02.05.2014

U Starbucks...na čašu vina

Najveći lanac kafeterija na svetu uvodi promene u ponudu. Testiranje je već donelo zadovoljavajuće rezultate.

Kad kažemo Starbucks – pomislimo na kafu. Prirodno. Najveći lanac kafeterija na svetu, međutim, od ove godine uvodi novu stavku u ponudu, koja bi, donekle, mogla da utiče na imidž i percepciju ovog brenda – Starbucks, naime, uvodi alkoholna pića.

Suspended Coffees, inicijativu podržao Starbucks u V.Britaniji Fot. Starbucks

Starbucks Evening koncept podrazumeva da će se alkoholna pića u ovom lancu kafeterija služiti tek posle 16 časova, a prodavaće se osobama starijim od 21 godinu. Novu ponudu pića pratiće i odgovarajuća ponuda jela.

Vino i pivo su već 2010. eksperimentalno uvedeni u ponudu jedne kafeterije u Sijetlu. U januaru 2012. Starbucks je alkoholna pića služio u još 25 svojih kafeterija. Prema poslednjim izjavama predstavnika kompanije, Starbucks Eveninig koncept  će do kraja ove godine usvojiti oko 40 kafeterija, a u narednih pet godina alkoholna pića bi trebalo da služe u hiljadama Starbucks-ovih kafeterija širom SAD.

Da ne bude zabune, vino i pivo će, shodno „večernjem“ konceptu, moći da se naruče tek posle 16 časova, a prodavaće se osobama starijim od 21 godinu. Novu ponudu pića pratiće i odgovarajuća ponuda jela.

Sudeći po nedavnim izjavama, predstavnici kompanije su već zadovoljni učinkom promene. Ako obična Starbucks-ova mušterija potroši oko pet dolara prilikom jedne posete, za čašu vina ili piva će sasvim sigurno izdvojiti bar dva puta više. Ovim, međutim, ne samo što će se u Starbucks-ovu kasu sliti mnogo više novca, nego će povećati i broj novih mušterija, koje će iskoristiti priliku da svrate u Starbucks i u večernjim satima, kada, prirodno, prodaja u klasičnim kafeterijama opada.

Da zna šta radi, Starbuck je dosad pokazao nebrojeno puta. Stvaranje kulture ispijanja kafe i potrebe da se kafa pije u prijatnom, fino uređenom ambijentu sigurno je samo jedan od faktora koji je uticao na planetarnu prihvaćenost brenda. Uvođenje koncepta coffee to go („kafe za poneti“) za sve one mušterije koje nisu imale vremena da sede u kafiću i ležerno ispijaju kafu – jeste druga, ne manje značajna novina. Iako se američki analitičari sada pitaju koliko će uvođenje alkoholnih pića ugroziti Starbucks-ov imidž „porodičnog brenda“, predstavnici kompanije kažu da ne sumnjaju u koncept, podsećajući da će, u duhu tradicionalne kafeterije, kafa i dalje ostati osnovni proizvod zbog kojeg će ljudi nastaviti da dolaze u Starbucks.

I pored toga, mnogi su se zapitali da li su promene u ponudi ipak više rezultat onoga što se dešava na tržištu kafe. Prema poslednjim podacima International Coffee Organization, kafa je značajno poskupela od kraja januara ove godine, budući da je Brazil – najveći proizvođač kafe na svetu – u januaru objavio da će, zbog drastično male količine padavina, ovogodišnja žetva kafe biti rekordno niska. A to može da znači samo jedno – kafa će poskupeti, a kafići i kafeterije će se suočiti sa padom prodaje.

U svojoj mreži Starbucks trenutno ima više od 20.000 kafeterija u 55 zemalja širom sveta. Zapošljava oko 151.000 ljudi. U 2012. ostvario je prihod od 13,3 milijarde dolara. Prošle godine, Starbucks je otvorio i prvu franšiznu kafeteriju, u Velikoj Britaniji – čime je i "ozvaničio" prelazak na franšizni model razvoja u Evropi.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank