22.05.2014

Kad se „uplovi“ u franšizing

Nakon što je šest godina proveo radeći na brodu, Marko Pištinjat je odlučio da uplovi u preduzetništvo. Pre godinu dana je otvorio prvu franšiznu pekaru Mini Pani, danas ih ima već četiri.

Sve do pre godinu dana Marko Pištinjat iz Valjeva nije mnogo znao o franšizingu, niti je ikada bio preduzetnik. Kratko je radio u školi, a najveći deo radnog iskustva stekao je radeći na brodu. Još za vreme jedne od plovidbi, počeo je da traga za poslom – na kopnu. Pretražujući internet, naišao je na oglas kompanije Mini Pani iz Subotice, koja je tražila preduzetnike spremne da otvore i vode pekaru u njenom franšiznom sistemu. – Smatrao sam da je došao pravi trenutak da pokrenem svoj posao. Kad sam video oglas Mini Panija, međutim, shvatio sam da moram i više da se informišem o franšizingu, jer o tome nisam mnogo znao. Tako sam naišao i na vaš portal Franchising.rs. Iskreno, dalje nisam ni morao da tragam za informacijama! – kaže Pištinjat.

Marko Pištinjat, MiniPani Fot. M.Pištinjat

Velika prednost franšizinga je činjenica da ulazite u uigran i razrađen sistem gde vam se sve pruža ”na tacni”. Sva znanja i iskustva koje su drugi stekli dobijate kroz savete ljudi koji su tu da vas podrže i budu tu za vas.
Marko Pištinjat

Prvu Mini Pani pekaru je otvorio pre skoro godinu dana, početkom juna 2013. Do sada je, kako kaže, imao samo pozitivna iskustva kada je franšizno poslovanje u pitanju. – Velika prednost franšizinga je činjenica da ulazite u uigran i razrađen sistem gde vam se sve pruža ”na tacni”. Sva znanja i iskustva koje su drugi stekli dobijate kroz savete ljudi koji su tu da vas podrže i budu tu za vas, bukvalno u svako doba, kada god vam zatrebaju. Što se tiče loših strana... Iskreno, do sada ih nisam otkrio – kaže on.

Posao mu dobro ide. Do sada je otvorio čak tri franšizne radnje u Valjevu i jednu na Ubu, pa se može reći da je i sam vlasnik malog lanca radnji unutar jednog velikog franšiznog sistema. – Na ruku mi je išlo i to što u Valjevu u to vreme nije bilo Mini Panija. Što se tiče Uba, pekaru smo tu otvorili, takoreći, slučajno. Ponuđeno mi je da nastavim da vodim već "razrađeno" prodajno mesto i sa zadovoljstvom sam ga prihvatio – objašnjava Pištinjat kako je uspeo da otvori pekare u dva grada. 

Svakako da ne želi da se zaustavi na onome što je postigao do sada, ali kaže da je dalji razvoj mreže najviše uslovljen – pronalaženjem dobrih lokacija. – Ništa ne treba raditi na brzinu. U ovom poslu, lokacija je jako važna. Bitno je da u blizini bude škola, poželjno osnovna, ali i da dosta ljudi inače prolazi tuda. Počeo sam sa jednim prodajnim mestom, ubrzo je otvoreno i drugo... A evo, ovih dana sam otvorio i četvrto – kaže s ponosom Pištinjat.

Među potrošačima u ova dva grada, Uba i Valjeva, nema velikih razlika. Gotovo svi vole ukuse kao što su feta-sir, pizza i grissini, a od slatkih peciva najpopularnija su ona sa eurokremom i višnjom. Kaže da, u proseku, ljudi kupuju oko 200 grama ovog peciva. – Na Ubu je veća kupovna moć, ali aktivnosti zamiru u ranim popodnevnim satima, kao i u svim manjim mestima, pa nakon završenog velikog školskog odmora u drugoj smeni i odlaska ljudi kući sa radnih mesta, i posao zamire. U Valjevu, radnja u glavnoj ulici, međutim, radi do devet sati uveče. To su najveće razlike – objašnjava ovaj mladi preduzetnik.

Oko škola, gde su i smeštena njegova prodajna mesta, kaže da ima mnogo prodavaca razne hrane, ali da nikoga ne smatra konkurencijom. – Mini Pani je jedinstven proizvod tako da pravu konkurenciju praktično i nemamo – kaže on.

Podrškom davaoca franšize je, kako kaže, prezadovoljan. On dodaje da se na svim inovacijama radi vrlo detaljno i nakon ozbiljnih ispitivanja tržišta, što na kraju mora da rezultira uspehom. – Ne možete očekivati da se jedan veliki sistem prilagođava vašim pojedinačnim potrebama i to tempom koji biste vi želeli. Ako ima potrebe za nekim promenama, mora proći neko vreme da se to realizuje, moraju se anketirati svi korisnici, izvršiti procena opravdanosti, proceniti rizici i tek onda ući u realizaciju tih promena. To nama, kao krajnjim korisnicima, nekad deluje da traje predugo, ali, u suštini, govori o ozbiljosti kompanije i njihovoj temeljnosti i brizi za svoje korisnike, kao i za svoje prihode, što je, uostalom, glavni motiv i svih nas kada ulazimo u neki posao – kaže Pištinjat. 

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank