, sve te kartice posle mogu da kupe drugi zainteresovani potrošači i uz popuste do 30 odsto.

Kupovina i prodaja se u najvećem broju slučajeva obavlja preko zvaničnog sajta kompanije.

Vlasnik ovog koncepta je Hosein Kasmai, inženjer elektrotehnike i iskusni davalac franšize, budući da je osnivač još jednog franšiznog sistema Guard-A-Kid. Prvi sistem je osnovao 2005, dok je Gift Card Monkey pokrenuo 2010, a franšiznu mrežu počeo da širi 2011. godine.

Onaj ko želi da postane primalac Gift Card Monkey franšize može da nabavi zalihu kartica i otvore mali štand unutar tržnog centra ili u prodavnicama široke robe. Međutim, ono što ovaj sistem čini jedinstvenim jesu softver i poseban uređaj sličan čitaču kartica, koji maloprodavcima omogućava da svaku poklon karticu prihvate kao gotovinu. Potrošači, s druge strane, mogu uzeti "keš" u iznosu do 30 posto nominalne vrednosti iznosa na kartici, ili koristiti karticu za plaćanje robe. Primaoci franšize na ovom konceptu mogu da izgrade čitav biznis, pošto bi maloprodavce snabdevali softverskim paketom i uređajem i zarađivali na prometu koji se ostvari na karticama. Određen procenat zarade ostao bi i samom maloprodavcu.

- Gift Card Monkey je inovativan koliko i bilo koji koncept na tržištu. No, verujem da je najzanimljiviji koncept u franšiznom svetu - izjavio je nedavno Kasmai za magazin Entrepreneur.

On kaže da je i samo ime kompanije osmišljeno tako da ukazuje na inovativnost i zabavu. - Svi koji su već počeli da koriste naš softver veoma su ga zavoleli. Kada smo osmišljavali koncept, znali smo da će ga koristiti ljudi bez velikog tehničkog znanja. Prihvatanje kartice zahteva tri klika, dok je stavljanje kreditne kartice u promet neuporedivo komplikovanije - kaže Kasmai.

Primalac franšize Gift Card Money dobija sva neophodna znanja, obuku i operatvini priručnik, podršku u marketingu, neophodnu tehnologiju i, naravno, pravo da koristi brend. Franšiznu mrežu, za sada, šire u Sjedinjenim Državama, ali su zainteresovani da primaoce pronađu širom sveta.

U Srbiji su poklon kartice počele prvo da izdaju banke, ali su sve više zastupljene u drugim sektorima, posebno modnoj industriji i maloprodaji. U Hrvatskoj pojedini tržni centri, kao što je Westgate, takođe izdaju ovakvu vrstu kartice.


Vesna Lapčić
saradnik