06.05.2014

Kakav rat potresa SAD?

McDonald’s, Taco Bell i Burger King se već godinama bore za titulu "broja jedan" u sektoru brze hrane...i ne biraju sredstva.

U ovom trenutku, između fast-food divova „preko bare“ vodi se pravi rat oko – doručka. Taco Bell, franšizni lanac poznat po meksičkim specijalitetima, bacio je rukavicu u lice najvećem rivalu na američkom tržištu – McDonald's-u. U najnovijoj televizijskoj reklami, kao najvatreniji promoteri jutarnjeg obroka u Taco Bell-u pojavljuje se 25 muškaraca koji se izdvajaju po tome što nose jedno vrlo prepoznatljivo ime – Ronald McDonald. Kome nije poznato, Ronald McDonald je, inače, ime popularne McDonald’s-ove maskote, crvenokosog klovna. Američki mediji navode da se, navodno, za ulogu u reklami za Taco Bell prijavilo oko 400 ljudi, i muškaraca i žena, koji su želeli da potvrde da je doručak u Taco Bell-u bolji nego u McDonald's-u.

McDonald's, Taco Bell Fot. twitter.com/mcdonalds

McDonald’s je prvi lanac brze hrane koji je uveo doručak u ponudu restorana. Samo u ovom segmentu, McDonald’s godišnje inkasira 50 milijardi dolara, što znači da „uzima“ jednu četvrtinu od ukupnih prihoda koje ostvare svi ostali lanci u Americi.

McDonald’s, naravno, nije ostao gluv na provokacije, međutim, uzvratio je, kao što priliči gigantu, dostojanstveno – na društvenim mrežama se pojavila fotografija na kojoj se vidi da klovn Ronald čuči pored Taco Bell čivave i „teši“ je rečima: Imitiranje je najiskreniji oblik laskanja. Ipak, ono što se retko događa, McDonald’s je tokom dve nedelje u aprilu, u jeku prikazivanja reklame za Taco Bell – nudio besplatnu kafu uz doručak.

Rat se, međutim, nastavio. Taco Bell je ubrzo objavio i drugu reklamu, ali u kojoj više nije koristio insinuacije kao oružje, već je bez ustezanja, uz taktove poznate pesmice Old McDonald Had a Farm „otpevao“ da je McDonald’s-ov jutarnji obrok – dosadan i prevaziđen.

Iako marketinška kampanja Taco Bell-a deluje kao nepoštena i gruba šala, plen, donekle, opravdava ozbiljnost borbe. Kao i svi drugi fast-food brendovi, Taco Bell ima ambiciju da štrpne koji procenat od velikog dela kolača koji godinama drži McDonald’s – bar kada je doručak u pitanju. Ne samo što je prvi lanac brze hrane koji je uveo jutarnji obrok (još 70-ih godina prošlog veka), McDonald’s godišnje inkasira 50 milijardi dolara u ovom segmentu, što znači da „uzima“ jednu četvrtinu od ukupnih prihoda koje ostvare svi fast-food lanci u Americi.  

Međutim, reklamni spotovi u kojima se „proziva“ McDonald's, inače, nisu samo specijalnost Taco Bell-a. Marketinška borba u kojima drugi lanci brze hrane žele da dokažu da su bolji od McDonald's-a traje godinama. Trenutno se, recimo, u Poljskoj emituje reklama za Burger King, u kojoj se, istina, McDonald’s ne pominje direktno, ali je više nego očigledno da se „drugi“, manje atraktivan hamburger sa kojim se upoređuje „savršeni“ hamburger Burger King-a,  služi u pakovanju koje neodoljivo podseća na one iz McDonald’s-a.

Rat se, naravno, bespoštedno vodi i na društvenim mrežama. Jedna od najpoznatijih bitki odigrala se početkom ove godine na Facebook stranici Burger King-a u Norveškoj. Kako su administratori stranice postali nezadovoljni količinom negativnih komentara o proizvodima Burger Kinga, odlučili su da „odvoje žito od kukolja“, odnosno, prave ljubitelje od pseudofanova brenda. Svako ko je odlučio da napusti grupu, dobio je utešnu nagradu – vaučer za hamburger iz McDonald's-a . Na taj način, Burger King je spao na osam hiljada vernih obožavatelja. Ostalih 30 hiljada je, očito, više volelo da dobije besplatan Big Mac nego da „lajkuje“ Burger King.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank