Rast prodaje, ali manje franšiza

Inditex je u poslednjih nekoliko godina veliki broj franšiznih radnji vratio pod svoje okrilje. Cilj im je da na što više tržišta posluju direktno.
Četvrtak
27.03.2014.
Inditex prijavljuje rast prihoda od prodaje u 2013. godini. S druge strane, smanjio je broj franšiznih radnji koje su, zapravo, prešle u vlasništvo kompanije.
 

Brendovi Zara, Bershka, Stradivarius, Oysho, Massimo Dutti, Pull&Bear, Uterque ostvarili su zajedno prošle godine dobre poslovne rezultate, pokazuje poslednji finansijski izveštaj španske kompanije Inditex, vlasnika pomenutih brendova. Neto prihod od prodaje u prošloj godini je dostigao 16,7 milijardi evra, što je pet posto više nego u 2012.

Kompanija je, pored toga, otvorila 8.000 novih radnih mesta, a pod njihovim krovom danas radi više od 125.000 zaposlenih u 87 zemalja, objavljeno je u zvaničnom saopštenju. Kako se navodi, grupa je tokom prošle godine investirala 1,2 milijarde evra u renoviranje i proširenje postojećih, ali i otvaranje novih radnji. Samo tokom prošle godine otvorili su 331 radnju, tako da sada u mreži imaju 6.340 radnji. Kompanija, međutim, najavljuje da će ove godine investicije biti još veće (1,35 milijardi evra) i planiraju da otvore 500 novih radnji širom sveta.

Zanimljivo je da je kompanija u poslednjih nekoliko godina veliki broj franšiznih radnji vratila u svoje vlasništvo. Kako navode, cilj im je da na što više tržišta posluju direktno. Tako je početkom prošle godine Inditex preuzeo brend Zara u Finskoj i počeo direktno da vodi četiri radnje koliko ih trenutno ima u toj zemlji. Godinu dana ranije preuzeli su sve radnje Massimo Dutti u Portugalu i Belgiji, koje su do tada poslovale kao franšize. Isto je učinjeno 2011. u Srbiji kada je Inditex od tadašnjeg primaoca franšize poznatih španskih brendova – Delta sporta - preuzeo franšizu. Te godine preuzeli su franšize i u Kazahstanu.

S druge strane, kompanija je, na primer, prošle godine produžila franšizni ugovor sa Apranga Group-om – kompanijom koja je primalac franšize španskih brendova za baltičke zemlje. Ugovor je produžen do 2016. godine.

Kako kažu u kompaniji, u manjim i kulturno drugačijim zemljama brendovi se šire putem franšize. Osnovna karakteristika Inditex franšiznog modela je, kako navode, da se radnjama u franšizi upravlja potpuno isto kao i u prodavnicama čiji su oni vlasnici i to u pogledu proizvoda, ljudskih resursa, obuke, izgleda izloga, dizajna enterijera. Na kraju 2012. pod brendovima Inditexa poslovale su 763 franšizne radnje.

Franšizing, izgleda, nije deo sveobuhvatne korporativne strategije Inditex Grupe, a to potvrđuje i izveštaj konsultantske kompanije Bridges Consulting, objavljen u aprilu prošle godine. U izveštaju se kaže da kompanija franšize najčešće pokreće u onim zemljama gde nije moguće prisustvo stranog vlasništva, kao što je slučaj u zemljama Bliskog istoka. Trenutno 12 odsto od ukupnog broja radnji čine franšize koje su u fiskalnoj 2011/2012. generisale 14 odsto prodaje na globalnom nivou.


Vesna Lapčić
saradnik
/1/
POGLEDAJTE VIŠE