U vreme krize, kada se većina sistema bori da održi ili poveća obim poslovanja, franšizni sektor u Velikoj Britaniji je zabeležio rast od 20 posto. U Srbiji, od britanskih franšiznih brendova prisutni su Accessorize, Allen Carr Center, Burberry, CostaCofee, Euractiv, Killah, Marks&Spencer, Monsoon, Mothercare, My Destination i Quiz.
Petak
31.01.2014
Franšizni sektor u Velikoj Britaniji raste uprkos ekonomskim izazovima. Rast obima prometa prati i veći broj radnih mesta i zaposlenih.
 

Dok je ukupna ekonomija Velike Britanije u poslednjih pet godina doživela pad od 2,5 posto, franšizni sektor je ostvario rast od 20 posto, a kompanije koje posluju u franšizingu - prijavljuju rekordne obime prometa. Ovo su prvi pokazatelji godišnjeg izveštaja o tržištu franšiza u Velikoj Britaniji (2013 NatWest British Franchise Association Franchise Survey).

Izveštaj je načinjen na osnovu istraživanja koje su sprovele banka NatWest i Britanska franšizna asocijacija, i obuhvata period od 2008. do kraja 2013. godine. Rast od 20 posto, zapravo, najbolje potvrđuje da veliki potresi koji su obeležili ovaj period (izbijanje ekonomske krize i produžena recesija) nisu uticali na razvoj franšiznog sektora.

Istraživanje takođe pokazuje da je u poslednjih godinu dana industrija franšizinga generisala 13,7 milijardi funti (više od 16,5 milijardi evra), što je skoro jedan posto bruto domaćeg proizvoda Velike Britanije. Pored toga, u franšiznom sektoru je, prvi put u istoriji, bilo više od 250.000 radnih mesta sa punim radnim vremenom, što, uz ukupan broj zaposlenih u sektoru (više od 560.000), ukazuje na povećanje od 20 posto u poslednjih pet godina.

Impresivan je i podatak da skoro četiri od pet brendova koji u ovoj zemlji posluju kao franšize jesu - domaći brendovi. Uspeh izvorno britanskih franšiza odrazio se i na izvoz, tako da jedan od četiri franšizna sistema svoj posao širi i van matičnog tržišta. Optimizam dodatno potkrepljuje i uverenost velikog dela preduzetnika (devet od deset) da će uslovi poslovanja u ovoj godini biti još bolji.

Izuzetne dugoročne rezultate ostvarile su i kompanije koje posluju kao primaoci franšize, budući da je 92 odsto primalaca potvrdilo da posluje s dobitkom, a da jedan od četiri vodi više od jedne franšizne podružnice, što jasno pokazuje da industrija franšizinga sazreva i raste. Među "mladim" primaocima franšize, koji su započeli poslovanje u poslednje dve godine, 80 odsto je već prijavilo da ostvaruje profit.

Trenutno u Britaniji posluje skoro 1.000 franšiznih brendova u raznim sektorima. Na tržištima zemalja ove regije takođe može da se pronađe nekoliko britanskih sistema koji posluju kao franšize. Među njima, najviše ima modnih brendova - Burberry, Killah, Marks&Spencer, Monsoon, Mothercare, Quiz. Kroz franšizu prisutan je i butik modnih dodataka Accessorize, centar za odvikavanje od pušenja Allen Carr Center, lanac kafeterija CostaCofee, informativni portal Euractiv, kao i turistički portal My Destination.


Helen Doron franšízant
Vesna Lapčić
Novinar