Kad se „uplovi“ u franšizing
Marko Pištinjat
Sve do pre godinu dana Marko Pištinjat iz Valjeva nije mnogo znao o franšizingu, niti je ikada bio preduzetnik. Kratko je radio u školi, a najveći deo radnog iskustva stekao je radeći na brodu. Još za vreme jedne od plovidbi, počeo je da traga za poslom – na kopnu. Pretražujući internet, naišao je na oglas kompanije Mini Pani iz Subotice, koja je tražila preduzetnike spremne da otvore i vode pekaru u njenom franšiznom sistemu. – Smatrao sam da je došao pravi trenutak da pokrenem svoj posao. Kad sam video oglas Mini Panija, međutim, shvatio sam da moram i više da se informišem o franšizingu, jer o tome nisam mnogo znao. Tako sam naišao i na vaš portal Franchising.rs. Iskreno, dalje nisam ni morao da tragam za informacijama! – kaže Pištinjat.
Prvu Mini Pani pekaru je otvorio pre skoro godinu dana, početkom juna 2013. Do sada je, kako kaže, imao samo pozitivna iskustva kada je franšizno poslovanje u pitanju. – Velika prednost franšizinga je činjenica da ulazite u uigran i razrađen sistem gde vam se sve pruža ”na tacni”. Sva znanja i iskustva koje su drugi stekli dobijate kroz savete ljudi koji su tu da vas podrže i budu tu za vas, bukvalno u svako doba, kada god vam zatrebaju. Što se tiče loših strana... Iskreno, do sada ih nisam otkrio – kaže on.
Posao mu dobro ide. Do sada je otvorio čak tri franšizne radnje u Valjevu i jednu na Ubu, pa se može reći da je i sam vlasnik malog lanca radnji unutar jednog velikog franšiznog sistema. – Na ruku mi je išlo i to što u Valjevu u to vreme nije bilo Mini Panija. Što se tiče Uba, pekaru smo tu otvorili, takoreći, slučajno. Ponuđeno mi je da nastavim da vodim već "razrađeno" prodajno mesto i sa zadovoljstvom sam ga prihvatio – objašnjava Pištinjat kako je uspeo da otvori pekare u dva grada.
Svakako da ne želi da se zaustavi na onome što je postigao do sada, ali kaže da je dalji razvoj mreže najviše uslovljen – pronalaženjem dobrih lokacija. – Ništa ne treba raditi na brzinu. U ovom poslu, lokacija je jako važna. Bitno je da u blizini bude škola, poželjno osnovna, ali i da dosta ljudi inače prolazi tuda. Počeo sam sa jednim prodajnim mestom, ubrzo je otvoreno i drugo... A evo, ovih dana sam otvorio i četvrto – kaže s ponosom Pištinjat.
Među potrošačima u ova dva grada, Uba i Valjeva, nema velikih razlika. Gotovo svi vole ukuse kao što su feta-sir, pizza i grissini, a od slatkih peciva najpopularnija su ona sa eurokremom i višnjom. Kaže da, u proseku, ljudi kupuju oko 200 grama ovog peciva. – Na Ubu je veća kupovna moć, ali aktivnosti zamiru u ranim popodnevnim satima, kao i u svim manjim mestima, pa nakon završenog velikog školskog odmora u drugoj smeni i odlaska ljudi kući sa radnih mesta, i posao zamire. U Valjevu, radnja u glavnoj ulici, međutim, radi do devet sati uveče. To su najveće razlike – objašnjava ovaj mladi preduzetnik.
Oko škola, gde su i smeštena njegova prodajna mesta, kaže da ima mnogo prodavaca razne hrane, ali da nikoga ne smatra konkurencijom. – Mini Pani je jedinstven proizvod tako da pravu konkurenciju praktično i nemamo – kaže on.
Podrškom davaoca franšize je, kako kaže, prezadovoljan. On dodaje da se na svim inovacijama radi vrlo detaljno i nakon ozbiljnih ispitivanja tržišta, što na kraju mora da rezultira uspehom. – Ne možete očekivati da se jedan veliki sistem prilagođava vašim pojedinačnim potrebama i to tempom koji biste vi želeli. Ako ima potrebe za nekim promenama, mora proći neko vreme da se to realizuje, moraju se anketirati svi korisnici, izvršiti procena opravdanosti, proceniti rizici i tek onda ući u realizaciju tih promena. To nama, kao krajnjim korisnicima, nekad deluje da traje predugo, ali, u suštini, govori o ozbiljosti kompanije i njihovoj temeljnosti i brizi za svoje korisnike, kao i za svoje prihode, što je, uostalom, glavni motiv i svih nas kada ulazimo u neki posao – kaže Pištinjat.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Bračni par Gordana i Saša Perić iz Subotice postali su primaoci Mobile Outfitters franšize, specijalizovane za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona i drugih uređaja visokokvalitetnim folijama, u avgustu 2023. godine.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...