14.04.2014

Odoleti krizi uz franšizu

Nakon što je duže od decenije sarađivao sa više distributera sportske opreme, Radomir Jović, preduzetnik iz Prokuplja, odlučio je da uzme franšizu lanca Sport Vision i olakša poslovanje.

Pre 17 godina Radomir Jović je otvorio butik sportske opreme Klub Mode u Prokuplju. Sarađivao je, kako kaže, sa mnogo distributera, najviše sa kompanijom Delta Sport. Pre četiri godine se, međutim, upoznao sa predstavnicima kompanije Sport Vision i odlučio da pristupi jednom od najvećih sportskih maloprodajnih lanaca u regionu. – Video sam da možemo da napravimo dobru saradnju. Njihovi zahtevi nisu veliki, a pogodnosti koje daju nam odgovaraju – kaže Jović.

SportVision franšiza Fot. SportVision Prokuplje

Ulazak u franšizni sistem mi je mnogo olakšao poslovanje jer ne lutam od jednog do drugog distributera. Ranije sam zbog toga što poručujem robu od više kompanija imao i problema prilikom nabavke, pri tom sam mnogo češće morao da putujem na sastanke, što je samo stvaralo dodatne troškove.
Radomir Jović

Naime, kao primalac franšize Jović je u obavezi da robu naručuje isključivo od kompanije Sport Vision. Radnja je uređena u potpunosti po standardima davaoca franšize koji su pomagali i u opremanju radnje. – Njihovi stručnjaci su prilikom pripreme radnje došli da pomognu da uredimo enterijer. I danas nas savetuju kako da izlažemo robu, a s vremena na vreme u centrali se organizuju prezentacije robe i sastanci tokom kojih nam davalac franšize pomaže u izboru asortimana – kaže Jović.

Ugovor potpisuju jednom godišnje. Ugovorom su Joviću obezbeđeni posebni popusti (rabati) ukoliko naručuje određenu količinu robe i plaća na vreme. – Ulazak u franšizni sistem mi je mnogo olakšao poslovanje jer ne lutam od jednog do drugog distributera. Ranije sam zbog toga što poručujem robu od više kompanija imao i problema prilikom nabavke, pri tom sam mnogo češće morao da putujem na sastanke, što je samo stvaralo dodatne troškove – objašnjava on.

U Prokuplju su nedavno dobili konkurenciju pošto se otvorila još jedna sportska radnja, ali, kako kaže, prava konkurencija je u Nišu koji je udaljen svega 30 kilometara. – Naši potrošači su uglavnom mlađi ljudi. Oni u najvećem broju slučajeva imaju automobile i nije im teško da odu do Niša jer tamo imaju i veći izbor radnji – kaže Jović.

Pored toga, otežavajuća okolnost je i opšta nemaština i slaba kupovna moć stanovnika Prokuplja. Kupaca koji plaćaju gotovinom je, kako kaže, veoma malo, a većina robe se prodaje na odloženo plaćanje. – Najviše robe prodajemo preko takozvanih potvrda sindikata državnih i javnih preduzeća koje omogućuju kupovinu na više rata. Nedavno smo sklopili i ugovor sa jednim privatnim investitorom koji će, takođe, svojim zaposlenim preko tih potvrda omogućiti kupovinu na više rata. To će nam jako značiti u poslovanju. Inače, ljudi jako malo kupuju gotovinom, čak nema ni čekova, jer ih banke nerado izdaju, a o karticama da i ne govorim. Ljudi su se u poslednje vreme i uplašili od uzimanja kredita i kreditnih kartica – kaže ovaj preduzetnik koji je uprkos svemu zadovoljan poslovanjem.

 – Ovo je mali porodični biznis u koji je uključena i moja ćerka. U ovome smo jako dugo, mnogo je bilo bolje pre tri, četiri godine, ali nastavljamo da se borimo – dodaje Jović.

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank