26.06.2014

Novac je u brzoj hrani i uslugama

U Rumuniji više od 500 kompanija razvija poslovanje kroz franšizu. Godišnje zarade više od 1,4 milijarde evra.

Najuspešniji franšizni biznisi su iz oblasti brze hrane i usluga, podaci su rumunske konsultantske kuće KeysFin, specijalizovane za prikupljanje releventnih poslovnih podataka i analizu tržišta za kompanije koje žele da unaprede poslovanje u Rumuniji.

Ilustracija Fot. PROFIT system

Imajući u vidu da je maloprodaja snažno pogođena padom kupovne moći te da nije najbolje stanje ni na tržištu nekretnina zbog ograničenog pristupa kreditima, mnogi investitori u Rumuniji koji su ranije ulagali u pomenute oblasti sada imaju drugačiji pristup. Za njih je sektor brze hrane jako popularan jer omogućava brz povraćaj uloženog novca.

Ukupna vrednost franšiznog tržišta u Rumuniji iznosila je 1,3 milijarde evra u prošloj godini, a tokom ove godine generisano je dodatnih 100 miliona evra kao rezultat potrošnje koja je rasla lagano u drugoj polovini godine. Da bi se pokrenuo franšizni biznis u toj zemlji, investitorima je u proseku bilo potrebno 10.000 evra.

Franšize u sektoru usluga, posebno u sektoru HORECA – od restorana brze hrane, preko pekara do restorana sa dostavom na kućnu adresu – imaju najveći potencijal za rast s obzirom na veliki broj potencijalnih klijenata. Sa minimalnim investicijama i niskim troškovima proizvodnje, ti biznisi mogu da budu veoma profitabilni, posebno kad se uzme u obzir konstantan protok klijenata sa promenljivim  potrošačkim navikama.

– Imajući u vidu da je maloprodaja snažno pogođena padom kupovne moći te da nije najbolje stanje ni na tržištu nekretnina zbog ograničenog pristupa kreditima, mnogi investitori koji su ranije ulagali u pomenute oblasti sada imaju drugačiji pristup. Za njih je sektor brze hrane jako popularan jer omogućava brz povraćaj uloženog novca – navode stručnjaci kompaije KeysFin.

Pored pomenutih oblasti, dobre rezultate postižu i biznisi iz industrije zabave – kladionice i kockarnice. U ekonomski teškim vremenima, poslovi u kojima može da se „zaradi preko noći“ postaju naročito privlačni.

Najrizičnija polja za pokretanje franšiznog biznisa su, prema analizama kompanije KeysFin, nekretnine i finansijski konsalting. Više od 3.000 agencija za nekretnine (četvrtina od ukupnog broja agencija koje su poslovale u Rumuniji pre krize) morale su da stave „ključ u bravu“,  tako da je danas aktivno 9.000 agencija.

Pored toga, u Rumuniji postoji i veliki broj franšiznih sistema koji su „čiste kopije“ i, stoga, ne moraju nužno da predstavljaju primer ili model za uspešno poslovanje. Prema statističkim podacima, gotovo polovina franšiznih koncepata u Rumuniji ne radi pod licencom (franšizom), što znači da su biznis pokrenuli tako što su, jednostavno, kopirali neki drugi sistem.

Treba imati na umu, kažu stručnjaci, da davaoci franšize ne ulaze na bilo koja tržišta i po svaku cenu. Obe strane (i davaoci i primaoci franšize) treba da zajedno rade na proceni tržišta i mogućnostima za razvoj poslovanja. Jedan od razloga je i u tome što bi poslovanje trebalo da se prilagodi specifičnostima lokalnog tržišta, o čemu piše i Mihaela Moćanu, advokat i autorka knjige „Franchise, Franchising“.

– Neuspeh na lokalnom tržištu nije nešto što treba uzeti olako, čak i kad su u pitanju franšizni sistemi ne tako dobre reputacije. Zbog toga veliki sistemi uzimaju u obzir mnogobrojne faktore – lokalne specifičnosti, profil potrošača kada razmišljaju o širenju. Oni su takođe vrlo oprezni kada biraju primaoce franšize koji će morati da razviju posao u tom regionu – kaže Mihaela Moćanu za Wall-Street.ro. 

Izvor: Balkans.com

Vesna Lapčić

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank