Sudionici trodnevnog Foruma o franšizingu mogu naučiti kako odabrati najbolju poslovnu ideju, kako provjeriti vjerodostojnost ponude i stvarne troškove ulaganja u franšizu.
Ponedeljak
28.07.2014
Naftna kompanija MOL, nakon Slovenije i Hrvatske, uvodi partnerski sistem poslovanja i u Srbiji.
 

Mađarska kompanija MOL je nedavno objavila da traži partnere koji bi upravljali njenim benzinskim stanicama u Srbiji. U isto vreme objavljena je informacija da hrvatska Ina, čiji je strateški partner MOL, ponovo raspisuje javni poziv za upravljanje pumpama te kompanije u Hrvatskoj. Ina je, naime, još prošle godine, pokrenula u Hrvatskoj pilot projekat, kada su na upravljanje ponudili pumpe uglavnom u Zagrebu i okolini.

Model, koji se sprovodi u Srbiji, Hrvatskoj i Sloveniji, podrazumeva da MOL ostaje vlasnik benzinskih pumpi, nastavlja da ih snabdeva, ali njima upravljaju nezavisni preduzetnici. Ovakav model poslovanja, koji u kompaniji MOL nazivaju COCA – Company Owned Commission Agent – nije novina u naftnom maloprodajnom biznisu. Mnoge svetske naftne kompanije su ga primenile i pokazao se veoma uspešnim.

MOL je ovaj biznis model prvo primenio u Mađarskoj. U drugim zemljama kao što su Rumunija, Austrija, Slovačka, Češka, ovaj model je unapređen i prerastao je u pravi oblik franšiznog poslovanja, objašnjavaju u ovoj kompaniji za Franchising.rs. – Partneri u ovom slučaju ne samo da upravljaju pumpama već preuzimaju i vlasništvo nad prodavnicama i poslovanjem, ali u skladu sa standardima MOL-a, procedurama i strategijom. Promena modela poslovanja u maloprodaji je logičan korak u razvoju integrisane naftne kompanije kojoj je cilj razvoj osnovnog biznisa, a u skladu sa evropskim trendovima i sa iskustvima MOL Grupe na drugim tržištima – navode u kompaniji.

U Srbiji će Mol na upravljanje nezavisnim preduzetnicima dati svih svojih 36 maloprodajnih objekata. – Mol za partnere želi male kompanije, preduzetnike. Partnerima će biti obezbeđeno i dodatno obrazovanje i obuka, sa željom da se obezbede najviši poslovni standardi u skladu sa MOL-ovom strategijom. Idealni kandidati za naše partnere su preduzetnici, obrazovani ljudi sa menadžerskim veštinama koji mogu da koordinišu rad tima na benzinskim stanicama, obezbede da usluga bude vrhunska i da prodaja raste – objašnjavaju za naš portal.

Cilj MOL-a je da, kako kažu u ovoj kompaniji, povećaju efikasnost poslovanja i prodaju u partnerstvu sa motivisanim i obrazovanim partnerima koji mogu da upravljaju benzinskim stanicama mnogo bolje, a u skladu sa strategijom i operativnim uputstvima koja će dobiti od kompanije Mol Srbija. – Na ovaj korak smo se odlučili i da bismo povećali standard usluge na benzinskim stanicama, ali i zadovoljstvo naših potrošača u Srbiji koji vole brend MOL, kvalitet, proizvode i usluge koji nudimo  – objašnjavaju predstavnicu kompanije.

U Hrvatskoj se, u isto vreme kada je objavljena promena modela poslovanja u Srbiji, nastavlja sa sprovođenjem istog projekta, a u kompaniji Ina se nadaju da će, kao i prošle godine, privući veliki broj zainteresovanih. Darko Markotić, izvršni direktor Trgovine na malo u kompaniji Ina, ne sumnja u uspeh partnerskog vida poslovanja budući da je već, kako kaže, oproban od vodećih svetskih naftnih kompanija. – Model predstavlja jednu od najboljih praksi u industriji kada je reč o maloprodajnom poslovanju – izjavio je Markotić za hrvatske medije.

Ina osigurava svu potrebnu pomoć partnerima, ne samo u organizovanju poslovanja već i pri osnivanju firme. I dok će u Srbiji sve pumpe biti date na upravljanje, u Hrvatskoj se ne zna još tačan broj pumpi koje će biti ustupljene partnerima. Međutim, za razliku od Srbije, gde je Mol svoju maloprodaju samostalno razvijao, u Hrvatskoj je preuzeo udeo u kompaniji Ina koja je imala široku mrežu benzinskih stanica. Danas ih ima skoro 400.

Mađarska MOL grupa bavi se proizvodnjom nafte u osam zemalja i istraživanjem u 13 zemalja, a poseduje mrežu od oko 1.700 servisnih stanica u 11 zemalja u centralnoj i jugoistočnoj Evropi.


Vesna Lapčić
Novinar