Odoleti krizi uz franšizu

Ulazak u franšizni sistem mi je mnogo olakšao poslovanje jer ne lutam od jednog do drugog distributera. Ranije sam zbog toga što poručujem robu od više kompanija imao i problema prilikom nabavke, pri tom sam mnogo češće morao da putujem na sastanke, što je samo stvaralo dodatne troškove.
Radomir Jović
Ponedeljak
14.04.2014.
Nakon što je duže od decenije sarađivao sa više distributera sportske opreme, Radomir Jović, preduzetnik iz Prokuplja, odlučio je da uzme franšizu lanca Sport Vision i olakša poslovanje.
 

Pre 17 godina Radomir Jović je otvorio butik sportske opreme Klub Mode u Prokuplju. Sarađivao je, kako kaže, sa mnogo distributera, najviše sa kompanijom Delta Sport. Pre četiri godine se, međutim, upoznao sa predstavnicima kompanije Sport Vision i odlučio da pristupi jednom od najvećih sportskih maloprodajnih lanaca u regionu. – Video sam da možemo da napravimo dobru saradnju. Njihovi zahtevi nisu veliki, a pogodnosti koje daju nam odgovaraju – kaže Jović.

Naime, kao primalac franšize Jović je u obavezi da robu naručuje isključivo od kompanije Sport Vision. Radnja je uređena u potpunosti po standardima davaoca franšize koji su pomagali i u opremanju radnje. – Njihovi stručnjaci su prilikom pripreme radnje došli da pomognu da uredimo enterijer. I danas nas savetuju kako da izlažemo robu, a s vremena na vreme u centrali se organizuju prezentacije robe i sastanci tokom kojih nam davalac franšize pomaže u izboru asortimana – kaže Jović.

Ugovor potpisuju jednom godišnje. Ugovorom su Joviću obezbeđeni posebni popusti (rabati) ukoliko naručuje određenu količinu robe i plaća na vreme. – Ulazak u franšizni sistem mi je mnogo olakšao poslovanje jer ne lutam od jednog do drugog distributera. Ranije sam zbog toga što poručujem robu od više kompanija imao i problema prilikom nabavke, pri tom sam mnogo češće morao da putujem na sastanke, što je samo stvaralo dodatne troškove – objašnjava on.

U Prokuplju su nedavno dobili konkurenciju pošto se otvorila još jedna sportska radnja, ali, kako kaže, prava konkurencija je u Nišu koji je udaljen svega 30 kilometara. – Naši potrošači su uglavnom mlađi ljudi. Oni u najvećem broju slučajeva imaju automobile i nije im teško da odu do Niša jer tamo imaju i veći izbor radnji – kaže Jović.

Pored toga, otežavajuća okolnost je i opšta nemaština i slaba kupovna moć stanovnika Prokuplja. Kupaca koji plaćaju gotovinom je, kako kaže, veoma malo, a većina robe se prodaje na odloženo plaćanje. – Najviše robe prodajemo preko takozvanih potvrda sindikata državnih i javnih preduzeća koje omogućuju kupovinu na više rata. Nedavno smo sklopili i ugovor sa jednim privatnim investitorom koji će, takođe, svojim zaposlenim preko tih potvrda omogućiti kupovinu na više rata. To će nam jako značiti u poslovanju. Inače, ljudi jako malo kupuju gotovinom, čak nema ni čekova, jer ih banke nerado izdaju, a o karticama da i ne govorim. Ljudi su se u poslednje vreme i uplašili od uzimanja kredita i kreditnih kartica – kaže ovaj preduzetnik koji je uprkos svemu zadovoljan poslovanjem.

 – Ovo je mali porodični biznis u koji je uključena i moja ćerka. U ovome smo jako dugo, mnogo je bilo bolje pre tri, četiri godine, ali nastavljamo da se borimo – dodaje Jović.


Vesna Lapčić
saradnik