19.08.2014

Farma budućnosti

Japanski elektronski gigant Panasonic razvio je rešenje za optimalno uzgajanje povrća u zatvorenom prostoru. Sa prvim isporukama svežeg povrća, razmišljaju i o franšizi.

U lanac japanskih restorana Ootoya stigla je prva komercijalna pošiljka svežeg povrća uzgojenog na eksperimentalnoj farmi u Singapuru. Ova farma je izgrađena u zatvorenom prostoru, zauzima površinu od 248 kvadratnih metara i nalazi se u jednoj od industrijskih zona u Singapuru. Ono što je svrstava u "rešenja za budućnost" jeste i to što ne zavisi od spoljašnjih – vremenskih ili klimatskih uticaja. Pored toga, kako kažu njeni tvorci, lako može da nadomesti nedostatak obradivog zemljišta, kao i da izađe u susret povećanoj potražnji za kvalitetnom hranom.

Panasonic, farma povrća Fot. Panasonic

Farma, kakvu je izgradila kompanija Panasonic Factory Solutions Asia Pacific, mogla bi da bude jedno od dobrih rešenja za male oblasti ili države koje su govoto u potpunosti zavisne od uvoza hrane.

Ovu neobičnu farmu "in vitro" izgradila je u oktobru 2013. čuvena japanska kompanija Panasonic – ime koje smo pre svega navikli da vidimo na televizorima, kamerama, DVD rikorderima ili drugim kućnim aparatima. U svetu tehnoloških giganata, međutim, ovo nije neobična simbioza. Većina IT korporacija, ima posebne jedinice (divizije) koje rade na razvoju novih tehnologija i inovativnih rešenja, a pokrivaju oblasti od ekologije, preko medicine do poljoprivrede. Farme ovog tipa ima i Fujitsu, koji uzgaja salatu u svom postrojenju u pokrajini Fukušima, kao i Sharp – koji uzgaja jagode na zatvorenoj farmi u Dubaiju.

Za sada se na Panasonicovoj farmi u Singapuru proizvodi 10 vrsti povrća, između ostalog – zelena salata, rotkvice i čeri paradajz. Svi uslovi uzgoja su kontrlolisani i optimizovani, a korišćenjem LED rasvete omogućeno je da se vreme zrenja povrća – prepolovi. Sa postojećim kapacitetom, na farmi može da proizvede 3,6 tona povrća godišnje.

Zanimljivo je da Panasonic u budućnosti planira da razvije i franšizni model za farme povrća. Prve franšize kompanija namerava da izgradi u Indoneziji, Tajlandu i Vijetnamu.

Nataša Bogojević

Novinar
Piši autoru

želite više?

newsletter Franchising.rs

If you see this, leave this form field blank