12.05.2014

Na šoljicu čaja

Hrvatska kompanija "Kuća zelenog čaja" želi da pronađe primaoce franšize u Hrvatskoj, ali i drugim zemljama regiona.

Kada neko proslavi deset godina poslovanja na turbulentnom Balkanu, onda sme da se kaže da se radi o uspešnoj poslovnoj priči. Kuća zelenog čaja upravo ove godine slavi deceniju otkako je Tanja Španiček u Zagrebu otvorila vrata oaze čajeva iz Kine, Japana, Afrike, Indije, Južne Amerike. Na policama prodavnice Kuća zelenog čaja, danas se, u prepoznatljivim zelenim kutijama, nalazi više od 100 vrsta čajeva u rinfuzu, originalnog porekla. Svoju ljubav prema čaju i kulturi ispijanja ovog napitka, Tanja je prenela i na supruga Gorana, tako da su posao nastavili da razvijaju zajedno, kao deo uspešne porodične priče.

Kuća zelenog čaja Fot. Kuća zelenog čaja

Ambiciozan preduzetnički duh samog primaoca franšize, dobro percipiranje saveta i dobar pristup poslu, kao i dobra interakcija sa nama kao davaocima, ključni su za postizanje dobre poslovne klime.
Goran Španiček

Danas imaju i brojne poslovne partnere koji, pored drugih proizvoda, prodaju i njihove čajeve – ali i jednu franšiznu prodavnicu u Osijeku.

Goran Španiček, rukovodilac Kuće zelenog čaja, kaže da su u franšizngu iskusili i uspone i padove, ali da su danas, zahvaljujući iskustvu, spremni za sve izazove tržišta. – Franšiza je jedan od boljih i lakših poslovnih partnerstava ako je ugovor dovoljno kvalitetan, pošten i jednostavan. Učili smo u hodu, kao što smo se i razvijali. Bilo je mnogo padova, ali zahvaljujući kojima smo učili na teži način. Danas smo, međutim, kompetentniji za franšizni način saradnje – kaže Španiček.

Naime, prve franšize otvorene su u Zadru i Novom Zagrebu, ali ubrzo su zatvorene zbog dugova u koje su zapali partneri. Zatim je otvorena franšiza u Rijeci, ali je zbog sličnog problema zatvorena. – Tako da možemo da kažemo da je prva uspešna franšiza pokrenuta u Osijeku u sklopu tržnog centra Portanova početkom 2012. godine – kaže Španiček.

Najveći problem sa kojim se suočavaju su – ljudi, koji, kako Španiček kaže, smatraju da mogu da rade sve  „i to na način koji nije primeren ozbiljnom preduzetništvu“. – Veoma je teško pronaći primaoca franšize koji ima viziju i cilj. Pored toga, svakako, velika prepreka poslovanju su i visoki porezi i cene najma prostora u tržnim centrima – kaže on.

Prema njegovim rečima, pregovorima pristupaju veoma pažljivo i racionalno jer žele da sarađuju sa partnerima dugoročno. – Naša poslovna strategija je transparentna i omogućava primaocu franšize lagan napredak i uspešno poslovanje. Podršku pružamo u edukaciji, web pozicioniranju, promociji kroz donacije i sponzorstva. Zauzvrat tražimo ozbiljno i profesionalno poslovanje – ističe on.

Primaoce franšize bi voleli da nađu u Hrvatskoj, ali i drugim zemljama regiona. – Voleli bismo da ponovo u Rijeci imamo našu „kućicu“, u Zadru takođe. Ali, verujte da nam grad ili mesto nije od tolike važnosti. Ambiciozan preduzetnički duh samog primaoca franšize, dobro percipiranje saveta i dobar pristup poslu, kao i dobra interakcija sa nama kao davaocima, ključni su za postizanje dobre poslovne klime – objašnjava Španiček.

Svakom primaocu franšize pristupaju individualno. Tokom pregovora se određuje minimalna količina čaja koju bi primalav trebalo da naruči. Primalac dobija i savete koji su čajevi među 30 najprodavanijih u Zagrebu. Budući da se platežna moć potrošača razlikuje u zavisnosti od grada, regiona ili države, pre pokretanja franšize, tim Kuće zelenog čaja će istražiti i mikro-socijalno-ekonomski status potencijalnih klijenata.

Kriza je celokupnu privredu, kako kaže, dobro uzdrmala. Ne krije da je pre 2010. prodaja bila mnogo bolja, ali ističe da su na vreme promenili poslovnu strategiju. – Naš dobavljač nas je dobro savetovao i ukazao nam na koji bismo način dalje mogli da poslujemo pozitivno, ali u „malim koracima“! Kulturu ispijanja čaja iz godine u godinu širimo, kako sami, tako i uz pomoć medija. U medijima se promovišu naučne studije koje dokazuju da je, pored vode, čaj najprirodniji napitak na svetu. Dobro je što su se ljudi u Hrvatskoj, gotovo svih dobi, prilično osvestili u pogledu sopstvenog zdravstvenog statusa, i počeli da sve više konzumiraju prirodne i zdrave namirnice, među kojima je i čaj – objašnjava Španiček. 

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank