McDonald’s je prvi lanac brze hrane koji je uveo doručak u ponudu restorana. Samo u ovom segmentu, McDonald’s godišnje inkasira 50 milijardi dolara, što znači da „uzima“ jednu četvrtinu od ukupnih prihoda koje ostvare svi ostali lanci u Americi.
Utorak
06.05.2014
McDonald’s, Taco Bell i Burger King se već godinama bore za titulu "broja jedan" u sektoru brze hrane...i ne biraju sredstva.
 

U ovom trenutku, između fast food divova „preko bare“ vodi se pravi rat oko doručka. Taco Bell, franšizni lanac poznat po meksičkim specijalitetima, bacio je rukavicu u lice najvećem rivalu na američkom tržištu – McDonald’s-u. U najnovijoj televizijskoj reklami, kao najvatreniji promoteri jutarnjeg obroka u Taco Bell-u pojavljuje se 25 muškaraca koji se izdvajaju po tome što nose jedno vrlo prepoznatljivo ime – Ronald McDonald. Kome nije poznato, Ronald McDonald je ime popularne McDonald’s-ove maskote, crvenokosog klovna. Američki mediji navode da se, navodno, za ulogu u reklami za Taco Bell prijavilo oko 400 ljudi, i muškaraca i žena, koji su želeli da potvrde da je doručak u Taco Bell-u bolji nego u McDonald’s-u.

McDonald’s, naravno, nije ostao gluv na provokacije, međutim, uzvratio je, kao što priliči gigantu, dostojanstveno – na društvenim mrežama se pojavila fotografija na kojoj se vidi da klovn Ronald čuči pored Taco Bell čivave i „teši“ je rečima: Imitacija je najiskreniji oblik laskanja. Ipak, ono što se retko događa, McDonald’s je tokom dve nedelje u aprilu, u jeku prikazivanja reklame za Taco Bell – nudio besplatnu kafu uz doručak.

Rat se, međutim, nastavio. Taco Bell je ubrzo objavio i drugu reklamu, ali u kojoj više nije koristio insinuacije kao oružje, već je bez ustezanja, uz taktove poznate pesmice Old McDonald Had a Farm „otpevao“ da je McDonald’s-ov jutarnji obrok – dosadan i prevaziđen.

Iako marketinška kampanja Taco Bell-a deluje kao nepoštena i gruba šala, plen, donekle, opravdava ozbiljnost borbe. Kao i svi drugi fast food brendovi, Taco Bell ima ambiciju da štrpne koji procenat od velikog dela kolača koji godinama drži McDonald’s – bar kada je doručak u pitanju. Ne samo što je prvi lanac brze hrane koji je uveo jutarnji obrok (još 70-ih godina prošlog veka), McDonald’s godišnje inkasira 50 milijardi dolara u ovom segmentu, što znači da „uzima“ jednu četvrtinu ukupnih prihoda koje ostvare svi fast food lanci u Americi.

Reklamni spotovi u kojima se „proziva“ McDonald’s nisu samo specijalnost Taco Bell-a. Marketinška borba u kojima drugi lanci brze hrane žele da dokažu da su bolji od McDonald’s-a traje godinama. Trenutno se, recimo, u Poljskoj emituje reklama za Burger King, u kojoj se, istina, McDonald’s ne pominje direktno, ali je više nego očigledno da se „drugi“, manje atraktivni hamburger s kojim se upoređuje „savršeni“ hamburger Burger King-a, služi u pakovanju koje neodoljivo podseća na one iz McDonald’s-a.

Rat se, naravno, bespoštedno vodi i na društvenim mrežama. Jedna od najpoznatijih „bitki“ odigrala se početkom ove godine na Facebook stranici Burger King-a u Norveškoj. Naime, nezadovoljni količinom negativnih komentara o proizvodima Burger Kinga, menadžment je odlučio da „odvoji žito od kukolja“, odnosno, prave ljubitelje od pseudofanova brenda. Svako ko je odlučio da napusti grupu, dobio je utešnu nagradu – vaučer za hamburger iz McDonald’s-a . Na taj način, Burger King je spao na osam hiljada pratilaca, ali koji se, s pravom, mogu nazvati vernim obožavaocima.


Jaroslav Novák Wunderman
Nataša Bogojević
Novinar