18.03.2014

Svet bombona u franšizi

Candy Universe, firma za prodaju gumenih bombona i dražeja, nudi priliku preduzetnicima da kroz franšizne kornere obogate ponudu svojih lokala. Primaoce franšize traže i u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori.

Na veselo dizajniranim štandovima firme Candy Universe, smeštenim u najvećim tržnim centrima u Srbiji, potrošači mogu da izaberu na desetine različitih gumenih bombona, dražeja i lizalica. Pick&mix sistem podrazumeva da za određenu cenu kupac sam bira svoju kombinaciju slatkiša. Bombone stižu iz Nemačke, Holandije, Belgije, Španije i proverenih domaćih proizvođača.

Candy Universe Fot. Candy Universe

Kreirali smo displej za devet različitih vrsta bombona koji se može implementirati u postojeće lokale. Jedan od uslova je da lokal bude na frekventnom mestu jer je za pick&mix robu neophodno da se brzo prodaje.
Boris Pezelj

Malu porodičnu firmu Candy Universe osnovali su krajem 2012. Sanja i Boris Pezelj. Sanja se istim poslom već bavila u prethodnoj firmi, dok Boris razvijanju ove „slatke priče“ doprinosi svojim iskustvom i kontaktima iz sveta marketinga.

Mada posluju nešto više od godinu dana već su primećeni na tržištu i stižu im brojni upiti za saradnju. – Zahvaljujući informacijama od naših distributera, kao i upita koji su nam direktno stizali, odlučili smo se da ponudimo franšizu. Koncept razvijamo na dva „fronta“ – za domaće tržište i inostranstvo, pre svega Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru – kaže Boris Pezelj.

Za domaće tržište, Candy Universe nudi lokalima, kafićima, poslastičarnicama, igraonicama mogućnost implementacije franšiznog kornera. – Kreirali smo displej za devet različitih vrsta bombona koji se može implementirati u postojeće lokale. Jedan od uslova je da lokal bude na frekventnom mestu, jer je za pick&mix robu neophodno da se brzo prodaje. Iako bombone zadržavaju svežinu mnogo duže, pravi ugođaj i bogatstvo ukusa prilikom konzumacije se postiže ukoliko se u posudama zadržavaju svega par dana. Zbog toga zadržavamo pravo da procenimo da li bi određeni primalac zaista mogao da ostvari željeni promet. Analiza broja poseta je jako važna u našem poslu. Vrednost prosečne kupovine kreće se, recimo, od 100 do 300 dinara, dok se veće kupovine od nekoliko hiljada dinara dešavaju eventualno jednom u dve nedelje – objašnjava Pezelj.

Candy Universe

Pažljivim odabirom primalaca profitabilnost je, prema njegovim rečima, garantovana. Ukoliko bi, kako kaže, pokušali da samostalno razviju posao u drugim gradovima Srbije, radili bi na granici isplativosti. S druge strane, kada bi neko ovaj posao samo dodao već postojećem, profitabilnost ne može da izostane, ističe on. Primaoci franšize u Srbiji treba samo da obezbede najmanje 3,5 kvadrata prostora i dobru prodaju, a kompletnu opremu će dobiti besplatno.

Boris i Sanja Pezelj su, ipak, svoje snage koncentrisali na razvijanje franšize u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. - Prva namera nam je bila da na ta tržišta uđemo samostalno. Sa jednim štandom, međutim, ne bismo uradili ništa. Da bismo napravili nešto ozbiljnije, morali bismo da imamo tri, četiri, pet lokacija. Zaključili smo da bi to bili previsoki izdaci za nas. S druge strane, za nekog ko već ima biznis, eventualno ima svoj magacin i transportne automobile i može ovaj posao da nasloni na svoj postojeći – ovo je idealna šansa – objašnjava Pezelj.

Mada bi voleli da pronađu primaoca master franšize, svesni su da će to biti jako teško. – Ljudi ne znaju mnogo o franšizingu i nema mnogo ozbiljnih kandidata – objašnjava on.

Inicijalna franšizna naknada za pojedinačnog primaoca franšize u inostranstvu je od 8.000 do 10.000 evra uključujući dva meseca besplatne nabavke robe i ostalog materijala neophodnog za poslovanje. Nakon tog perioda mesečna naknada bi iznosila dva posto bruto prometa, što bi bilo namenjeno marketinškim akcijama.

Candy Universe je za primaoce franšize pripremio i detaljan operativni priručnik u kojem se daje niz uputstava koje primaoci moraju da poštuju. – Ništa ne želimo da prepustimo slučaju jer se radi o brendu koji pažljivo gradimo. U tom priručniku čak piše i koju bi tečnost morali da koriste za brisanje posuda, da prodavačice moraju da imaju vezanu kosu i niz drugih detalja, jer održavanje zaista mora da bude pažljivo. Naučio sam da je suština poslovanja u standardima i to želim da primenim i u ovom sistemu – kaže Pezelj.

Primaoci franšize dobijaju i marketinšku podršku. Candy Universe je zapravo veoma aktivan na internetu i društvenim mrežama. – Najvažnije je da će svi koji žele da rade sa nama dobijati cenu koju bi i sami dobili kod dobavljača kada bi pokrenuli ovaj posao. Naš profit pronalazimo u povećanju količine koju nabavljamo i rabatima koje bismo tako dobili od proizvođača. Kada više nabavljamo, i proizvođači drugačije komuniciraju sa nama – objašnjava Pezelj.

Trenutno, Candy Universe u ponudi ima 97 gumenih bombona i dražeja. Najbolje se prodaje „mlečni lešnik“ iako u poslednje vreme ljudi sve više traže „nugat korpice“ i „irish cream korpice“. Na mesečnom nivu prave analizu prodaje i u skladu sa tim menjaju asortiman. Najverniji kupci gumenih bombona i dražeja ovog brenda ipka su žene od 20 do 40 godina, jer čine čak 70 posto svih potrošača. Bombone se, pak, najbolje prodaju u zimskim mesecima i oko praznika, dok leti potrošači svoju želju za slatkim zadovolje sladoledom i sokovima, tako da i Candy Universe u tom periodu oseti pad prodaje.

Candy Universe ima svoje štandove u beogradskim tržnim centrima Ušće, Delta City, Zira, novosadskom Big CEE, kragujevačkom Plaza, a uskoro bi trebalo da se nađe i u Immo centru na Novom Beogradu. Kompanija zapošljava 17 radnika i petoro mladih preko omladinske zadruge.

Preporuka i trajanje su dve najvažnije stvari u poslovanju. Bar je naše iskustvo bilo takvo kada smo počeli da gradimo brend u Srbiji. To je ujedno i naš moto, naš cilj – zaključuje Sanja Pezelj, „alfa i omega“ preduzeća Candy Universe - kako to kaže njen suprug Boris.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank