Anytime Fitness je samo pre deset godina bio nov i prilično nepoznat koncept u Americi. Među top 10 franšiznih sistema, ušao je prošle godine. Ove godine, međutim, našao se na samom vrhu liste 500 najuspešnijih franšiza.
Četvrtak
06.03.2014.
Prema listi magazina Entrepreneur, Ameriku "osvajaju" franšize fitnes klubova, barova za prodaju smrznutnog jogurta i restorana brze usluge.
 

Tempo širenja franšizne mreže samo je jedan, ali, bez sumnje, najočigledniji pokazatelj aktuelnih kretanja na tržištu franšizinga – branše koje u datom trenutku beleže najbrži rast broja poslovnica, prelaze odmah i u kategoriju “popularnih” biznisa. Ako je suditi po Listi najbrže rastućih franšiza magazina Entrepreneur (2014 Fastest-Growing Franchise Rankings), u kolevci franšizinga – Sjedinjenim Američkim Državama – u ovom trenutku, najpopularniji poslovi su fitnes klubovi i prodaja smrznutog jogurta. Na ovoj listi, našlo se po šest kompanija iz oba sektora, a najbolje su kotirani lanac fitnes klubova Anytime Fitness (15) i lanac barova za prodaju smrznutog jogurta Menchie’s (23).

Izbor je, inače, načinjen na osnovu liste 500 najuspešnijih franšiznih sistema (Entrepreneur's 2014 Franchise 500®), a kao osnovni kriterijum rangiranja uzet je jedino broj novootvorenih jedinica u Americi i Kanadi od jula 2012. do jula 2013. godine. U tom periodu, kompanije koje su ušle u izbor (102 kompanije) ukupno su pridodale 9.844 novih franšiznih jedinica na tržište Amerike i Kanade.

Zanimljivo je da je najbolje rangirana kompanija iz sektora fitnesa, zapravo, i franšizni sistem broj jedan u Americi – Anytime Fitness (prema listi Entrepreneur's 2014 Franchise 500®). Koncept fitnes centra koji radi 24 sata dnevno i koji klijentima daje mogućnost da koriste usluge kluba kad god im je drago, danas ima skoro 2.500 jedinica, koje redovno posećuje više od 1,9 miliona ljudi. I ne samo da imaju “pleme” u Americi, već i širom sveta (558 centara). Iako po ukupnom broju jedinica ova fitnes franšiza ne može da parira velikim lancima brze hrane ili trgovinskim lancima, u zbiru sa drugim kriterijumima*, Anytime Fitness je zauzeo prvo mesto na listi 500 najuspešnijih. Kompanija je, inače, samo pre deset godina bila prilično nepoznat sistem. Među top 10 franšiznih sistema – ušla je tek prošle godine.

Najbrže rastući franšizni sistem je, međutim, dobro poznati fast-food lanac Subway. Tempo širenja franšizne mreže daleko je prevazišao sve ostale – Subway danas ima skoro 41.400 restorana u 104 zemlje širom sveta. Sudeći po listi, Subway je samo predvodnik u svojoj branši, budući da kompanije iz sektora brze usluge, u zbiru, zauzimaju više od četvrtine liste najbrže rastućih franšiza u Americi. Među njima, pak, najviše ima restorana koji prodaju pizze i sendviče. Pored Subway-a, u vrhu liste se nalaze i Dunkin’ Donuts, Jimmy John's Gourmet Sandwiches, Pizza Hut, Taco Bell, McDonald’s...

Iako je rast broja jedinica važan činilac, ne treba zaboraviti da je to samo jedan od pokazatelja koji određuju uspešnost i stabilnost franšiznog sistema. Dešavalo se da među prvih 10 najuspešnijih kompanija budu i sistemi koji su otvarali stotine, pa i hiljade novih poslovnica u toku godine, a da deset godina kasnije, čak polovina tih kompanija ne bude ni među 500 rangiranih sistema.

*Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje listu 500 najuspešnijih franšiznih sistema. Kompanije se rangiraju na osnovu niza kriterijuma koji uključuju i finansijske izveštaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost kompanije, broj godina od pokretanja franšiznog sistema, procenat raskinutih ugovora. Da bi uopšte ušla na listu, kompanija treba da ima najmanje 10 franšiznih jedinica, od toga bar jedna treba da posluje u Sjedinjenim Američkim Državama.